Inte ett påhopp på Magnus Seter här, så att ni vet det.
Men jag tror jag ogillar stadsvakten, så som den är i fantasyspel. Där är den en modern polisstyrka fast med ringbrynjor. Så trist och modernt. Antagligen en konstruktion för att det är svårt att tänka sig ett samhälle utan polis, speciellt där guldmyntsstinna äventyrare kommer till staden stup i kvarten och har ihjäl alla de kan se för xp.
Jag funderar på att skippa dem helt och hållet och istället säga att distrikt och kvarter håller lag och ordning genom att antingen utse en person vars jobb det är att haffa brottslingar eller så har de ett roterande schema där alla turas om att hålla ordningen. Olika yrkesgrupper kan även de slå ihop sig ifall de ser behovet.
Om det sker saker som de små ordningsgrupperna inte kan hantera (upplopp, större gäng som man inte rår på) så får de antingen å man ur huse för att skipa ordning igen, eller så låter de saken bero tills stadens styre lackar ur och skickar in kavalleriet, vilket mig veterligen historiskt sett vart ett effektivt sätt att slå ner upplopp och fanskap. Brottslingar man tar på bar gärning släpar man till domaren, riktiga utredningar blir svårare om man inte kan magi eller har gott om vittnen. Låter vettigt.
Vad är vitsen med detta då? Jo, istället för en monolitisk grupp med våldsmonopol får man flera olika grupper, så man kan dels fly från en del av staden till en annan, man kan hålla på. Men den största fördelen är att man slipper COPS Waterdeep.
Jag är inte helt klar på det här, men jag tror jag gillar tanken även om jag inte kan sätta fingret på exakt vad jag gillar. Tankar?
Storuggla, fan vad kallt det blev nu
Men jag tror jag ogillar stadsvakten, så som den är i fantasyspel. Där är den en modern polisstyrka fast med ringbrynjor. Så trist och modernt. Antagligen en konstruktion för att det är svårt att tänka sig ett samhälle utan polis, speciellt där guldmyntsstinna äventyrare kommer till staden stup i kvarten och har ihjäl alla de kan se för xp.
Jag funderar på att skippa dem helt och hållet och istället säga att distrikt och kvarter håller lag och ordning genom att antingen utse en person vars jobb det är att haffa brottslingar eller så har de ett roterande schema där alla turas om att hålla ordningen. Olika yrkesgrupper kan även de slå ihop sig ifall de ser behovet.
Om det sker saker som de små ordningsgrupperna inte kan hantera (upplopp, större gäng som man inte rår på) så får de antingen å man ur huse för att skipa ordning igen, eller så låter de saken bero tills stadens styre lackar ur och skickar in kavalleriet, vilket mig veterligen historiskt sett vart ett effektivt sätt att slå ner upplopp och fanskap. Brottslingar man tar på bar gärning släpar man till domaren, riktiga utredningar blir svårare om man inte kan magi eller har gott om vittnen. Låter vettigt.
Vad är vitsen med detta då? Jo, istället för en monolitisk grupp med våldsmonopol får man flera olika grupper, så man kan dels fly från en del av staden till en annan, man kan hålla på. Men den största fördelen är att man slipper COPS Waterdeep.
Jag är inte helt klar på det här, men jag tror jag gillar tanken även om jag inte kan sätta fingret på exakt vad jag gillar. Tankar?
Storuggla, fan vad kallt det blev nu