Nekromanti Jag vill inte använda mörkret, vad ska jag göra?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag har funderat på att ta bort mörkret ur mitt Eon helt och hållet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska använda istället. Ett problem med att ta bort mörkret är att det då inte längre finns något starkt episkt domedagsscenario. Har ni några förslag? Finns det några idéer man kan låna från andra kampanjvärldar från andra fantasyrollspel? Jag har två spelare och på sikt skulle jag vilja utveckla äventyrandet till att de får förvalta en förläning I Consaber, vilka möjliga episka scenarion skulle man kunna få genom det?

Ett problem med att ta bort förekomsten av mörkret är att det varit en förklaring till varför Mundana stannat kvar i samma tidsålder utan att utvecklas nämnvärt teknologiskt - då kunskap gått förlorad och civilisationer har fått återuppbyggas.

Tacksam för lite respons.

MongoMan

Swordsman
Ett problem med att ta bort förekomsten av mörkret är att det varit en förklaring till varför Mundana stannat kvar i samma tidsålder utan att utvecklas nämnvärt teknologiskt - då kunskap gått förlorad och civilisationer har fått återuppbyggas.
Nej, det är inte en bra förklaring, det var 10000 år sedan senaste mörkret, hur lång tid har våran civilisation tagit på sig att få fram de största vetenskapliga framstegen? 2 - 3000 år? (Hjulet är ett undantag)

marcuslinder

Veteran
Vet du vad du vill? ;)

Jag undrar vad du egentligen menar? Du ser det som ett problem att ta bort mörkret för det är ett domedagsscenario. Alltså vill du ändå ha någon form av domedagsscenario.

Samtidigt är Mörkret så löst definierat att det kan vara precis som du vill ha det. I stort sett det enda som finns officiellt är ju några namn på ett par karaktärer som förmdodligen kommer vara viktiga under Mörkret, utan att knappt någon av dem är särskillt låsta till att vara på ett visst sätt.

Bästa lösningen på ditt problem är således troligen att söka på tidigare trådar om Mörkret. Jag rekommenderar ett av Ymirs inlägg den här tråden .