Jag fick en liten idé och skrev ett litet spel. Kalla det uppvärmning inför utmaningen. Fast jag orkade inte skriva klart det. Men det spelar mindre roll, för det skulle nog inte komma att spelas, ändå. Det roliga och intressanta med systemet är förberedelsefasen och den är nedskriven. Vad tycks?
Jaktlycka: ett snabbt och enkelt (och ofärdigt) litet rollspel av Simon "Genesis" Pettersson
Jakten. Allting handlar om jakten. Det är vårt ursprung, våra djuriska instinkter. Jakten är vad vi är. Jakten är även ett sätt att bevisa sitt värde. Och naturligtvis ett sätt att skydda staden och landsbygden från människoätande monster. Svärfar vägrar ge dig sin dotters hand? Kör in i staden med huvudet från en Spräcklig väderbest så kommer han på andra tankar. Misstänkt för svindleri? Nedlägg ett Ylardjur så står du snart över alla misstankar. Skickliga jägare beundras och den som lyckats med en livsfarlig jaktbedrift kan klättra rejält i samhällsstegen.
Du behöver:
Ett gäng papper, några pennor och en T100 (flera så slipper ni skicka runt den så mycket). Samt, ni vet, fantasi. En spelledare och två till fyra spelare.
Rollpersonen
Vad heter din rollperson? Skriv det överst på ett papper. Därunder skriver du hennes mål. Varför åker hon med på jakten? Att åka på jakt innebär fara för liv och lem, så man gör det inte utan en god anledning. Att koppla ihop mål med varandras rollpersoner är roligt. Du kanske vill impa på någon annan som åker på resan, eller se till att någon inte kommer levande därifrån? Eller så tar du ett mål som relaterar till samhället, som exemplen i inledningen.
Egenskaper
Du skall ha tre egenskaper: Kunskap, Skicklighet och Tuffhet. Kunskap betecknar hur mycket du vet om jakt och framförallt om bytesdjuren. Skicklighet är det mesta i fysiska färdigheter. Allt från att slå en råbandsknop till att nedlägga ett byte. Tuffhet handlar om att inte dö. Varje spelare fördelar 150 poäng på dessa tre egenskaper.
Utrustning
Skriv ned tre viktiga saker som rollpersonen har med sig ut på jakten.
Förberedelser för jakt
Nu är det dags att börja jakten! Eller i alla fall förberedelserna för den. Nedanstående regler gäller för fyra spelare förutom spelledaren. Instruktioner för två eller tre spelare följer senare. En spelare tar ett papper och lägger det i landskapsläge framför sig. Därefter delar hon upp det i två delar ovanför varandra och fyra delar efter varandra, vilket ger totalt åtta stycken rutor. I den övre vänstra rutan skriver hon in ett faktum om besten som skall jagas. Det kanske är var den håller till, dess svagheter, hur den lugnas eller vad som helst som kan vara till nytta att veta om när den skall jagas. I samma ruta skriver hon även in sin rollpersons namn. I rutan under ritar hon in bestens huvud, så att halsen precis sticker in i rutan till höger. Sedan viker hon pappret så att endast denna bit hals är synlig, och skickar pappret till nästa spelare. Denna gör samma sak, skriver in ett faktum och rollpersonens namn, samt ritar bestens framkropp (från hals till mage) så att dess midja precis sticker in till nästa ruta. Hon viker likadant och skickar till nästa spelare, som skriver ett faktum namn och ritar bakkropp, medan den sista spelaren ritar svansen. Därefter skickas pappret till spelledaren, som viker upp det och tittar på det, utan att visa spelarna, än så länge.
För två eller tre spelare
Om man är två spelare, förutom spelledaren, bidrar man med två fakta och två bilder vardera. Är man tre delar man upp pappret i tre delar på längden, där bakkropp och eventuell svans är samma del på besten.
Skapa besten
De fakta som spelarna har skrivit ned är fakta som de har hört. Spelledaren skall nu slå ett slag för varje faktum. Slaget slås med en T100 mot rollpersonens Kunskap. Lika med eller under för lyckat. Ett lyckat slag innebär att informationen stämmer, medan ett misslyckat slag innebär att den är falsk. Om slaget är en dubbel (till exempel 33 eller 77) så är rollpersonen den ende i gruppen som känner till informationen. En dubbel som är lyckad är alltså privilegierad information som bara rollpersonen känner till, medan ett vanligt lyckande innebär att det är allmänt känt. Ett vanligt misslyckande innebär att det finns en vittspridd myt om besten som alla känner till och tror är sann, medan ett dubbelt misslyckande innebär att rollpersonen har blivit itutad en falsk bit info. En spelare kan gärna utnyttja detta slag för att skapa info om besten som gör den enklare för henne att nedlägga, till exempel info som relaterar till hennes utrustning.
Presentera besten
Nu är det dags för spelledaren att berätta om besten. Hon viker pappret så att endast bilden syns och visar upp den för spelarna. Hon berättar de faktum som alla känner till (vare sig de är sanna eller ej) och hittar på mer info, med utgångspunkt från bilden. Ett coolt namn också, såklart.
Dags för jakt!
Nu drar rollpersonerna iväg. Frispela litet grand och rulla några slag för att spåra besten, slå läger, prata med varandra och så vidare. Fortsätt tills rollpersonerna kommer fram till besten. Då är det fajt!
Äh, jag orkar inte skriva ett fajtsystem just nu. Poängen är att om man drar nytta av info som är sann får man ett rejält övertag. Drar man nytta av info som är falsk får man minus. När man misslyckas blir man skadad. Lägg till rudimentär spelighet och en regel som säger att endast den som nedlägger besten (alltså den som faktiskt ger sista stöten) får ära för det.
Jaktlycka: ett snabbt och enkelt (och ofärdigt) litet rollspel av Simon "Genesis" Pettersson
Jakten. Allting handlar om jakten. Det är vårt ursprung, våra djuriska instinkter. Jakten är vad vi är. Jakten är även ett sätt att bevisa sitt värde. Och naturligtvis ett sätt att skydda staden och landsbygden från människoätande monster. Svärfar vägrar ge dig sin dotters hand? Kör in i staden med huvudet från en Spräcklig väderbest så kommer han på andra tankar. Misstänkt för svindleri? Nedlägg ett Ylardjur så står du snart över alla misstankar. Skickliga jägare beundras och den som lyckats med en livsfarlig jaktbedrift kan klättra rejält i samhällsstegen.
Du behöver:
Ett gäng papper, några pennor och en T100 (flera så slipper ni skicka runt den så mycket). Samt, ni vet, fantasi. En spelledare och två till fyra spelare.
Rollpersonen
Vad heter din rollperson? Skriv det överst på ett papper. Därunder skriver du hennes mål. Varför åker hon med på jakten? Att åka på jakt innebär fara för liv och lem, så man gör det inte utan en god anledning. Att koppla ihop mål med varandras rollpersoner är roligt. Du kanske vill impa på någon annan som åker på resan, eller se till att någon inte kommer levande därifrån? Eller så tar du ett mål som relaterar till samhället, som exemplen i inledningen.
Egenskaper
Du skall ha tre egenskaper: Kunskap, Skicklighet och Tuffhet. Kunskap betecknar hur mycket du vet om jakt och framförallt om bytesdjuren. Skicklighet är det mesta i fysiska färdigheter. Allt från att slå en råbandsknop till att nedlägga ett byte. Tuffhet handlar om att inte dö. Varje spelare fördelar 150 poäng på dessa tre egenskaper.
Utrustning
Skriv ned tre viktiga saker som rollpersonen har med sig ut på jakten.
Förberedelser för jakt
Nu är det dags att börja jakten! Eller i alla fall förberedelserna för den. Nedanstående regler gäller för fyra spelare förutom spelledaren. Instruktioner för två eller tre spelare följer senare. En spelare tar ett papper och lägger det i landskapsläge framför sig. Därefter delar hon upp det i två delar ovanför varandra och fyra delar efter varandra, vilket ger totalt åtta stycken rutor. I den övre vänstra rutan skriver hon in ett faktum om besten som skall jagas. Det kanske är var den håller till, dess svagheter, hur den lugnas eller vad som helst som kan vara till nytta att veta om när den skall jagas. I samma ruta skriver hon även in sin rollpersons namn. I rutan under ritar hon in bestens huvud, så att halsen precis sticker in i rutan till höger. Sedan viker hon pappret så att endast denna bit hals är synlig, och skickar pappret till nästa spelare. Denna gör samma sak, skriver in ett faktum och rollpersonens namn, samt ritar bestens framkropp (från hals till mage) så att dess midja precis sticker in till nästa ruta. Hon viker likadant och skickar till nästa spelare, som skriver ett faktum namn och ritar bakkropp, medan den sista spelaren ritar svansen. Därefter skickas pappret till spelledaren, som viker upp det och tittar på det, utan att visa spelarna, än så länge.
För två eller tre spelare
Om man är två spelare, förutom spelledaren, bidrar man med två fakta och två bilder vardera. Är man tre delar man upp pappret i tre delar på längden, där bakkropp och eventuell svans är samma del på besten.
Skapa besten
De fakta som spelarna har skrivit ned är fakta som de har hört. Spelledaren skall nu slå ett slag för varje faktum. Slaget slås med en T100 mot rollpersonens Kunskap. Lika med eller under för lyckat. Ett lyckat slag innebär att informationen stämmer, medan ett misslyckat slag innebär att den är falsk. Om slaget är en dubbel (till exempel 33 eller 77) så är rollpersonen den ende i gruppen som känner till informationen. En dubbel som är lyckad är alltså privilegierad information som bara rollpersonen känner till, medan ett vanligt lyckande innebär att det är allmänt känt. Ett vanligt misslyckande innebär att det finns en vittspridd myt om besten som alla känner till och tror är sann, medan ett dubbelt misslyckande innebär att rollpersonen har blivit itutad en falsk bit info. En spelare kan gärna utnyttja detta slag för att skapa info om besten som gör den enklare för henne att nedlägga, till exempel info som relaterar till hennes utrustning.
Presentera besten
Nu är det dags för spelledaren att berätta om besten. Hon viker pappret så att endast bilden syns och visar upp den för spelarna. Hon berättar de faktum som alla känner till (vare sig de är sanna eller ej) och hittar på mer info, med utgångspunkt från bilden. Ett coolt namn också, såklart.
Dags för jakt!
Nu drar rollpersonerna iväg. Frispela litet grand och rulla några slag för att spåra besten, slå läger, prata med varandra och så vidare. Fortsätt tills rollpersonerna kommer fram till besten. Då är det fajt!
Äh, jag orkar inte skriva ett fajtsystem just nu. Poängen är att om man drar nytta av info som är sann får man ett rejält övertag. Drar man nytta av info som är falsk får man minus. När man misslyckas blir man skadad. Lägg till rudimentär spelighet och en regel som säger att endast den som nedlägger besten (alltså den som faktiskt ger sista stöten) får ära för det.