Nekromanti Jargisk Krigsmakt

DjeVul

Warrior
I Mundana beskrivs den Jargiska krigsmakten som kraftfull, men hur stor och stark är den igentligen? Siffror?

/Martin

Belzambix

Warrior
Det är svårt att ge några siffror eftersom hela armen är utsridd över hela Jargien... alla städer har sin egen militär... och organiserd... det är svårt för dem att ha enad front mot angripare...
tyvär så svarar jag inte på din fråga utan bara vimmlar lite i bakgrunden!
FAN också!

Arjna Sokkrat, Schaman
(www.spelaroll.net/naug)

Targon

Hero
Ytterligare frågor

Jag kan väl vimla vidare med funderingen om Jargien alls har någon stående armé? Finns det överhuvudtaget någon av Mundanas länder som har någon stående armé. Enligt vad jag fått mig till livs blir stående arméer populära först på 1700-talet. I så fall bör väl det mesta av krigsmakten bestå av bondesoldater, tvångsmobiliserade av kejsaren genom de lokala furstarna vid händelse av krig. Och om Jargien har 6 miljoner invånare, hur stor del av den stridsdugliga befolkningen mobiliseras i så fall? Frågor, frågor, frågor som någon annan får svara på.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

DjeVul

Warrior
Periene

Periene har till exempel en stående här på 5.000 man plus 2.300 sabriska soldater.

/Martin

DjeVul

Warrior
Jargisk Byråkrati

När jargien håller reda på allt och annat speciellt främlingar genom byråkratins hårda tyglar borde de väl ändå ha nån aning om hur stor armé de har. Jargien är ju på sina sätt mer utvecklade än romarna...

Krille

Super Moderator
Re: Ytterligare frågor

"Jag kan väl vimla vidare med funderingen om Jargien alls har någon stående armé? Finns det överhuvudtaget någon av Mundanas länder som har någon stående armé. Enligt vad jag fått mig till livs blir stående arméer populära först på 1700-talet."

Ska vi nu fortsätta med historiska paralleller (vilket egentligen är helt knas) så har Jargien stora förebilder i det romerska imperiet. Och romarriket hade faktiskt en stående professionell här.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"