Nekromanti Jaha, nu behöver jag hjälp igen... :S

Mask_UBBT

Hero
Ok, jag gissar att ingen kommer läsa detta innan imorgon någon gång, men det är nog lika bra att jag skriver det här inläget medan jag fortfarande har det här i huvudet.

Ok, nu har jag kommit en bit på Sisus slutprodukt. Jag har haft snuskigt lite tid under de senaste veckorna, så jag har inte fått så mycket gjort att jag har något direkt att visa upp, men jag har ju världen i sej klar, och att pränta ner den på ett par hundra papper är ju bara tidskrävande, inte väldigt knepigt. Hoppas jag :gremsmile: ....

Nåja, nu ska jag komma till saken;
För ett år sedan, ganska exakt, gjorde jag det här inlägget, och trots att så mycket tid har gått har jag fortfarande inte löst problemet med kartorna. Det är lite ironiskt faktiskt, när jag läste igenom tråden märkte jag att det var en av de få sakerna som fortfaradne var detsamma med projektet, utöver vissa detaljer.

Hursomhellst, problemet är nu som följer;
<ul style="list-style-type: disc">[*]jag måste på något vis gör så att spelledarna har ett hum om hur saker ligger i förhållande till varandra.
[*]Jag kan möjligtvis rita kartor, men det faller iom det faktum att jag tänkt skriva sisu i sagoform... På så vis blir det hela ganska subjektivt, och att det skulle förekomma kartor i samband med sisus värld är smått osannolikt. Varför? Ingen använder kartor i Ec, med undantag för avancerade gruvherraroh dyl. i ett fåtal kulturer. I övrigt används sökare och upptäcktsresande som "kartor".
[*] Att väva in informationen i texten kommer nog göra det hela VÄLDIGT svårt att hålla koll på...
[*] Att göra en saga om en sökare eller dylikt som sitter och berättar om hur allting ligger till låter inte som någonting som skulle överleva den late spelledaren....
[/list]

Ok, ni har nog fattat nu...

Jag behöver hjälp!

/Mask

Rising

Vila i frid
Kjartan är en kratta på kartor

"Ingen använder kartor i Ec, med undantag för avancerade gruvherraroh dyl. i ett fåtal kulturer. I övrigt används sökare och upptäcktsresande som "kartor"."

Egentligen tycker jag att det är okej med kartor åt spelledarna även om inte varelserna i världen har den informationen. Det är inte konstigare än att man kan ha regler för fallskada i en värld där man ännu inte begripit sig på det där med gravitation.

Det där med att skriva reglerna i sagoform är ingen bra idé om det skulle krångla till det för dig med sådana här viktiga saker. Jag säger "kill your darlings". Sago-idén kändes säkert rolig i början, men om den börjar hamna i vägen för spelbarhet och intuitivitet så får du inte tveka att överge den. Det kan inte bli ett självändamål att göra det onödigt svårt för sig bara för sakens skull.

Jag skulle helst se en kombination med kartor och någon sorts reseanteckningar, en typ av vägbeskrivningar. På så vis kunde man både se hur det låg till "egentligen", och samtidigt kunna föreställa sig hur resorna skulle kännas för varelserna i världen, sett ur deras eget perspektiv.

Dessutom blir det lättare för SL att ta till sig världen om han kan följa resvägen på en överskådlig karta medan han läser vägbeskrivningarna. Då ökar nog försåelsen för både kartan och beskrivningarna.

/Rising

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vägkartor

Jag skulle helst se en kombination med kartor och någon sorts reseanteckningar, en typ av vägbeskrivningar. På så vis kunde man både se hur det låg till "egentligen", och samtidigt kunna föreställa sig hur resorna skulle kännas för varelserna i världen, sett ur deras eget perspektiv.
I ett halvgammalt nummer av Sverox (nummer 22 gissar jag på av att läsa innehållsförteckningarna på Sveroks hemsida) fanns det en artikel om medeltida kartor. Där beskrevs bland annat en form av "vägkarta", som inte försökte efterlikna verkligheten, utan bara var en beskrivning av hur man kom från plats A till plats B och vad man såg på vägen. Det var ett tag sedan jag läste artikeln, men det kanske är något som är värt att titta på?

/tobias

Sodivra

Champion
Japp, vägbeskrivningar!

Gärna med rätt precisa längdvariablar och sådant trevligt så att dvärgarna kan hålla logg på sina resor och kalkylera ihop resvägar.. Stigfinnare, yrket som säger vilken tunnel man ska ta efter att ha räknat lite på sitt block och kontrollerat vägarna med någon sorts kompass/sextant. :gremsmile:

Fast man får ju mer sagostämning på det om alla vägar är beskrivna i förväg, låter mer som uråldrig kunskap då. Typ "För att komma från Ugdenburg till Karzakstan, vandra elva kilometer och följ den.." osv.

Riktigt gamla vägbeskrivningar, till uråldriga ruiner (har du sådana?) kan finnas i form av verser och sagor/sånger. :gremsmile:

Visserligen kan det vara klokt att göra kartor för att själv få någon uppfattning om hur man kan sätta ut dvärgfästena, och då kanske det är lika bra att ge dom till SL också? Ifall SL tycker att det är opraktiskt då är det bättre att bryta illusionen och ge en karta till honom.

Mask_UBBT

Hero
Re: Kjartan är en kratta på kartor

"Det där med att skriva reglerna i sagoform är ingen bra idé..."

Tycker jag åxå låter urbota korkat, därför skriver jag världsbeskrivningen, inte reglerna, i safoform...

"Jag skulle helst se en kombination med kartor och någon sorts reseanteckningar, en typ av vägbeskrivningar. På så vis kunde man både se hur det låg till "egentligen", och samtidigt kunna föreställa sig hur resorna skulle kännas för varelserna i världen, sett ur deras eget perspektiv."

Jo, jag tänkte mej åxå något sådant, men det är nog inte så lite knepigt att göra kartorna överhuvudtaget. Det är faktiskt lite där skon klämmer, för min del skulle det vara betydligt lättare att göra något annat än kartor, för jag har ingen aning om hur den skulle göras.

/Mask - som har dödat många älsklingar i skapandet av Sisu under det senaste året...

Mask_UBBT

Hero
Re: Japp, vägbeskrivningar!

Stigfinnare, yrket som säger vilken tunnel man ska ta efter att ha räknat lite på sitt block och kontrollerat vägarna med någon sorts kompass/sextant.

Några sextanter har de inte, men väl har vissa vättska stigfinnare en vandringsstav. Den använder de för att slå i marken lie då och då, och lyssna på ekot :gremsmile:

"Riktigt gamla vägbeskrivningar, till uråldriga ruiner (har du sådana?) kan finnas i form av verser och sagor/sånger."

Jorå, ruiner finns det en del. Ett och annat fallet rike har ju funnits, även om man ofta grundat nya städer och dylikt på de gamla...

Att ha dem på vers kanske är lite att ta i, men jag ska ha det i åtanke. Det låter som om det skulle vara något för äventyrsskaparna att sätta sej in i. Eller så slänger jag in det under "sägner", snarare än som beskrivning..

/Mask- tror att han missade en poäng nu... :gremconfused:

Rising

Vila i frid
Isometriska kartor

Hej igen. Jag funderade på hur man skulle ha 3-dimensionella kartor och kom nog fram till att en isometrisk vy vore lämpligast.

Här är ett exempel:

<table cellpadding="0" cellspacing="0" border="1" bordercolor="#000000"><tr><td><table cellpadding="0" cellspacing="0" border="1" bordercolor="#8888bb"><tr><td>
</td></tr></table></td></tr></table>

...tänk dig beskrivningar på det, så har både SL en bild av hur gångarna snirklar sig fram genom krökar och schakt, samtidigt som man kan ha resebeskrivningar som ger ett personligt perspektiv åt resorna.

(Du kan naturligtvis göra snyggare kartor själv, det här var ju bara något jag tjoade fram lite hastigt. Principen är iaf vettig, tycker jag)

/Rising

Mask_UBBT

Hero
Re: Isometriska kartor

Det var en av orginaltankerna jag hadde, men när jag började rita på det blev det ganska... skumt! Det stora problemet var att saker hamnade bakom varandra, och man fick inte se dem..
Det blev lite smått konstigt...

Ledsen att det tog sån tid att svara, men så går det om man svarar på sitt eget inlägg, och på så vis ser till att jag inte får något mail hemskickat...

/Mask

Rising

Vila i frid
Re: Isometriska kartor

"när jag började rita på det blev det ganska... skumt! Det stora problemet var att saker hamnade bakom varandra, och man fick inte se dem.."

Jo, det där är ett problem som tekniska illustratörer ofta brottas med. Att det är svårt att få fram allting som man vill visa. Man får ta till alla möjliga varianter av transparens och genomskärningar. Det märks ju ofta i spel som Sims och Syndicate också, där man gärna roterar spelplanen för att få den bästa synvinkeln. Fördelen för dig är att du kan ändra din verklighet så att du får snygga kartor. Det är det inte alla som kan. Ett tips kan dock vara att dela upp stora områden i mindre delar, så att man kan se varje enskild plats för sig ur en för uppgiften optimal synvinkel. Glöm då inte bort att markera vad som är Norr, bara.

"Ledsen att det tog sån tid att svara, men så går det om man svarar på sitt eget inlägg"

Det var ju faktiskt min avsikt, att inte störa med något extra mejl när jag redan svarat på huvudinlägget tidigare.

/Rising

Mask_UBBT

Hero
En idé

hhmmm....

Jag tänkte lite på det här och kom på en sak. Kanske man kan göra det som en såndär karta där man "bläddrar" bort lager? alltså, eventuella skymmande lager kan bläddras bort, och under visas det som är skymt...?

Slägnde ihop ett exempel, för att visa vad jag menade...

Så här ser första lagret ut;

Och så bläddrar man lite, och får se nästa lager;

Det skullle välan fungera?

/Mask - känner att det här kanske är lite svårt att fixa för hand, men ändå...