Nekromanti James Ellroy

Organ

Out of time, out of mind
Jag har aldrig läst något av James Ellroy. Borde jag det? Om så är fallet; vilka böcker ska jag börja med?

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Organ said:
Jag har aldrig läst något av James Ellroy. Borde jag det? Om så är fallet; vilka böcker ska jag börja med?
Ja, det borde du.

Och du borde börja med Los Angeles-kvartetten: Den svarta dahlian, Den stora tomheten, Los Angeles konfidentiellt och Vit jazz.

Storuggla

Champion
"Och du borde börja med Los Angeles-kvartetten: Den svarta dahlian, Den stora tomheten, Los Angeles konfidentiellt och Vit jazz."

Här går jag in och säger att du kan ignorera Svarta Dahlian eftersom den inte ger något till de övriga böckernas upplevelse, är han sämsta och dessutom är... dum. De övriga däremot, läs. Men för guds skull, läs dem på orginalspråket. Jag föröskte läsa dem på svenska men översättarens idioti förhindrade all njutning som kunde upplevas med konstanta bisarroöversättningar såsom "upploppsgevär", "grevskapshäktet" och "tjurdike". Grevskapshäkte i Los Angeles? Herrejesus...

Storuggla, Dudley Smith!

Organ

Out of time, out of mind
Dante said:
Och du borde börja med Los Angeles-kvartetten: Den svarta dahlian, Den stora tomheten, Los Angeles konfidentiellt och Vit jazz.
På vad sätt utgör de en svit? Hänger de ihop på annat sätt än att de alla utspelas i samma tid och rum? Ska man läsa dem i ordning eller spelar det ingen roll?

/Anders

Storuggla

Champion
"På vad sätt utgör de en svit?"

De utspelar sig på samma plats i kronologisk ordning och vissa karaktärer - aldrig huvudpersonerna - figurerar i samtliga, såsom kapten Dudley Smith och åklagare Ellis Loew.

"Ska man läsa dem i ordning eller spelar det ingen roll?"

Du kan faktiskt läsa dem i vilken ordning som helst, ingen kommer bränna dig på bål och det är inga cliffhangers eller saker som spoilas om man läser dem i fel ordning. Men som jag påpekat, Dahlian är den svagaste i serien. Vilket är dumt, eftersom den är först om man måste läsa i ordning av någon neurotisk anledning.
Ger du dig på American Tabloid och The Cold 6000 och Blood's a Rover (Underworldtriologin) måste du läsa dem i ordning. Inte för att du får stryk annars, utan för att annars begriper du knappt vad som pågår och hur lågt vissa fallit.

Storuggla, nu finns en trea minsann