Nekromanti Jakten på bra appar (till iPad)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har blivit ägare till en iPad nu och har börjat bekanta mig med den. Men jag kan knappast vara den enda på det här forumet, så jag tänkte höra med er andra. Vad för appar rekommenderar ni? Appar i allmänhet, såväl som appar är mer rollspelsspecifika. Alla tips tas emot glatt!

Gardener

Champion
För nyheter: Flipboard, The Pulse, CNN <div>För RSS: The Feed - Kopplat till Google Reader </div> <div>Twitter for iPad har riktigt trevligt gränssnitt </div> <div>Stanza för eböcker </div> <div>Wikipanion för Wikipedia-uppslagning </div> <div>TED för att titta på TEDtalks </div> <div>Igår installerade jag PlainText för textredigering. Väldigt spartanskt och snyggt interface med koppling till Dropbox. Har inte provat så mkt, men den verkar riktigt trevlig. </div> <div>Find iPhone - om man råkar bli av med paddan </div> <div>VLC för videouppspening </div> <div>Mitt Saldo - apful men smidig app för att kolla saldo på internetbank </div> <div>Nightstand för klocka + alarm </div> <div>
</div>

Robert Jonsson

Suveränt. Tack Gardy!

Men jag är fortfarande öppen för ännu fler tips från övriga. Kom igen nu!

mcwolfe

Veteran
Goodreader - Pdf-läsare
Dropbox (smidigaste sättet att skicka över filer)
DICENOMICON!!! Lite bloated, men snooorbra tärningsrullare
Reeder - Ruggigt bra och snygg RSS-läsare
Evernote

Simon

Swashbuckler
Förutom saker som redan nämts (framför allt Stanza, Dropbox, Twitter och VLC) så: Ibooks, Icab mobile, Documents to go, Read it Later (ihop med firefoxpluginet) och Tågtavlan.

Kanske också Igammon, Infinity Blade, Canabalt, Carcasonne och Brushes, beroende på smak och intresse.

Mogger

Hipsteranka
Bookman, där har jag alla mina spelPDF:er, så jag kan när jag vill plocka fram allt jag vill läsa. Dessutom lägger jag upp mina spelanteckningar, rollforumlär m.m. där så att jag har tillgång till allt sånt med.

(skulle någon ha en bättre lösning för det här, kan tänka mig att någon business-app kan hatera många dokument bättre, så får ni gärna tipsa)

Imorse läste jag Afonbladet Sport (med en tår i ögat efter Frölundas fall...) till frukost på paddan, och det var en fröjd. Det tar ett tag att ladda hem tidningen, så gör det före, annars blir du sur :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Måns said:
Bookman, där har jag alla mina spelPDF:er, så jag kan när jag vill plocka fram allt jag vill läsa. Dessutom lägger jag upp mina spelanteckningar, rollforumlär m.m. där så att jag har tillgång till allt sånt med.
Vad gör den bättre än Ibooks tycker du?

mcwolfe

Veteran
I jämförelsen mellan olika pdf-läsare så är min upplevelse att Goodreader sväljer (oftast) större böcker utan några större problem. Dessutom har den väldigt smidiga synknings- och överförings-funktioner (t.ex gentemot ftp-servrar, dropbox mm).

/McWolfe (som inte vill starta ett app-krig, men ville dela med sig av sina erfarenheter)

Gardener

Champion
Tror jag ska prova Bookman och Goodreader, även om jag är nöjd med Stanza. Förstår inte vad man ska med iBooks till. Övriga läsare som Kindle och Adobes skit har jag provat men avinstallerat.

Simon

Swashbuckler
Gardener said:
Tror jag ska prova Bookman och Goodreader, även om jag är nöjd med Stanza. Förstår inte vad man ska med iBooks till. Övriga läsare som Kindle och Adobes skit har jag provat men avinstallerat.
Jag kör alltså layoutade grejer i ibooks och romaner i stanza. Tycker varken manus eller rollspelspdfer funkar i stanza. Men jag ska nog testa goodreader igen (körde det innan ibooks kom) för de tyngsta pdferna, för där är ibooks rätt långsamt.

Arfert

Facit
Kör också det mesta layotat i iBooks. Jobb-PDFer kör jag i Goodreader. Och så testar jag andra program, som Sanza, för övrigt, men hamnar i iBooks ändå, för det mesta. Gillar det bättre.

Robert Jonsson

Stort tack för alla tips. Det finns en hel del saker att kolla in närmare på dem. Jag ämnar dock börja med de som faktiskt är gratis och se hur jag gillar dem, innan jag går på de tyngre. (Även om Dicenomicon och Read it to go såg väldigt spännande ut.)

Något tips på en bra app att skriva i?

claes

Swordsman
Robert Jonsson said:
Något tips på en bra app att skriva i?
Jag använder Pages för att skriva. Synkar Pages-dokumenten genom WebDAV på min MacMini som fungerar som server. WebDAV pekar på en mapp i min Dropbox så jag kommer åt mina dokumentet överallt. Lite krångligt att sätta upp dock.

Fler rekommendationer på appar:

Wired - så ska en digital tidning se ut (och fungera).
iSSH - SSH och VNC för att fjärrstyra en dator.
Air Video - streama filmer från en dator.

krank

Går ondskans ärenden
Jag kan tyvärr inte prata så mycket om paddan, men det här är vad jag rekommenderar från min iPod Touch (ber om ursäkt för de som redan sagts i tråden):

PlainText - skriver, öh, plaintextfiler. och synkar med dropbox. And that's it.
CarbonFin Outliner - skapar... outlines. Alltså, typ hierarkiska strukturer.
Atomic Web - mycket bättre webläsare än safari, tycker jag. Man har betydligt bättre kontroll över zoomnivåer (som kan vara per sida) etc.
Dropbox - of course.
Stanza - bästa epubläsaren; det här är appen jag använder överlägset mest. Läser nästan inga fysiska böcker längre.
Comic Reader Mobi - Tyvärr borttagen från app store för att skaparen lade in funktionalitet Apple inte gillade. Den överlägset bästa serietidningsläsaren; känner av var pratbubblorna finns så man kan klicka på dem och få just bara texten inzoomad. Helt överlägset.
Dicenomicon - scriptbar och maffig tärningsrullare.
DM Tools - för att hålla reda på initiativet i D&D4e
BGG - BoardGameGeeks-app. Använder jag för att kunna t.ex kolla vilka av mina spel som funkar på ett visst antal spelare utan att vi måste börja kolla lådor.
Hippo Lite - använda ipoden som en touchpad till laptopen...
SketchBook - om man står ut med att rita med fingrarna så är det här den enda ritar-app jag hittat som hållet måttet. Lager och penslar och grejer. Awesome. Men jag hade velat ha en penna...
Colloquy - hyfsad IRC-klient, bland annat.
Echofon - twitterklient
Names - Plugga folks namn. Bra att ha som lärare =) Man tar foton, sätter namn, sorterar i grupper, och så får man träna; foto plus fyra alternativ.
Flashlight - använder jag rätt ofta, faktiskt. Skitbra att ha en platt ficklampa med stor lysyta ibland...

Spel:
Rogue Planet - turbaserad strategi
SimCity DLX - ja, vad tror du...
Ascendancy - mitt gamla favvo-4x-strategispel i en något buggig iOS-version.
Broken Sword director's cut - klassiker.
Beneath a Steel Sky - klassiker.
Canabalt - Samma spel som här. Lagom frustrerande och beroendeframkallande, perfa när man bara har ett par minuter.
FlashBack - ännu en klassiker.
Space Invaders: Infinity Gene - en spännande och ccharmig nytolkning och evolution av gamla klassikern.
TowerBloxx - jag veeeet. Håll käften.

Sen har jag såklart en massa fler också, men det här är de jag med hyfsat got samvete kan rekommendera.

Utom Towerbloxx då, det kan jag bara rekommendera, men med dåligt samvete.

mcwolfe

Veteran
Ett program för att skriva (i o f s till iPhone, men funkar ännu bättre till paddan) är ShapeWriter. Istället för att trycka på tangenterna så drar du bara fingret över tangentbordet. Ruggigt snabbt och smidigt. Dock ganska dyrt

Ibland har jag dessutom hemfallit åt UYOH (Use your own handwriting) och liknande appar, dvs där du helt enkelt skriver för hand med fingret. Ingen tolkning eller så. Jag var skeptisk innan jag provade det, men det finns tillfällen då det är ganska trevligt och smidigt.

/McWolfe

Jarl

Hero
Jag hakar på Kranks spelrekommendationer som inte nödvändigtvis är till iPad...

Dungeon Raid Det absolut bästa match-three:spelet! Sjukt beroendeframkallande. Fungerar ungefär som Bejeweled, men har en Rogue-liknande aspekt där man levlar och uppgraderar sin utrustning för att kunna överleva längre. Men, jag varnar igen, man fastnar totalt.

Robert Jonsson

Gardener said:
Twitter for iPad har riktigt trevligt gränssnitt
Fungerar den här om du har flera konton att sköta så man enkelt får alla i en feed? Kan man posta med olika Twitter-konton utan att krångla mellan flera olika login?

chrull

Stockholm Kartell
Vad använder folk för app för att redigera excel-dokument på paddan?