Nekromanti James Bond, Ethan Hawk & Jason Bourne

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag söker efter lite ny inspiration och vill ha förslag på böcker i stil med ovan agentfigurer. Vilka har jag missat?

Storuggla

Champion
Jag utgår från att du redan läst Ian Flemmings Bond-böcker och Ludlums två böcker om Jason Bourne? I sådarna fall kan jag väl påpeka att alla Ludlums böcker är likadana, så det är bar attt plocka upp vilken Luddebok somhelst, likaså Tom Clancy.
Du vill inte läsa bra deckare istället, det är jag mycket bättre på att tipsa om? :gremlaugh:

Storuggla, before i poke you mister bond...

PAX

Jordisk Äventyrare
Mer intresserad av agenter och spionromaner. Ej för gammalt heller.

Storuggla

Champion
Då blir det väl Clancy och Ludlum som gäller antar jag. Ludde verkar spota ut en bok om året och Clancy likaså om inte mer.
Gillar du serier kan du för övrigt kolla in den ypperliga agentserien Queen and Country. Den rockar.
Eh, vänta nu, Le Carré gör en del bra böcker om agenter, The Constant Gardener och Tailor of Panama är fina titlar.

Storuggla, odlar sällan ständigt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Carl Hamilton & Cat Shannon

Vilka har jag missat?
Nej, Carl kan du inte ha missat. Du har väl bara glömt honom.

The Bourne Identity är en gammal bok. Jag läste den för 21 år sedan när jag bodde i Israel. En av mina skolkamrater var en schweizisk dam som hade jobbat inom bankväsendet så jag frågade henne om hur schweizisk banksekretess egentligen fungerade. Inte som i boken i alla fall, visade det sig.

Sedan vill jag rekommendera Fredrick Forsyth med Krigshundarna, Djävulens alternativ, Schakalen och Täcknamn Odessa. OK, böckerna är inte nya, men de är rafflande. Dessutom är huvudpersonerna ofta rätt obehagliga män, vilket gör att man slipper det vanliga hjälteköret. Cat Shannon är huvudpersonen i Krigshundarna; en man med fler skrupler än man först skulle tro.

Alistair Macleans Det gyllene mötet utspelar sig kring 1960. Huvudpersonen är en riktig helyllehjälte som utför stordåd trots att han är skottskadad.

Storuggla

Champion
Re: Carl Hamilton & Cat Shannon

"Täcknamn Odessa"

Är det den med, öh, ODESSA? Kameradenwerk och allt vad det nu hette?

Storuggla, minns vattenmelon

MrG

Swashbuckler
Är usel på böcker på temat, men i och med att du inte misstyckte över serietips, tänkte jag komma med tv-serietips; nämligen the Prisoner och Dangerman.

Mekanurg

Odessa & Peter Miller

Är det den med, öh, ODESSA? Kameradenwerk och allt vad det nu hette?
Just så. ODESSA står för Organisation der ehemaligen SS-Angehörigen , dvs "organisationen för fd SS-medlemmar". Handlingen utspeler sig kring 1964.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Carl Hamilton & Cat Shannon

Coq Rouge har jag läst men inte alla delar. Det blev lite för mycket till slut. Tror jag har de sista tre böckerna kvar att läsa. Så jag får väl dyka ner i dem framöver.

Faktum är att jag inte läst många av Ludlums böcker så jag ska ta en närmare titt på dessa.

Mekanurg

Kalkonvarning

Läs inte The Avalanche Express. Den är urusel. Plotten har ett hål som man kan köra en M1A1 Abrams igenom utan att skrapa i kanterna.

Big Marco

Läskig
Re: Kalkonvarning

Skriver du så måste du ju berätta om den - annars blir vi ju nyfikna och dör. Kanske. =)

Mekanurg

Re: Kalkonvarning

Avalanche Express i ett nötskal.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Kalla kriget + snöstorm + tåg. Sovjetisk general ska hoppa av till väst mitt i vintern. Han flyger ut via Jugoslavien och landar i Norditalien precis innan en snöstorm täcker Västeuropa från Arnhem till Florens. Så CIA kör honom per tåg till Holland där han ska flygas ut. KGB ägnar stor möda åt lönnmordsförsök under resan. Istället skulle jag ha rekvirerat en bandvagn från italienska armén, kört generalen söderut och sedan lyft ut honom med helikopter till ett amerikanskt hangarfartyg i Medelhavet. </font></td></tr></table>

Örnie_UBBT

Swordsman
Obegripligt nog har folk missat det 21:a århundratets givna referenspunkt för spionaction, TV-serien Alias med Jennifer Garner i huvudrollen som stenhårda agenten Sydney Bristow. Orealistiskt så det förslår men gillar man James Bond borde man gilla det här, eftersom James Bond-referenserna haglar tätt och actionen är lika orimlig som hisnande.

När det gäller serier har någon redan sagt Queen & Country som ju är mycket bra. Vill man ha en serie som kanske är mer special forces/paramilitärer som gör coola saker med modern utrustning är ju Losers ett bra alternativ. Inte direkt agentserie men definitivt i gränslandet.

Är man intresserad av lite övernaturliga inslag i agentmixen MÅSTE man läsa boken "Declare" av Tim Powers.

hälsar
Örnie

Bunny

Crazy like a fool
Ludlum RIP

Ludlum tror jag är död. Jag såg hans dödsruna här om året. Vänta lite... japp - "Mr. Ludlum passed away in March, 2001."

Tänk vad tiden går, men jag la det på minnet för att det var aktuellt då. Jag hade just läst några av hans romaner. :gremsmile:

Edit: han har slutat spotta med andra ord: " Ludde verkar spota ut en bok om året" - Storuggla

Ulfgeir

Swashbuckler
Två tv-serier som kanske är intressanta om du vill ha säkerhetstjänster som är beredda att göra vad som helst för att nå sina mål:

24 med Kiether Sutherland. Blir viss risk för upprepning när man ser de olika säsongerna och det är alldeles för otroligt att så mycket skulle kunna hända på 24 timmar (Varje säsong = 24 timmar).

(La Femme) Nikita med Peta Wilson. Serien bygger på Luc Bessons film med Anne Parillaud i huvudrollen.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Spökskrivare

Menar bara för att en författare/musiker råkar vara död, så skall väl inte det hindra utgivandet av (nytt) material?

Har för mig Elvis Presley hade synnerligen höga placeringar på diverse listor för några år sedan.

/Ulfgeir

Mekanurg

Re: Spökskrivare

Både Ian Fleming, Victoria Andrews ( Flowers in the Attic, m m) och Alistair MacLean publicerade romaner efter sina respektive dödar.

MrG

Swashbuckler
Re: Spökskrivare

Glöm inte Agatha Christi, som väl fejkade sin död...