Nekromanti Jag vill spela Rifts, men vägrar palladiums regelsystem

Lukas

Mannen i Gult
Rift är ett spel som tilltalar mig kraftigt. Just nu är jag inne i en fas av mitt liv där jag tycker Overthetop-Gonzo- WTF- settings är något jag vill ha, och jag sörjer lite att jag aldrig spelat något Rollspel där det finns hundratals olika böcker och allt har beskrivits i mer eller mindre crunch. Så Rift är egentligen precis vad jag vill ha av ett rollspel, iallafall just ikväll.
Så varför i helvete är regelsystemet så ofattbart dåligt? Seriöst det är bland det sämsta jag läst och det blir inte bättre av att regeldelarna i böckerna är fruktansvärt dåligt skrivna. Seriöst det känns som en alkoholiserad man har skrivit ner reglerna allt efter han kommit ihåg dem utan någon som helst tanke på att det ska vara läsbart. Jag vägrar sätta mig in i det här och spendera timmar på att avkoda vad de faktiskt menar bara för att att kunna spela med ett regelsystem som även fans av spelet verkar kalla "dåligt".

Så jag har försökt hitta någon form av regelsystem som jag skulle kunna använda istället för den här skiten. jag är bered på att behöva göra något form av konverterings arbete, men om det blir för omfattande kommer jag tröttna innan jag ens börjar.
Drömmen är helt klart att hitta något system som ganska lätt kan hantera ALLA olika settings utan mycket jobb. Eller ännu hellre skulle jag vilja ha ett hack som någon annan gjort.
Så har du några magiska idéer som jag inte tänkt på. Vad skulle du använda för att spela Rifts? Kommer min dröm att få spela Rifts dö bara för att palladium inte haft vettet att uppdatera sitt regelsystem ut ifrån ett dåligt 80talsystem till något som faktiskt fungerar.

Staffan

Myrmidon
Har de inte gett ut Rifts i en Savage Worlds-version också? Det kanske skulle falla dig mer på läppen...

krank

Går ondskans ärenden
Om du drar igång Rifts så... Tja, jag lovar inte att jag hinner, men jag är preliminärt intresserad. Jag har velat spela Rifts sedan sent 90-tal nån gång. De två första rollspelsböcker jag köpte var Rifts och In Nomine, men RIfts blev - av förklarliga skäl - aldrig spelat...

Anarchclown

Swashbuckler
Som någon som spelade Rifts senast för några månader sedan, både Savage och moddat original har jag lite att säga.

?Savage Rifts lyckas med att både fucka upp reglerna för Savage Worlds och markant ändra på stämningen i Rifts samtidigt. Jag var extremt spänd på det och extremt missnöjd efter att ha spelat det.

De har ändrat på massvis med power dynamics vilket får hela settingen att inte alls funka likadant. Tex så är Vampyrer i Savage Rifts något man rätt lätt dödar med light spell med rätt descriptor medan de är motherfuckers i Rifts. Det gör att man antingen får husregla allt, eller konstatera att Vampire Kingdoms inte är en grej i SW-versionen av Rifts.

Rifts faktiska system är... inte bra. Det är rörigt. Jag behärskar det så bra som jag gör bara PGA några hundra sessioner i olika former av reglerna. Men... det ger också en stämning som är vansinnigt nära länkad till känslan i Rifts. Det är svårt att skilja på de två. Jag har gjort en hel del hacks. Jag har tex tagit bort Physical skills, vilket var en lätt fix. Jag har också minskat effekten av extrema grundegenskaper. Båda dessa saker gör systemet betydligt bättre. En tredje grej jag gjorde var att ta bort att man har olika värden i olika färdigheter. Det får lite konstiga bi-effekter men det gör spelet vansinnigt mycket lättare att spela. I mitt fall gjorde jag om det till D20 så det funkar likadant som strid. Sedan satte jag target number på 10 och lät varje 5 i bonus på en skill ett yrke får ge +1 på tärningen. Varannan level så ökar bonusen med 1. Systemt blev inte kanske bättre, men det gick ifrån att ta 2 timmar till 45 minuter att göra karaktär och blev aningen enklare för nya spelare att lära sig. Det bibehöll också stämningen och möjligheten att använda saker ur böckerna. Om du vill ha mer info från någon som älskar den där settingen sjukt mycket och gärna hjälper till med vad än du behöver så är det bara att säga till på PM eller email anarchclown@gmail.com . Tror dessutom att du har mig på Facebook?

Donk

Veteran
Jag har spelat en hel del Rifts genom åren och är helt med på vad det är som lockar med spelet. Jag håller även med om att det inte är ett särskilt bra system, och även om Siembieda vad jag vet inte är alkoholist så har jag hört att reglerna är skrivna allt eftersom han har testat sig fram till dom med sina spelare, vilket förklarar varför vissa regler ändras med åren (se t.ex. olika vapen som kan slå omkull folk som träffas).

Vi testade även Savage Rifts förra året och jag tyckte att systemet var helt ok, även om det inte var helt felfritt. Det största problemet för oss var att vår lekledare har spelat väldigt mycket Rifts och har en ganska inbiten bild av maktförhållanden mellan olika sorters karaktärer, teknologi och monster och när man gör drastiska ändringar i systemet så kommer de förhållandena ändras. En mer lättåtgärdat sak, som absolut inte behöver vara ett problem, var att de som skriver Savage Worlds ger alla sina settings egna specialregler och dessa var kanske lite väl extrema i Savage Rifts. Men dom kan man ju bara ändra på eller strunta i, eller så kan man ju gilla dom om man vill vill ha det over the top.

Det slutade i alla fall med att vår lekledare skrev en egen mod till Rifts-reglerna som framför allt ändrade färdighetssystemet till någon slags d20 variant och skrotade alla synergi- och bonuseffekter från färdigheter och ersatte grundegenskaperna med ett val av 1-3 fördelar (antalet bestämdes av hur mäktigt koncept man spelade) som typ kunde motsvara bonus i en grundegenskap eller något annat roligt. Kan höra om han vill dela med sig av de dokument som finns skrivna, men det ska sägas att det inte blev helt färdigt.

Och jag ser att han själv har svarat innan mig, medan jag har skrivit det här :)

Anarchclown

Swashbuckler
Donk: Aha... Fancy meeting you here... :)

Savage Worlds har också i grund ett problem där ökande maktnivå leder till högre och högre dödlighet. Detta är inte specifikt för Riftsmodden utan i allmänhet. DVS skadan för vapen går upp mycket fortare än rustningar. Som ett exempel så är det i princip omöjligt för en Glitterboy att inte automatiskt döda en annan Glitterboy med ett träffat skott i SW-Rifts. Variablerna är för små och rustningen för dålig. På samma sätt i grundsystemet är det omöjligt att misslyckas att spränga en Abrahams-tank med ett skott från en Abrahamstank. Det kanske är realistiskt, det kan jag inte avgöra, men det är markant annorlunda från hur systemet funkar på en lägre skala där man har typ svärd. (Inte för att det alltid är great heller. Jag har haft strider när jag gjorde ett Star Wars hack som varade i över 1 timme runt spelbordet där 3 personer lyckades skada varandra så illa att de inte längre kunde träffa varandra)

God45

#PrayersForBahakan
Man kan så klart köra det i typ FATE eller i min lättvikts favorit Wushu också så klart.

Anarchclown

Swashbuckler
Har ingen erfarenhet av de reglerna (FATE och Wushu) men man kan köra det i vad som helst. Det viktiga är att man behöver tänka på vad saker kan göra i originalsettingen och antingen ändra settingen om de inte kan göra det längre eller hitta på sätt för dem att göra det.

I SW fanns det fortfarande Mega-damage. Detta var något som stora vapen och rustningar gjorde och tålde. Gargoyler däremot som är monster gjorde inte längre Mega-damage med klor och tänder. Detta får till följd att "The Gargoyle Empire" som slåss mot det mäktigaste mänskliga riket i hela settingen "NGR" är som kattungar som inte kan göra något med de mäktiga krigsrobotarna. De blir också till klet så fort de blir skjutna av ett lasergevär vilket gör att de tål ungefär en tjugondel av vad de gjorde i Rifts. Alltså ändras absolut hela den Europeiska settingen i grunden om man inte börjar husregla saker, vilket med tanke på att systemet inte är särskillt stabilt öppnar en helt ny can of worms.

God45

#PrayersForBahakan
Mitt argument är att Rifts settingen makes no sense som det är och det spelar ingen roll vad någon kan göra i de olika regelsystemen. Har ni sett Afrika boken? Holy fuck vad bara the Horse Men och Millenium träden gör att settingen inte egentligen makes sense. Men Rifts i sig handlar inte om att saker är logiska. Så vem bryr sig om statsen på Gargoylsen alls?

Anarchclown

Swashbuckler
Nu förstår jag ärligt talat inte riktigt vad sjutton du pratar om? Om jag läser ett rollspel baserat på sagan om ringen och upptäcker att man kan döda Sauron med en halvmiss av en rostig brödkniv trotts att settingdelen hausar upp honom som den fetaste skurken någonsin så kommer det att finnas ett problem med den interna logiken. På samma sätt är konflikten mellan the Gargoyle Empire och New German Republic integral för att spela i Europa. Att avfärda det med "vem bryr sig" får mig att känna att du inte bryr dig om Rifts som setting. Då kan du lika gärna spela generic gonzo. Vilket du är mer än välkommen att göra. Men fördelen med Rifts är att det är någon med helt vild och jävligt cool fantasi som redan skrivit settingen och att det finns 70+ böcker som beskriver denna och som passar ihop den interna logiken som du påstår inte finns.

Fiat: Ignorera allt jag säger om intern logik i alla böcker det står CJ Carella som författare på.

God45

#PrayersForBahakan
Mitt argument är att Rifts världen är helt ologiskt med original reglerna också. Världen är där för random cool, den är så gott som helt osamanhängande och reglerna stödjer den inte. Så mitt argument är att inte bry sig om de nya reglerna stödjer världen heller. Den ÄR random gonzo. Men den är en specifik version av random gonzo bara.

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown;n268155 said:
Så vad du föreslår är. Spela Rifts genom att inte använda världen eller reglerna? Check. :)
Jag tycker man ska använda världen men jag tycker att det är en dum idé att försöka använda reglerna som fysikmotor. Använd regler som är bra för ditt spel istället. Vem bryr sig hur de påverkar jättespindlarna i Spirit West om min kampanj utspelar sig i Afrika?

Lukas

Mannen i Gult
Tack för alla svar, jag har nu läst savege Rifts och inte gillat det alls. Det känns som det fått lappat och limmat lite vell mycket för att få riftskänsla i svage worlds och det till ett regelsystem jag i grunden inte tycker om. Det faktum att reglerna inte riktigt matchar settingen längre är också en väldigt stark dealbreaker, då en stor deal av poängen är att jag vill kunna använda mig av souceböckerna för fluff.
Jag ska kolla in Quest core, men just nu lutar jag åt att försöka hacka Burning Wheel till en Rift Version. Vilket visligen är ett större projekt än jag först tänkt mig, men jag tror det hade blivit så himla bra om det var gjort att jag inte kan låta bli att försöka.
Det lär bli fler trådar om det här innan det här projektet är klart. Nu ska jag läsa på mig på en massa fluff och skaffa mig en grundläggande känsla av det jag känner jag minst måste skapa innan jag kan försöka få till ett speltest.