Nekromanti Jag undrade bara....

Roy

Veteran
Jag är nybliven D&Dspelare och har en idiotfråga:
Är det någon större ide att använda sköld? Block blir inte såååå mycket bättre såvida man inte har en kropps sköld och dessutom är det mycket lättare att vinna striden med 4 attacker och ett "tvåvapenslag".
Tänker jag fel?
Motivera varför du använder sköld/två vapen

Hepp!

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Två saker

För det första D&D är Dungeons & Dragons. Drakar och Demoner skriver vi som DoD. För att undvika missförstånd.

För det andra så tänkte jag inte anstränga mig i regler, även om jag kan dom... Jag tycker het enkelt att du ska använda det som känns rätt för din rollperson. Inte det som är bäst regelmässigt. Det är väl ändå viktigast att det är rätt för rollpersonen! Sedan om dessa två ("coolhet" och "regelbjäffs") sammanfaller så är det en bonus.

Det är vad jag tycker! Sedan så tvingar jag dig inte att lyssna på mig det minsta.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Re: Två saker

Håller fullständigt med Punger... det är rollpersonen som är det viktiga, det som är han/hon är också bäst. Du kan förstås bli en regelrunkare som gör så bra karaktärer som möjligt, men de blir ändå tråkiga i längden.

(sen kan ju tilläggas att för två vapen behövs det tre färdigheter, medan det för vapen+sköld behövs bara två)

"I may be small but I can still kick your ass!"

Eksem

Champion
Tja, mest för att jag uppenbarligen inte använder samma regler som du. Jag spelar Expert, och där innebär en sköld att man både får försvara sig och slåss vilket ger en enorm fördel.
DoD6 samt Dod91 med Krigarens Handbok vet jag nada om.

Renfield

Swordsman
Jag håller med om vad Punger och Black Dwarf har sagt, men kan också poängtera att till t ex DoD6 så har reglerna blivit så att ett vapen går av direkt när skadan överstiger BVt, istället för att bara sjunka ett steg, som i DoD4. Därav är det säkrare att använda sköld, plus det att sköldar kan användas för att parera kastvapen. Och sköldar ger även passivt skydd mot projektilvapen. Sen är även sköldar bättre skydd mot mer ovanliga former av skada, som t ex ett regn av mindre stenklot och dylikt...Plus det att man kan ha häftiga heraldiska vapen på en skld...
:)

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"

Foggmock

Myrmidon

(sen kan ju tilläggas att för två vapen behövs det tre färdigheter, medan det för vapen+sköld behövs bara två)

det där fattade jag inte. vad jag vet så räkker det la om man har
Närstridsvapen 2 (Dolk+kortsvärd, exemepelvis.)
samt
Två vapen Dolk(vapenhand)+ kortsvärd, sköldhand.
då får man en extra atack med sitt andravapen med samma FV som värdet i Två vapen.

sen ifall regelbuggen finns (orkar inte kolla) så beyhöver man bara N-S-Vpn 1 och sen 2 vapn för det andra vapnet, man behöver väl itne behärska kortsvärdet i vapenhanden. tror jag. måste kolla regelboken...

Jag vet att jag har rätt!

Legioth

Swordsman

Som jag ser det så spelar Black Dwarf DoD 4, och där fungerar det inte som i DoD 6.

I DoD 4 har man en skilld färdighet för varje vapen + färdigheten två vapen för en viss vapenkombination.

Foggmock

Myrmidon

jo det visste jag. men måste man då behärska ex korsvcärd som en egen föärdighet innan man får ha den i en 2-vpn-kombination?

Jag vet att jag har rätt!

Berserk

Warrior
Detta ger upphov till en liten diskussion, nämligen:
Varför ger PARERDOLK +3CL? Jo den är större än vanliga dolkar. (Läs Har större pareryta) Varför har då inte en enorm sköld ett enormt + på CL? Jag vet nog svaret, men det ger en lite att fundera över.

Man kan se det som så. En sköld är stor men bökig. En dolk liten och rörlig. Man agerar smidigare med en dolk än med en sköld. Att man sedan kanske måste hålla dolken i vänster hand (högerhänt) medan man där är van med skölden är en bisak.

Fick någon ut något av detta? Jag kan ju alltid hoppas. :)

/Berserk - Som nu har sitt datalov i skick!

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Falköga

Veteran
I våran spelgrupp har vi gjort så att man för plus i parera när man annvänvender sköld.

""Falköga""

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Falköga on 2001-09-05 18:12.</EM></FONT></P>