Nekromanti Jag tror jag hatar stadsvakten

Storuggla

Champion
Inte ett påhopp på Magnus Seter här, så att ni vet det.

Men jag tror jag ogillar stadsvakten, så som den är i fantasyspel. Där är den en modern polisstyrka fast med ringbrynjor. Så trist och modernt. Antagligen en konstruktion för att det är svårt att tänka sig ett samhälle utan polis, speciellt där guldmyntsstinna äventyrare kommer till staden stup i kvarten och har ihjäl alla de kan se för xp.

Jag funderar på att skippa dem helt och hållet och istället säga att distrikt och kvarter håller lag och ordning genom att antingen utse en person vars jobb det är att haffa brottslingar eller så har de ett roterande schema där alla turas om att hålla ordningen. Olika yrkesgrupper kan även de slå ihop sig ifall de ser behovet.
Om det sker saker som de små ordningsgrupperna inte kan hantera (upplopp, större gäng som man inte rår på) så får de antingen å man ur huse för att skipa ordning igen, eller så låter de saken bero tills stadens styre lackar ur och skickar in kavalleriet, vilket mig veterligen historiskt sett vart ett effektivt sätt att slå ner upplopp och fanskap. Brottslingar man tar på bar gärning släpar man till domaren, riktiga utredningar blir svårare om man inte kan magi eller har gott om vittnen. Låter vettigt.

Vad är vitsen med detta då? Jo, istället för en monolitisk grupp med våldsmonopol får man flera olika grupper, så man kan dels fly från en del av staden till en annan, man kan hålla på. Men den största fördelen är att man slipper COPS Waterdeep.
Jag är inte helt klar på det här, men jag tror jag gillar tanken även om jag inte kan sätta fingret på exakt vad jag gillar. Tankar?

Storuggla, fan vad kallt det blev nu

Anarchclown

Swashbuckler
Självklart ska det finnas olika stadsvakter och olika brandkårer. Annars blir det ju alldeles för organiserat. Så kan man inte ha det. Titta på Rome. I rome är ju de som är ansvariga för en stadsdel de som delar ut brödet, beskyddar brottsligheten och håller ordningen på en gång. De slåss också med folk från andra stadsdelar om att få ta över där. Så gränsen mellan gangster och "stadsvakt" är väldigt tunn.

chrull

Stockholm Kartell
Storuggla said:
COPS Waterdeep.
Kan du inte bara snickra ihop det här istället för att gnälla? Det låter ju awesome.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Storuggla said:
Jag är inte helt klar på det här, men jag tror jag gillar tanken även om jag inte kan sätta fingret på exakt vad jag gillar. Tankar?
Faehrengaust (vilket jävla namn att stava …) skrev ju finfint om dylikt här.

Jag bara nickar ivrigt och instämmande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
chrull said:
Storuggla said:
COPS Waterdeep.
Kan du inte bara snickra ihop det här istället för att gnälla? Det låter ju awesome.
+1

Eller, jag är väl mer intresserad av CSI Waterdeep isf, men COPS funkar det också.

//Krank, fantasy-gumshoe?

Vimes

Sillkung
krank said:
chrull said:
Storuggla said:
COPS Waterdeep.
+1

Eller, jag är väl mer intresserad av CSI Waterdeep isf, men COPS funkar det också.

//Krank, fantasy-gumshoe?
Taget!

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar att göra det som Pratchetts vakt böcker och ha en modern polisstyrka. Men man kan också göra som det var innan Men at arms och ha att gillena har sina egna vakter och att tjuv och lönmördar gillena är det närmsta polisen som finns. Se gillar liksom inte konkurens från olicensierade utövare.

DeBracy

God45 said:
Men man kan också göra som det var innan Men at arms och ha att gillena har sina egna vakter och att tjuv och lönmördar gillena är det närmsta polisen som finns. Se gillar liksom inte konkurens från olicensierade utövare.
Syftar ”som det var innan” på Fritz Leibers Lankhmar-böcker eller nåt sånt?

God45

#PrayersForBahakan
DeBracy said:
God45 said:
Men man kan också göra som det var innan Men at arms och ha att gillena har sina egna vakter och att tjuv och lönmördar gillena är det närmsta polisen som finns. Se gillar liksom inte konkurens från olicensierade utövare.
Nej jag menar hur det var i Ank-Morphok innan nattvakten utökas i Pratchets bok Men at arms. Hur det är i Guards, Guards! Boken. :gremsmile:

Unfair

Hero
Jag kan absolut förstå mig på vad du menar. Speciellt i mindre städer. Allt måste ju finansieras liksom, så snålheten kan ju ha slagit in hos styret.

Däremot så tycker jag du inte ska ta bort vakterna helt, många rika handelsmän bör rimligtvis ha hyrt in folk att stå vakt, kanske inte alltid fullt utrustade legoknektar i full rustning men du förstår nog vad jag menar. Att ha en vakt vid sin bod ger ju både en trygghetskänsla till alla som kommer förbi, man förstår att detta inte är något skitigt ställe utan här finns kvalitet. Sedan så ger det ju också en säkerhet åt ägaren, svårare för något att bara springa förbi och stjäla varor. Men däremot så finns det inte något som säger att dessa vaker skulle lyfta ett finger åt något som sker tvärs över gatan utan att få betalt.

Sedan kan ju även köpmän (eller deras skrån) gått ihop och hyrt in folk tillsammans.

Men i mindre städer, absolut, det brukar vara alldeles för mycket stadsvakter och organiserade system.

Vet inte hur tydligt detta blev men försöker hålla mig till ämnet.

DeBracy

God45 said:
DeBracy said:
God45 said:
Nej jag menar hur det var i Ank-Morphok innan nattvakten utökas i Pratchets bok Men at arms. Hur det är i Guards, Guards! Boken. :gremsmile:
Aaaah! Check!

Max Raven

T12-kultist
När du sa stadsvakt så trodde jag du menade de som vaktar ingångarna in i och ut ur staden först.

I övrigt vill jag bara säga medhåll. Som om eliten bryr sig för fem öre hur medborgare sköter sitt. Sånt där kan de själva styra upp, med gemensamma medborgargarden (eller för de riktigt rika - inhyrda vakter) - vilket också gäller brandkår(alla tar en hink) och rengöring (ha ha ha! :gremlaugh: ). De fattigaste får klara sig bäst de kan.

Max Raven

T12-kultist
... Det betyder iofs att man måste uttryckligen påminna om att "Nej, stadsvakten kommer inte för en skärmytsling i en bar. Däremot kanske kompisar. Och allierade. Och släkt. Etc etc"

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker det ska finnas en sheriff i varje stadsdel. Vald av folket i stadsdelen, alternativt den folk är räddast för. En brutal och korrupt rackare. Gärna lite som John Cleeses rollperson i Silverado, Sheriff Langston.

Sedan får väl de som har råd hålla sig med några legoknektar/cowboys för att skydda sina tillgångar.

Storuggla

Champion
Jag tycker att köpmän och skrån självklart vill ha vakter, men deras vakter är väl inte så mycket stadsvakt som egendomsvakter. I första hand lärlingar och dylika, i andra hand råskinn man går ihop och betalar.

Storuggla, runt hakan blir det konstigt

Storuggla

Champion
En sheriff i varje stadsdel låter inte så dumt egentligen. Sen om denne väljs eller utses är väl lite fundering på, men tanken är bra!

Storuggla, ordningsman

Storuggla

Champion
Släkt och vänner är ju till och med farligare. För dem är det ju personligt!

Storuggla, mot rommen

chrull

Stockholm Kartell
Storuggla said:
En sheriff i varje stadsdel låter inte så dumt egentligen. Sen om denne väljs eller utses är väl lite fundering på, men tanken är bra!

Storuggla, ordningsman
Väljs? Vad är det för demokratiska fantasyvärldar ni snackar om? Sheriffens viktigaste jobb är väl ändå att klå upp utbälingar, se till att folk betalar skatt och rapporter om någon misstänks för att planera uppror?

Och ta hand om bastarder, såklart.

Zorbeltuss

Hero
Glöm inte att det tidiga lagarna om stöld och misshandel var "hue and cry" vilket innebar att om någon skrek på hjälp skulle du hjälpa dem, inte stadsvakten, stadsvakten skulle se till att du hamnade i finkan om du inte hjälpte till. Givetvis så berodde ju det om generella tycket om den som blivit utsatt, någon av tillräkligt utsatt grupp kan du nog snarare hamna i finkan för att hjälpa (exempelvis pengalånare under tidig medeltid).

/Zorbeltuss

Storuggla

Champion
Jag sa aldrig vilka som valde snubben :gremwink:
Jag tänkte mig prästen och basen för gillet eller något. Om det är titeln som skaver kan det väl heta "Leif" istället.

Storuggla, Mannerheim