Nekromanti Jahapp. Så var det då dags... (eller: Jag och D&D)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag som var rabiat motståndare när d20 började dyka upp och så småning om smög mig in via Wheel of Time... och sedan skaffade D20 Modern (och vid det här laget har Engel, Conan, CoCd20 och en klase smått och gott)... har nu slutligen köpt D&D 3.5. Jag som svurit på att jag aaaaaldrig skulle köpa D&D 3E. Så kan det gå...

Historien om varför jag till slut föll för frestelsen kan berättas på många plan: jag snubblade över seriealbumet Lady of Pharis (utspelar sig innan Lodoss War) som visade mig på hur coolt D&D är om man kommer ihåg att klä siffrorna i miljö och äventyr, jag saknade lätt tillgång till välkända Feats och Spells, jag lirade Neverwinter Nights och upptäckte nöjet med att vara Fighter, jag skapade en mänsklig Rogue som fick 48 skill points på level 1 och hade en asskön bakgrund osv.

Så nu sitter jag då här med grundböckerna. Vips kanske mina Legends & Lairs-böcker kommer användas på riktigt. Vips kanske jag får igång nåt att lira åtminståne varannan vecka (Gladboffer! Yay!).

Förutom PHB, DMG och MM kostade jag på mig lite ur reabacken också (Collector's hade 50% på reapriserna i söndags på SnöKon i Umeå): Living Greyhawk Gazetteer (för 50:- kändes det värt väl värt att kika på Greyhawk lite grann), Book of Hallowed Might (25:), Book of Eldritch Might: Songs and Souls of Power (25:) och, den roligaste av de fyra tycker jag, Player's Guide to the Wilderlands. De 50:- den kostade är nästa de tre nya grundklasserna den presenterar värda. En av dem är Alchemist och just nåt sånt hade jag nyligen funderat på var man kunde hitta.

Jag tänkte komplettera med Complete-böckerna och kanske Unearthed Arcana när plånboken tillåter.

Här ska det baske mig bli äventyr!

Re: Jahapp. Så var det då dags... (eller: Jag och

Grattis till en klok helomvändning :gremlaugh:

Men varför var du en rabiat motståndare? Livet är väl allt för kort för att inte våga testa (ofarliga) saker!!
Fast jag kanske inte ska säga något. Jag har en tendens att undvika svenska spel av någon anledning. Så jag är väl inte bättre jag...

Hunk

Hero
den roligaste av de fyra tycker jag, Player's Guide to the Wilderlands. De 50:- den kostade är nästa de tre nya grundklasserna den presenterar värda. En av dem är Alchemist och just nåt sånt hade jag nyligen funderat på var man kunde hitta.
God smak, måste jag säga! 50 spänn är ett rent fyndpris för en så bra bok (jag hade defintivt köpt ett till ex för det priset). Både Alchemist och Sage är defintivt användbara klasser och även Witch är fullt duglig. Amazon Warrior (samt Amazon Race) är däremot inte så lysande balanserad, men ger man +1 ECL kan de nog funka hyfsat. Om introduktionen får dig att fatta tycke för kampanjvärlden finns det en hel del gratismaterial på www.judgesguild.com, som kan vara värd att titta på. Det som jag tycker är så kul med Wilderlands är att det är en väldigt D&D:ig kampanjvärld som ändå har en massa charmiga och udda inslag.

Välkommen in i spelet, som Härenstam skulle ha sagt!

DeBracy

Re: Jahapp. Så var det då dags...

Men varför var du en rabiat motståndare? Livet är väl allt för kort för att inte våga testa (ofarliga) saker!!
Mycket mycket bra fråga. Jag minns inte riktigt... men det var väl det vanliga tjatet om att likrikta rollspelshobbyn och att det bara var boffertöntigt och bla bla bla... Jag har spelat och haft kul med D&D 3E redan och har som sagt hygglig d20/OGL redan sen tidigare men jag har haft nåt underligt förhållande till PHB:n som gjort mig motsträvig länge... men nu var det tydligen dags.

Jag är typen som kan ta fem år mig att komma fram till att "den där hitten" på radio faktiskt var rätt bra ändå. :gremcrazy:

DeBracy

God smak, måste jag säga!
Jo, tack tack. Jag får väl skylla det lite på dig att jag valde den. Hade jag inte hört talas om det på forumet redan så vet jag inte hur det blivit... även om Frazetta-bilden på omslaget tilltalar mig och så. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Ännu en förlorad själ... :(

Jag kan inte nog stressa att du måste skaffa Eberron, och alla tillbehör.

Och glöm inte att D&D funkar skitbra för gladboffer, men mindre bra för annat. OBS! Detta är inte min personliga åsikt utan ett iskallt faktum.

Foggmock - Vilse i Sharn?

Johan K

Gammal & dryg
Well, skulle nog inte gå så långt att säga att jag gillar just d20 & köpa dess regelböcker. Har väll fortfarande lite svårt för dtta ssyen, föredrar med nöje andra.
Men jag får väll erkänna att jag inte är _lika_ avogt inställt till det numera, om jag måste så spelar jag det.. Vad gör man inte för att få lira lite rollspel. :gremgrin:

/ Johan K, som nog fortfarande har lite svårt för d20

Eksem

Champion
Re: Ännu en förlorad själ... :(

Ja, varje äventyr borde givetvis gå ut på att den första halvtimmen använda Diplomacy och Gather Information medan man rullar runt i Sharn tills man hittar en mysko dungon nånstans i Mournlands eller Shadow Marches man kan dra och gladboffra lite i. Alla mina äventyr följer den mallen, och mina spelare har inte tröttnat än!

/Eksem - Glöm inte luftskeppen!

Jag hoppas att du kommer gilla D&D. Jag var själv negativ (mycket) till det innan jag testade och nu är det helt enkelt ett av mina favoritspel. Det hjälper ju om man gillar datorspel såsom NWN och BG-serien.

Själv plockade jag upp Forgotten Realms Settings-boxen till AD&D 2nd Ed, för ringa 99 kronor i Collectors fyndbox den söndagen, en setting blir ju aldrig gammal! Jättemysig låda faktiskt, mycket saker man inte ser i lådor (lådor, vilka lådor?) idag.