Nekromanti Jag var en dålig spelledare

neowyn

Swordsman
Jag tror att jag behöver hjälp...
Jag och min spelgrupp spelade i helgen och jag kom fram till att jag var s..t dålig som SL.
Äventyret funkade ok men problemet var att jag snackade för mycket, är det någon som har samma problem?
Jag tror att spelarna tycket att det var ganska ok men de var inte riktigt "med" och jag tror att det berodde på att jag inte lät dem rollspela tillräkligt. Jag tyckte att jag slängde ut trådar att rollspela på men det var ingen som nappade

Ok nu har jag kommit till insikten men är det någon som har tips? hur skall jag få spelarna mer aktiva? snacka mindre själv?

Eksem

Champion
Tja, hur mycket har du spellett tidigare? Är det du som kommit fram till att du är en dålig SL, eller är det spelarna som sagt det? Har du frågat spelarna vad de tycker?

Det beror helt på dina spelare, förstås. Gillar de att skyffla siffror och välta tärningar kastar du troll på dem. Gillar de att charma byxorna av pigorna och drängarna hamnar de på en höfest nånstans. Gillar de att lösa kluriga pussel och överlista listiga labyrinter går de vilse i en uråldrig, underjordisk katakomb.

Så antingen testar du en massa olika situationer på dina spelare, eller också snackar ni redan innan om vad de förväntar sig av spelmötet. Jag tror det blir bäst så.

Hur mycket man själv bör tala varierar otroligt mellan olika spelare och olika tillfällen. Vissa av mina spelare gillar att bli förda framåt i sagan och agerar snarare på mitt kommando än tvärtom, medan vissa av mina spelare styr allt helt själva och jag inte behöver säga ett knyst.

neowyn

Swordsman
Vet faktidkt inte vad jag skall svara på den frågan... Jag har spellett ganska mycket men det var ett år tionde sedan och hela rollspelandet var en annan sak då. I modern tid har jag bara spellet ett fåtal gånger då vi inte spelar speciellt ofta och vi komit igång för något/några år sedan. Så jag är i bästa fall rostig...
Jag har en ganska klar bild av vilken typ av äventyr jag vill spelleda men jag har ingen klar bild över hur mina spelare vill spela, jag vet inte om de funderat över det själva heller.
Jag har talat med en av spelarna och där var väll svaret att det gick lite trögt och att jag pratade lite mycket men att det var kul att spela i alla fall. Jag får väll ta en diskution med de andra också...
Ett problem är att mina spelare vill lite olika saker, de spelar på olika sätt men det borde ju vara det vanliga, alla är ju olika som individer.
Det måste ju finnas ett sätt att leda en blandad grupp, frågan är bara hur?

Muggas

Hero
Mitt tips är att samla alla och prata ut om det en gång för alla och skriva ner de viktigaste synpunkterna dina spelare har. Jag är säker på att det går att kompromissa och anpassa spelet så att alla blir nöjda. Man ska inte döma ut sig själv som spelledare, det är oftast kommunikation om vad speldeltagarna är ute efter i rollspelandet som måste fram. Glöm inte att du som spelledare har åsikter om spelet också, och att spelarna även ska ta hänsyn till dessa (både du och de ska ju ha kul, förhoppningsvis)... Sen tror jag att spelet genast blir bättre om alla anstränger sig för att ta hänsyn till sina spelarvänner. Man ska definitivt inte skylla allt på "dåligt spelledarskap". Lycka till! :gremlaugh:

zuntona

Swordsman
Det sättet man ska leda en blandad grupp är varierat. Det är det bästa sättet faktiskt för att man ska fånga allas intresse.

zuntona

Swordsman
Usch jag var verkligen hemsk, vissa stunder tror jag att jag var bra med att händelserna verkligen var personliga och de slp rollpersonerna träffa var inte namnlösa. Det var alltid någon form av personlig kontakt. En var kär i en tjej som senare visade sig vara syster till några av deras fienden så han gick med dem mer eller mindre efter ett tag.
Dock förde jag aldrig antecknigar eller förberedde spelmötena vilket bidrog till ganska dåliga äventyr.

kefka

Hero
Tja, om dina spelare tyckte du var ok, så var du uppenbarligen inte s..it dålig. Om du inte har varit spelledare så pass mycket är det nog inget att oroa sig för, man blir bättre med tiden. Det bästa är nog ändå att fråga dina spelare hur de vill ha det. De kanske föredrar rakt på sak "dungeon crawling" äventyr.

neowyn

Swordsman
ja det finns kanske risk för det, problemet är jag inte riktigt har lust med det. Det är kul att ibland köra hack and slash men inte bara