sex-robotar har ju vart ett populärt ämne i SF i måååååånga år vid det här laget.... kolla hur fixerad svensken Sam J Lundwall var vid det i sina egna böcker, till exempel ;-)
Jag frågar mig genast vad syftet är med att tillverka robotar som inte kan skiljas från människor (förutom sex-bots). "Billig" arbetskraft? Absurt lojal arbetskraft?
"Jag frågar mig genast vad syftet är med att tillverka robotar som inte kan skiljas från människor (förutom sex-bots). "Billig" arbetskraft? Absurt lojal arbetskraft?"
Människa-maskin-interaktion. Människor känner sig oftast mer bekväma om de får interagera med en person som ser naturlig ut och uppför sig naturligt, jämfört med en uppenbar maskin.
Plus den rent tekniska utmaningen i att lyckas bygga en sådan maskin. På andra håll försöker de bygga datorer som kan simulera en mänsklig hjärna; det är lite åt samma sak.
I sådana fall ska det till att "personen" antingen är helt och hållet människolik på alla sätt, eller på något uppenbart vis signalerar att den är icke-mänsklig. Något som försöker vara helt och hållet mänskligt men inte riktigt når fram hamnar i Uncanny Valley.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.