Nekromanti Jag vill...

Roc

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
13
Location
Ljungby
Jag vill ha tips till SL.
Vad ska man tänka på??
Om nån har några äventyr maila de till mig.

Mvh\\ Jimmy
 
G

Guest

Guest
Tänk på att inte ge dom för mycket bra saker som artifakter och sånt för då vill bara Rp:na ha mer och mer och mer och...

//Melsazz
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det bästa är att diskutera, SL och spelare sinsemellen preis efter avslutat spelmöte. Senast kom vi fram till följande:

Mer ingående beskrivning av miljöer & restid. Fler kartor!
Svårare strider med häftigare monster. Inga dussinfighter.
Mindre pengar och skatter. Färre skatter men gärna häftiga.
Fler små sidospår.
Ännu fler fällor!
Svåra skador gör inte så mycket. Att förlora ett öga är rätt okej.
Lite mer intriger och lönnspår. Detektivarbete. Mer dialog!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Kolla in de tidigare trådarna. Jag har t.ex. skrivit rätt mkt om det.
Kolla in sidan <A HREF="http://www.roleplayingtips.com" target="_new">http://www.roleplayingtips.com</A>. Massor av tips för SL och du kan prenumerera på'n och få hem (till din e/m-adress o/c) nya tips varje vecka.
Äventyr kan du hämta hem från Sveroks scenariobank (<A HREF="http://www.sverok.se/bank" target="_new">http://www.sverok.se/bank</A>) och rustningskammaren(?).

Nu vet jag inte hur erfaren du är men:
× Ha inte regler för allt. Improvisera.
× Försök att ha detaljerade kartor så att du slipper läsa vad som finns i rummen.
× Var snäll mot dina spelare. Låt de precis klara sig om de gör nåt korkat.
× I början när jag skrev äventyr så hade jag de skitdetaljerade med flera vägar som RP:na kunde ta och slumptabeller. Rätt bra om jag ville återanvända MEN numera skriver jag ner några namn, hittar på ett slutmål och kanske några avvikelser på vägen och improviserar mig fram. Försöker få spelarna att följa den utstakade vägen. Väljer de någon annan kan de göra det ett tag men sedan styr jag de tillbaka igen. Ang. slumptabeller. Varför ha dem? Händer något så händer något. Det är bara att bestämma. Däremot kan man skriva upp en del händelser som kan hända på vägen och så kan man välja et fåtal.
× Ha ett glas vatten som du kan ta av ibland. Om spelarna gör nåt oväntat så ta en sipp från glaset för att få en paus och kunna rensa tankarna. Är det svårt så ta en längre rast.
× Har ni delade grupper så är det skitbra att kunna tänka ut vad som ska hända medan spelarna byter plats med varandra.
× Försök få striderna så de flyter. Ge bra och balla förklaringar på vad som händer. Skitsvårt, för man har rätt lätt att fastna i tärningsträsket och "Jag hugger, jag undviker" kommer fram.
× Ge för lite i början. Ångrar du dig så är det bättre att du ger än tar från spelarna och definitivt mer uppskattat utav spelarna.
× Var objektiv. Försök att spela dina SLP som om de inte vet något om RP:na och som om de alla är olika varelser.
× När du spelar en SLP så försök ändra din röst, kroppshållning, mimik, gester, språk för varje SLP.

/[color:green]Han</font color=green> som inte orkar skriva mer tips men råder <B>RoC</B> att försöka leta reda på tips-trådarna
 
Top