Nekromanti Jan Guillou

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag befinner mig just nu på Linköpings bibliotek, där jag fick för mig att titta om de hade något intressant i sf/fantasy-hyllan. Det hade de: en science fiction-bok av Jan Guillou från 1990 vid namn "Gudarnas berg", som jag aldrig någonsin hört talas om. Beror det på:

1) Boken är så usel att Janne har tvått sina händer?
2) Boken floppade eftersom svenskar inte läser sf?
3) Boken är påhittad. Jag är med i dolda kameran?

Någon som läst den? Någon som hört talas om den?

/tobias

Rosen

Myrmidon
Kortrecension hittad på susning.nu:
"Gudarnas Berg är Jan Guillous enda barnbok, och hans enda försök i science fiction-genren. Den handlar om flickan Steva som hamnar ensam på en främmande planet efter att hennes familj flytt från Jorden. Stilen påminner om den svenska science fiction/barnboksförfattaren George Johansson."

Om det är en barnbok så förklarar det antagligen varför den inte har varit så omtalad i såna här kretsar; fel publik.

--
Åke

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om det är en barnbok så förklarar det antagligen varför den inte har varit så omtalad i såna här kretsar; fel publik.
Det är en bra förklaring, men jag är fortfarande förvånad. Dock inte så förvånad att jag orkade låna den och läsa den; det får någon annan göra.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
"1) Boken är så usel att Janne har tvått sina händer?"

Janne har väl aldrig tvått sina händer tidigare när han har skrivit usla böcker? :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
HuH ?!?!?!111

Någon som läst den? Någon som hört talas om den?
Nope, trode att han brukade hålla sig till deckare & historiska saker a´la Arns Rike.. :gremgrin:
Hursomhellst, man kanske skulle masa sig ner till biblioteket & se om den finns där... :gremtongue:

DODswe4

Hero
Why not? Nä men ärligt varför inte? det verkar ju vara en trevlig bok. Barnbok iof men det kan också vara bra. Jag skulle låna den om jag itne redan ahr bestämt mig för 2000 böcker jag vil läsa

Dofhjort

Veteran
Re: HuH ?!?!?!111

Nope, trode att han brukade hålla sig till deckare & historiska saker [klipp]
Han brukar framför allt hålla sig till saker som han tycker att han har en poäng att berätta om, och som folk "borde" få veta. Om vi sen är intresserade är en helt annan sak. Men skriva kan karln i alla fall. Så jag blir lite sugen på att låna den boken. Dags att planera en tripp ner till det lokala biblioteket.

Insignia

Swashbuckler
Smakar som kyckling! :D

"Gudarnas berg" är det enda jag har läst av Guillou, helt enkelt därför att allt annat han har skrivit verkar ointressant :gremwink: Det var åratal sedan jag läste den nu, men jag tyckte väldigt mycket om den då.