Nekromanti Jargien

Darkside

Veteran
Ett ämne som säkert har kommit upp är nog att Jargien är likt Rom när det styrdes under Cesar.. Är det bara jag som har kommit fram till det eller någon mera??? Likså att Soldarn är likt medeltidens Storbritanien?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
En exempelsökning

En utmärkt sökning att göra på det här ämnet är att söka med dessa parametrar.

Forum: Eon
Sökord: Jargien rom
Sökalternativ: och <--- detta gör att den letar efter trådar som har ordet 'jargien' och ordet 'rom'.
Datumintervall: alla inlägg

Resten av inställningarna lämnas som normalt. Sen kommer du få upp en massa mysiga sökresultat, som du kommer bli tvungen att sålla lite i. Men med lite tålamod så kommer du finna att sökfunktionen är oändlig källa till information.

Glatt sökande!
/Naug, visar

Helmgast
Svar

Jargien är nån slags hybrid mellan pax romana och den mörkaste medeltid, med mycket inkvisition och korståg å sånt.

Alltså Jargien 'skall vara' mörkt, se Olas kommentarer i Eon deluxe.

Consaber är mer likt Storbritannien. Soldarn är mer Skandinavien med sydfranskt klimat.

DAKRilla

Hero
Liknelser

Om man läser alla olika liknelser och paralleller som folk drar mellan Mundanas länder och vår egen historias olika länder blir man minst sagt förvirrad.

Jargiska kejsardömmet är tydligen en fusion av det antika romarriket och byzantin med teknologi, kultur och arkitektur som är spritt över tusentals år i våran hisotria liksom dess inkvisition som kommer från ett helt annat land tusentals år efter de båda rikena. Thalamur är ett magikerstyrt Sovjet-möter-nazi-tyskland komplett med underrättelsetjänst och strikt censur och tungt kavaleri som säkert duger bra till blitzkrieg, medan Cirefalierna är snikna judar bosatta i grekiska hus styrda av brittisk imperialism (snart kommer alltså Thalamur att börja göra tvål av de smutsiga Falierna). Asharien är ett USA utan allmän rösträtt, jämställdhet och demokrati men med samma kapitalistiska styre (plutokrati). Fetman har dock inte hunnit bli en folksjukdom där ännu för svälten härjar konstant.

Hmm.. ja, ibland ser man vad man vill se verkar det som.

Re: Liknelser

För att sedan tillägga att Consaber är Storbrittanien med långbågsskyttar, riddare, drakar, skottar i norr och en mäktig flotta.
Sen har vi ju Mûhad, helt klart det muslimska väldet.

DAKRilla

Hero
Re: Liknelser

Just de där två tycker jag är rätt lika några av "våra egna länder", kanske särskilt Mûhad av vad jag läst om dem hittills, men de flesta andra liknelser tycker jag bara är långsökta eller på gränsen till fjantiga tack vare de digra blandningarna man nämner som totalt tappar fokus på enskilda länder eller riken.