Nekromanti Jag vet inte, men jag tror...

Cugel

Veteran
...att man lättast bär sin/sitt armborst på ryggen med två remmar. Äventyrare bär den/det i axelrem eller lite rockenroll vid bältet, fäst med diverse hakar och spännen som ingen bryr sig så noga om hur de funkar.
När den/det ska laddas ställer man den/det på marken som ett ankare, tar spjärn med en eller två fötter mot bågen och spänner strängen med bägge händer. Det är hyfsat tungt men rimligtvis anpassat till normalstarka människor. När man hakat fast strängen på avskjutningsmekanismen (möjligen ställer man den i rätt läge innan), tar man upp armborsten/t och lägger ett lod/en skäkta i en liten ränna. Lodet/skäktan är lång som en 15 tumsskärm är bred, och lite tjockare än en bågpil. Möjligen gör formen att pilen har andra aerodynamiska egenskaper än en bågpil. I nödfall kan man i stället stoppa i en sten eller vad man nu har till hands.
Sen siktar man och trycker till avskjutningsmekanismen med tummen eller kanske pekfingret. Även en otränad har hyfsad chans att träffa jämfört med en båge.
Vad tror ni?

Andy

Vila i frid
Ja, ungefär.

Saken med armborst var att när den lyckades gör intåg på slagfältet innebar det slutet för riddarna i stora rustningar. Armborsten var kraftiga nog att penetrera en helrustning och, precis som du säger, var de enkla att använda. Det gjorde att vilket arsle som helst kunde döda en livslångserfaren mördarknight. Att träna en person att skjuta långbåge tog sin lilla tid. (Det finns funna skelett som visar att viss bönder på dom brittiska öarna har sneda ben på grund av bågskytte!!!)

Jag tror att det finns en smidd "ögla" längst fram på ett armborst där foten ska sitta när den spänns. Att stå på själva båge verkar farligt (förstör vapnet).

Jag vet inte hur många pound ett "vanligt" armborst har men med tanke på projektilens storlek lär anslagskraften i träffen vara rejäl.

/Andy som också tror en massa

Arfert

Facit
bygeln längst fram på en del armborst är, som du säger, att ha foten i när man spänner armborstet (den hölls då vertikalt, naturligtvis). Det gjordes vanligen med att man hade en repstump med en krok i änden, fäst i bältet, och när krokat fast sig i bågsträngen använde man muskelkraft att via repet spänna bågen. Mer avancerade, tunga armborst spändes med en slags vinschanordning, där man vevade upp bågen till spännt läge.

Läs mer HÄR.

Krille

Super Moderator
Grundläggande armbortsologi

Som med alla krigsvapen så bär man vanligen armborst liggande över axeln. Man har normalt inga särskilda remmar, utan lutar den mot axeln helt enkelt.

Man ställer sig inte på själva bågen, eftersom den är bågen som ska böjas och lagra energi. Ställer man sig på den så motverkar man den böjen man vill göra och man gör det bara svårare för sig själv att spänna bågen.

Är bågen vek nog så sätter man stocken mot magen eller bältesspännet och drar strängen åt sig. Är bågen vekare så sätter man foten i en bygel istället och drar strängen uppåt. Som Arfert nämner har man en repstump med en krok i som gör att det blir lättare att dra. Är bågen tyngre än så används en hävstång, och är bågen mycket tyngre så används en vevmekanism.

Mekanismen där strängen spänns fast är den så kallade nöten. Det är en spärr som dras ner av avtryckaren, eller ett hjul med hack i som hindras från att rulla framåt med avtryckaren. Inte nog med det, nöten sitter under en fjäder som ger lite tryck neråt för att hålla skäktan på plats.

Skäktan är tio till femton tum lång, beroende på armborstet, kraftig som få, och med styrfjädrar av trä eller läder. Skäktan måste vara så kraftig för att överleva smällen när strängen skjuter iväg den. En vanlig långbågspil skulle klyvas på längden. Spetsen är vanligen kort, fyrkantig och ungefär lika vass som en T4.

Det finns särskilda armborst för slungstenar, men i ett vanligt armborst skulle stenen bara hoppa ut när strängen for förbi. För att projektilen ska ha en sportslig att fara iväg mot målet så måste den vara avlång, framtung, ha luftmotstånd bak och kunna klämmas in under fjädern.

Avskjutningsmekanismen är en bygel under armborstet som man drar upp. När den den dras upp så kan nöten antingen släppas fri (om nöten är hjulformad), eller så dras nöten ner (om den är en spärr). Vanligen klämmer man in stocken i höger armhåla, håller och riktar med vänster hand, och avfyrar med höger hand.

Cugel

Veteran
Re: Grundläggande armbortsologi

Tackar för föreläsningen! När jag vet hur det verkligen funkar, är det lättare att anpassa det till sagans och hjältarnas värld.
I spel skulle jag tillåta både stenar och eldgafflar som nödammunition, med ökad svårighetsgrad.

Big Marco

Läskig
Nils - den väsentliga frågan som vi alla undrar över är - hur många bepansrade riddare har du dödat? ,-)

Cugel

Veteran
"så uppstår en våbblande effekt i pilen som inverkar på dess träffsäkerhet."

... innebär detta, i rollspelstermer, kortare räckvidd och högre skada än en båge (hittills har jag inte skilt på olika bågtyper, och har väl inga planer på det heller)?

Sen tycker jag att BRP:s 3x5 sekunder laddtid känns långt. Ska det va en runda för att ställa ner vapnet och få in foten i öglan, en till för att spänna strängen och den sista för att lyfta vapnet och lägga på skäktan... tja det kanske inte är så dumt?

Nämnde nån f.ö. om det heter en eller ett armborst? Gramatiskt känns en riktigt, men de flesta säger väl ett?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Cugel said:
Nämnde nån f.ö. om det heter en eller ett armborst? Gramatiskt känns en riktigt, men de flesta säger väl ett?
Ett armborst, armborstet.

Som bonus slänger jag in ett par youtube-länkar där man kan kika på armborst i användning. I den första så presenterar programledaren (från dokumentärserien Weapons that made Britain) faktisikt stöd för att man skulle spännt bågen med fötterna, dock inte genom att stå på den. I den andra så gör man ett litet test med att skjuta så många pilar som möjligt med båge och armborst under 30 sekunder.

http://www.youtube.com/watch?v=-ykrg4rQIO0
http://www.youtube.com/watch?v=7g-0-RK3cjk

Arfert

Facit
...inte i klippet, men upp till två-trehundra meter effektivt avstånd med långbågen, om man skjuter i lämplig vinkel snett uppåt/framåt. I alla fall med de långbågar jag testat, med ordentlig dragstyrka (medeltida bågar kunde vara ännu starkare).

Finns väl inget som hindrar att man når samma avstånd om man skjuter i samma vinkel med ett tungt armborst, egentligen, men själva vitsen är att det är lättare att sikta med ett sådant, och då är det bättre att skjuta rakt fram på kortare avstånd (100m? nån som testat?).

Fast om jag var en medeltida general som skulle skjuta mot en attackerande riddarhär från en bra eldställning så skulle jag förse varje skytt med 2 armborst, och några som hela tiden laddade åt skytten bakom honom, alternativt två eller flera led skyttar som hela tiden växlade plats, för ökad eldhastighet.

Cugel

Veteran
Intressanta klipp! Jag har sett ett annat avsnitt när den där killen skjuter långbåge mot pansarplåt.
Uppenbarligen är bågar och armborst effektiva mot en framstormande fiendehär, men i de flesta spel är det mer relevant på vilket avstånd man har rimlig chans träffa en enskild motståndare (av ungefär människostorlek).
Effektiva avståndsvapen är lite av ett gissel i heroiska spel, eftersom de lätt kan avgöra slutstriden innan den ens börjat.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Cugel said:
Intressanta klipp! Jag har sett ett annat avsnitt när den där killen skjuter långbåge mot pansarplåt.
Uppenbarligen är bågar och armborst effektiva mot en framstormande fiendehär, men i de flesta spel är det mer relevant på vilket avstånd man har rimlig chans träffa en enskild motståndare (av ungefär människostorlek).
Effektiva avståndsvapen är lite av ett gissel i heroiska spel, eftersom de lätt kan avgöra slutstriden innan den ens börjat.
Ja, hela serien är intressant - se den om du har möjlighet! Jag tycker det är trevligt att få uppgörelser med en del av myterna kring vapen och rustningar. Håller med om dina observationer också.

Arfert

Facit
Tja, jag personligen har en rimlig chans (typ slå under 7-10 på en d20.. :gremgrin: ) att träffa ett mål i människostorlek upp till 50 meter, om det står hyfsat stilla eller rör sig i gånghastighet. Med långbåge då, som jag har tränat. I alla fall då jag var aktiv, nu kanske jag har -3 på det slaget... he he

(Med en modern compound-båge, skulle jag nog träffa två gånger av tre, minst, som jämförelse.)

Så jag misstänker att en duktig skytt från medeltiden skulle klara av ett rörligt mål på ett större avstånd än så. Armborst har jag dock aldrig testat, tyvärr.

Cugel

Veteran
Om man klassar dig som normalbegåvad (vad gäller din medfödda talang för bågskytte) och Kunnig (genomsnittlig yrkesman) i färdigheten bågskytte, skulle du ha 28 eller 42% träffchans (beroende på hur länge du siktade) på 50 meter i mina husregler. Det ligger ganska nära 35-50%.
Jag tar det som ett bevis på autencitet!

Arfert

Facit
Cugel said:
Om man klassar dig som normalbegåvad (vad gäller din medfödda talang för bågskytte) och Kunnig (genomsnittlig yrkesman) i färdigheten bågskytte, skulle du ha 28 eller 42% träffchans (beroende på hur länge du siktade) på 50 meter i mina husregler. Det ligger ganska nära 35-50%.
Jag tar det som ett bevis på autencitet!
...låter rimligt, fast är i mitt fall är det nog mer begåvning/instinkt (är bra på alla typer av skjutvapen jag testat, och det är många) och mindre träning, jag låter "begåvningen" (nåja) kompensera för min lathet när det gäller träning... men som sagt, resultatet i dina husregler speglar nog verkligheten ganska väl...

Cugel

Veteran
Det kvittar! Begåvad + Grundtränad ger samma träffchans.
Det var just olika kompetensnivåers träffchans jag skulle se över när jag gled in på sidospåret armborst.
Nu är jag på rätt spår igen, tack Arfert!