Nekromanti Jag välkomnar vårt nya rosa forum!

Unfair

Hero
Enhörning said:
Det var då på tiden att det blev någon sorts ordning på designen av detta forum. Nu kan man faktiskt säga att forumet har fått en design, istället för att det bara är någon som har bestämt hur det ska se ut.

Inget kan gå fel med rosa!
Det går inte att sägga emot en enhörning.

:zeppelinare:

se ner

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har nog redan vant mig, faktiskt. Det är lite pårökt, men trevligt.

Poseur

Swashbuckler
Jag har vant mig med färgerna, dem är det inge fel på. Men att all text står i ett stort vitt tomrum utan någon form av indelning är inte okej.

Chryckan

Swordsman
Har inget emot färgerna, dock om man ska ha färgad text på färgade fält så bör man följa riktlinjerna för färgblindhet och kontrast.

Det jag stör mig på är att det nya rena forumet bryter mot både gestalt-principen och har dålig affordance vilket gör att det blir både rörigt och svår läst.

Kanter och linjer ser kanske tråkigt och fult ut men de uppfyller en viktigt psykologisk funktion som gör det lättare för vår hjärna att hantera och processa information.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gestalt_psychology

http://en.wikipedia.org/wiki/Principles_of_grouping

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
chryckan said:
Har inget emot färgerna, dock om man ska ha färgad text på färgade fält så bör man följa riktlinjerna för färgblindhet och kontrast.
Jag skulle vilja påstå att jag faktiskt ökat kontrasten på de allra flesta ställen, jämfört med hur det såg ut igår.

Och jag har heller inte lagt svart på rött eller tvärtom, just för att underlätta för personer med protanopi (som i stor utsträckning uppfattar rött som svart eller mörkgrått).

Hur det ter sig för någon med deuteranopi eller tritanopi vet jag inte, men jag hoppas att kontrasten mellan gröna/blå användarnamn och den ljusgrå bakgrunden är tillräckligt hög. (Är den inte det får ni protestera.)

Och på samma sätt torde kontrasterna vara tillräckligt höga för det försvinnande lilla antal av våra användare som kan antas lida av akromatopsi.

Den brandgula namnfärgen är jag dock lite osäker på. Den funkar inte jättebra mot det ljusgrå.

Men jag är en person med fullgott färgseende, så ni som är färgblinda – hojta om det är något ni tycker är svårt att se.

Klaatu

Swordsman
Hjälp! Jag får huvudvärk bara jag ser denna laxrosa färg. Snälla någon, byt färg!!!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har ingen aning om hur det sett ut under dagen eller så, men det jag ser just nu (18.53 en mysig fredagkväll i soffan) tycker jag är riktigt schysst! :gremlaugh:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
DeBracy said:
Jag har ingen aning om hur det sett ut under dagen eller så […]
Låt oss säga att det varierat ganska ordentligt.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Jag välkomnar vårt nya rosa forum! [NT]

Lu-kaazh said:
fast jag skulle gilla om det var någon annan färg som bakgrund under rubrikerna till varje inlägg.
This. Jättemycket.
Eller någon form av linjer.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
anth said:
Nu kom jag på vad som stör mig: vi liknar på tok för mycket www.rollspel.se :gremlaugh:
Å, de har WeVibe! Eller jag menar, jaså de har pekat om den domänen dit nu? Ett tag gick den ju faktiskt hit istället.

GnomviD

Heresiark
I, for one, welcome our new pink overlords. :gremlaugh: Menyraden skulle kunna få en lite mjukare färg, men annars är det fantastiskt.

Chryckan

Swordsman
Dante said:
chryckan said:
Jag skulle vilja påstå att jag faktiskt ökat kontrasten på de allra flesta ställen, jämfört med hur det såg ut igår.

Och jag har heller inte lagt svart på rött eller tvärtom, just för att underlätta för personer med protanopi (som i stor utsträckning uppfattar rött som svart eller mörkgrått).

Hur det ter sig för någon med deuteranopi eller tritanopi vet jag inte, men jag hoppas att kontrasten mellan gröna/blå användarnamn och den ljusgrå bakgrunden är tillräckligt hög. (Är den inte det får ni protestera.)

Och på samma sätt torde kontrasterna vara tillräckligt höga för det försvinnande lilla antal av våra användare som kan antas lida av akromatopsi.

Den brandgula namnfärgen är jag dock lite osäker på. Den funkar inte jättebra mot det ljusgrå.

Men jag är en person med fullgott färgseende, så ni som är färgblinda – hojta om det är något ni tycker är svårt att se.
Fast personligen så tycker jag att det är värre att (åtminstone i platt visning) den ny layouten inte följer gestalt principerna och i mindre utsträckning affordance.
Att linjer och kanter (boxar) behövs är för att vår hjärna behöver dom för att förstå lättare vilka delar av en blid hör ihop med vilka.
Som det är nu så tar det tid att se vilka trådar hör till vilka forum. Vilka delar av ett inlägg som hör ihop.
Skälet till att det tar tid är för att hjärnan saknar ledtrådar som talar om hur den ska gruppera de olika objekt den ser.
Gestalt princper
gestal design

Dessa principer bankas in hos alla designstudenter eftersom de tillför så enormt mycket till en design samtidigt som avsaknaden av dem är i sig tillräckligt för att förstöra en annars ypperlig design.

Feuflux

omjonasson.se
Nån slags avgränsare mellan inlägg i platt visning samt möjlighet att bli av med den hemska rosa färgen runt om önskas. (Jag börjar med att gnälla och ska nu börja leta efter inställningar... Det rosa drar till sig blicken från inläggen alldeles för mycket (men det är säkert nån slags vanesak)).

Annars är det väl ungefär som layouten som krank fixade till nu senast?

edit: Tack gud, det rosa är väck.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Dante said:

Jag tycker den här färgsättningen är OK.

Efter att ha läst på tror jag att jag lider av deuteranopi -- gröna trafikljus är vita för mig och en lime och en mandarin har samma färg. Men lik förbaskat blir rosa grått i mina ögon.

solvebring

Superhero
Ajajaj... Mina ögon. Det här är alldeles för ljust och starkt. Det liksom tränger in i ögonhålorna på mig.

Kort sagt, jag vill ha lite mattare och lenare färger så att jag kan läsa obehindrat. Jag skiter i om det är rosa, det är inte färgen det handlar om, utan snarare hur skarp och ljus den här färgmixen är för mig.

NilsK

Ligist
Håller med solvebring. Jag har problem att fokusera på innehållet med den här färgsättningen. Kan ärligt talat inte säga om det beror på det kritvita textfältet eller den rosa bakgrunden eller en kombination men på min Macbook Pro känns det iaf inte behagligt att läsa forumet nu.

Stiligt med tabellstuket på småpratet annars (även om jag aldrig hänger där).