ska det va vegan
Jag håller just på att baka en kaka.
Vi har nämligen något att fira på jobbet imorn. Men nu är det så att en ev mina kollegor är vegan. Då får alltså sådana redaktionskakor inte innehålla vad som helst, vilket betyder att mina fina gamla inkörda kakrecept är värdelösa.
Jag vägrar använda ersättningsprodukter som fake egg eller sådant, jag tycker det är skumt. Det går utan. Hitta på och testa. Och om jag nu ändå hittar på, tänkte jag, kan jag lika gärna göra ett inlägg av det.
Kakan heter Williamina Pie, efter den veganska kollegan.
Jag har gjort varianter av den förut, men den blir hittepå och annorlunda varje gång. Man vill ju leka lite när man bakar.
Först ska det göras en mördeg. Vi får utesluta smör och ägg, men lite fett måste det vara, då nöjer vi oss med solrosolja. Det blir lite mer brödaktigt än vanlig mördeg, men det duger bra.
Mängden av det hela beror på hur stor kakformen är och hur tjock man vill ha den, och om man vill ha lock på eller inte. Jag körde nu ikväll med:
<ul style="list-style-type: disc">[*]250 g mjöl
[*]socker efter känsla (jag brukar ha nästan inget socker alls i mördeg, men nu att vi inte ha det göda smöret det balanceras ut på det sättet)
[*]2-3 matsked olja
[*]så mycket vatten som behövs - på en sådan mängd börjar jag med 100 g och lägger till efter behov [/list]
Om man vill, kan man tillsätta någon smak i degen. Kanel t.ex. Ikväll hade ja en lime kvar som började bli torr och borde användas för något, då gick det alltså juice av en lime in i degen.
Sedan knådar man det till en deg, rullar ut och klär en pie form. Vill man ha lock på, rullar man ut en sådan också.
Eftersom det inte finns smör i degen iaf, struntar jag i det där med att låta mördegen vila i kylan. Det skadar säkert inte, men jag tror inte det gör någon större skillnad.
Under tiden degen tillverkas, dricks det ett glas rödvin. Det höjer kreativiteten under nästa steg.
Då ska det göras en fyllning. Solklart: frukt och nötter. Här kan man nu välja vad man känner för/har i huset: torkad frukt, färsk äpple, bär, olika sorters nötter.. fritt fram. Själv tycker jag att valnötter är oslagbara i piesammanhang. Idag blev det:
<ul style="list-style-type: disc">[*]valnötter
[*]några ensamma pecannötter som var kvar
[*]en större mängd torkade fikon, inlagda ett tag i hett vatten
[*]russin
[*]äpple [/list]
Skar i bitar, blanda. Men nu håller ju det inte ihop av sig själv, vi behöver klistermassa. Vanligtvis ägg plus någon mjölkprodukt. Båda faller bort. Istället, tre komponenter: A) någon tjock vätska plus B) någon vätska med smak plus C) något av spånmålskonsistens. Det finns massor av kombinationsmöjligheter, här några förslag:
<ul style="list-style-type: disc">[*]A) soyagrädde, kokosmjölk, lönnsirap, annan sirap.. (obs: honung funkar INTE för de flesta veganer)
[*]B) citronjuice, annan juice, cognac, något annat alkoholiskt..
[*]C) malna nötter, kokosflingor..[/list]
Det rör man in i frukt-nöt blandningen så att det blir typ grötkonsistens. Det får duga.
Varianten ikväll kör med kokosmjölk, rätt mycket citronjuice, lite cranberrysirap (ingen aning varför jag hade den i skåpet) och malna hasselnötter.
Nu fyller man pajen. Ska man ha lock på (det kan vara bra med en sådan äggfri fyllning som kommer bli lite lösare) är det fördelaktigt att pricka några hål i det.
Det kan vara bra att pensla något på locket. Igen går varken grädde eller ägg, men soyagrädde men kanel är rätt ok. Idag blev det sirap med citron.
Baka vid 200 grader tills den känns färdig. I mitt fall var det en halv timme, men det beror ju på storlek. Man får väl börja hålla lite koll på den efter drygt 20 min.
Under tiden kan det drickas ytterligare ett glas rödvin.
Om man hade lite deg och fyllning över har man samtidigt gjort en miniversion av samma pie, och har nu möjlighet att testa om den blev presentabel innan den ska serveras.