Nekromanti Japanska sexhandssvärdet!?!?!?!?!?!?

Attila

Veteran
Jag hoppas jag kommit till rätt forum.

Jag satt och läste sen natt, tidig morgon, hursomhelst på "traditions" forum och kom in på en tråd som heter "TUFFA VAPEN", i övrigt en mycket ointelligent tråd. Hur jag kom dit har jag ingen aning om, antagligen mycket trött. :gremsmirk:

Hur som helst, Jag såg att någon hade skrivit att han ansåg att det tuffaste vapnet var det "Det japanska sexhandssvärdet". Han beskrev det som: Ett jättelikt katana som användes av tre personer samtidigt. Svärdet användes endast i fältslag. Man sprang helt enkelt rakt in i moståndararmén i en huggande rörelse ihopp om att träffa så mång som möjligt.

Jag tycker detta låter helt befängt. Skulle någon nippofil därute kunna förklara detta fenomen för mig?

Jag har sökt på internet efter detta men inte funnit något.

G

Guest

Guest
Det enda jag kan säga är att det fanns, men jag hade för mig att det var kinesiskt, men jag har hört att det ska vara ungefär lika svårhanterligt som tyngre tvåhandssvärd om man inte har något som är ivägen t.ex. mark.

Canti

Veteran
Det har smitts japanska svärd av rent löjlig storlek.

http://members.chello.se/seraphim/norimitsu_nodachi.jpg

Dessa skall inte betraktas som vapen, de var aldrig avsedda att slåss med, och är inte möjliga att slåss med för personer under ca 4 meters längd.

De var av cermoniell natur (d.v.s. ligga still och se maffig ut) i diverse tempel o.dyl. Viss reklamfaktor för smedens del kan man nog misstänka också.

Attila

Veteran
Jag tackar för ditt svar.

Du har möjligtvis ingen annan adress till fakta gällande detta?

Canti

Veteran
Är rädd för att jga, i vart fall för stunden, ska ta latmanutvägen och inte ange någon allt för exakt källa, du bör dock kunna hitta en del matnyttigt här:

http://forums.swordforum.com/search.php?...rder=descending

Betänk dock att även det forumet har sina, eh, personer med alternativ verklighetsuppfattning, så lite källkritik behövs alltid. De brukar dock vara hyfsat uppenbara&tillrättavisade.

Attila

Veteran
Ja, sedär. Jag tror nog jag kan finna vad jag söker på din länk, annars så återkommer jag.

Tackar så mycket.......så länge. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Du har möjligtvis ingen annan adress till fakta gällande detta?
Prova att komma med ett uppåt väggarna felaktigt påstående i ämnet så springer folk häcken av sig för att hitta länkar som överbevisar dig.

Attila

Veteran
Jag ska berätta som det är...Jag är en fruktansvärt lat människa. Jag hoppas lite på att få saker & ting serverade...
Jag hoppades på att det fanns någon stackare här på forumet med denna information som ville dela med sig av den.

Jag har faktiskt letat men inte funnit. Så jag hoppas....

Men som jag skrev tidigare Du har möjligtvis ingen annan adress till fakta gällande detta?

Jag lade fram det på ett mycket diplomatiskt och vänligt vis, eller hur?

Så vad du menar med....
Prova att komma med ett uppåt väggarna felaktigt påstående i ämnet så springer folk häcken av sig för att hitta länkar som överbevisar dig.
Att jag ska skriva något i stil med: Det finns INGET , har inte existerat något japanskt svärd historiskt sett längre än 90cm.
Överbevisa mig era jävlar! Jag söker fakta och mer än en sketen bild.

(Canti jag uppskattade bilden, säg inte det till Troberg.) :gremtongue:

PS.
Jag känner till begreppet No-dachi. Läs "topicen" det är vad jag söker.

Troberg

Sinister eater
Så vad du menar med....

"Prova att komma med ett uppåt väggarna felaktigt påstående i ämnet så springer folk häcken av sig för att hitta länkar som överbevisar dig. "

Att jag ska skriva något i stil med: Det finns INGET , har inte existerat något japanskt svärd historiskt sett längre än 90cm.
Överbevisa mig era jävlar! Jag söker fakta och mer än en sketen bild.
För subtilt. Du måste skriva något om de åtta meter långa hopfällbara svärden som ninjas brukade använda då de attackerade i grupp för att slå sönder murarna på fientliga fästningar så snabbt att de inte förlorade överraskningsmomentet. Tanken var att samuraierna innanför murarna skulle vara mitt i en te-ceremoni som äran inte tillät att de avslutade utan att först begå harakiri. På så sätt slapp ninjorna oftast slåss mot samuraierna överhuvudtaget.

Selly

Level 5 Laser Lotus
I valet mellan att skratta och gråta så...

...väljer jag att förlänga livet en smula:

Fan vet varför.

Attila

Veteran
Re: Japanska sexhandssvärdet!?!? och Harakiri

Jag har förstått vad du menar.

Som jag skrev i första inlägget:
Ett jättelikt katana som användes av tre personer samtidigt. Svärdet användes endast i fältslag. Man sprang helt enkelt rakt in i moståndararmén i en huggande rörelse ihopp om att träffa så mång som möjligt.

Är det detta svärdet du menar som ninjorna använder? Jag visste inte att det gick att fälla ihop. :gremlaugh:

Men åter till...Jättelik Katana som svingas av japanska bergstroll, eller tre pysslingar.

Ett svärd som svingas av tre personer samtidigt. Ord som barockt och förryckt sparkar mig hårt i bakhuvudet när jag läser detta.

Hur låter detta då?
Man sprang helt enkelt rakt in i moståndararmén i en huggande rörelse ihopp om att träffa så många som möjligt.

Duh?.....Jag hävdar att något liknande aldrig existerat, men ni är välkommna att försöka överbevisa mig.

Och harakiri används av puckade amerikaner som skapade film på 70- och 80-talet, kanske även nu idag.
Jag trodde inte du Troberg drog dig åt det hållet.
Det riktiga ordet du söker skall vara Seppuku . Men du kanske var trött när du skrev det, eller hur? :gremwink:

Nightowl

Champion
Katanamyter (OT)

-Jag har hört att en stridvagn kan köra igenom en katana så den går av på mitten, är det sant?
-Jo, men bara om det är en ninja som kör stridsvagnen.

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Japanska sexhandssvärdet!?!? och Harakiri

Det riktiga ordet du söker skall vara Seppuku . Men du kanske var trött när du skrev det, eller hur?
Nejdå, jag vet det. Jag ville bara få in så mycket fel som möjligt för att locka fram mer respons.