Nekromanti Jargiska folket

Jimmy_SL

Warrior
Jag undrar, vilken av de 10 olika människo raserna är Jargier? Hur ser dom flesta Jargier ut, jag antar att det är olika eftersom provinserna ligger i olika delar, men i själva centrum av kejsardömmet hur ser människorna ut där?

Helmgast
Vanarers undergrupper

Som beskrivningen säger om människoraser - vanarer så är detta den vanligaste rasen från Jargien i väst till Consaber i öst (regelboken sida 19 eller Spelarens Handbok sida 20).

Grovt sett så kan man dela in denna stora ras (för den delen skulle man även kunna dela in zhaner, tosher och darkener i mindre grupper) i jargier, drunoker, (öst-, väst-, syd-, nord-)ashariner, ashariska nomader, neromezer, perenner, conrier, tokon och ebhroniter (glömde säkert någon).

Dessa undergrupper varierar INTE i attribut, däremot kan de variera i längd och vikt (se mer i Consaber sida 90).

Mouja

Hero
Re: Vanarers undergrupper

Perenner, Conrier och Tokon står det väl iofs om i Consaber modulen, där är de inte likadana som "vanliga" vanarer (med längden och så då)... Men rent generellt sett så skulle jag nog också placera dem i vanarer gruppen

Mouja

Hero

Jag vet.. men jag skulle inte egentligen klassa dem som vanarer, dom får annorlunda längd, vikt och sådant
Jag ser vanarer (just nu) som jargier och sånt patrask som det inte står nåt om i nån modul

Jag vet vad en vanar är.. men jag ser de sabriska raserna inte som det bara...

Phelan

Hero
Folkslag och inte raser!!!

Hmm... Consaberboken sid 25 (överst): "Det finns flera folkslag i Consaber. Alla är vanariska folkslag i grunden och således ljushyade. ..."

Din definition av vanarer gör ju att de blir en krympande grupp, för när det kommer en modul om Jargien kommer inte heller dessa vara vanarer, i så fall.

Sen är jag kanske kitslig, men jag tycker faktiskt att det är fasiken så mycket bättre att tala om olika mänskliga folkslag istället för raser . Visst, vi håller bara på med ett fantasyrollspel men jag tycker bara det ger obehagliga konnotationer som jag tror det är bäst att undvika så mycket som möjligt.

Mvh / Phelan

Re: Folkslag och inte raser!!!

Nja, så länga man inte menar något bakom det så, visst, det är kanske en direkt politiskt korrekt, men hur mycket är det?

Med tanke på att det dessutom finns alver, dvärgar och tiraker så är det nästan enklast att referera till allt som olika raser.

Helmgast

Well, vi säger som såhär. Enligt mig finns det en ras, människa på jorden (vill du ha afrikanska, asiatiska och kaukasiska folk så kör på). Italienare och svenskar kan iallafall sägas höra till samma 'ras'. Trots detta så är svenskar generellt sett längre än italienare. Inga jättestora skillnader (några centimeter hit eller dit).

Ungefär detsamma gäller jargier jämfört med tokon.

Phelan

Hero

Å andra sidan så använder du språket för att definiera verkligheten.

För övrigt så må alver vara en ras, dvärgarna en annan osv men léaram, roghan osv är olika stammar och folkslag inom varje ras, inte egna raser.

Mvh / Phelan

Må så vara... Men jag använder helt enkelt enklaste möjliga sätt... IMO så är det ingentning man tänker på.
Och sen är ju Alver, Dvärgar och Tiraker organiserade i stammar, klaner med namn och identitet, medans männsikor alltid får mer identitet av var dom bor...

Phelan

Hero

Må så vara... Men jag använder helt enkelt enklaste möjliga sätt... IMO så är det ingentning man tänker på. Och sen är ju Alver, Dvärgar och Tiraker organiserade i stammar, klaner med namn och identitet, medans männsikor alltid får mer identitet av var dom bor...

Men om enklaste möjliga sätt är helt fel då? Avatarex tog ett väldigt bra exempel med svenskar och italienare och varför vi inte talar om två olika raser där...

Jag måste ändå vidhålla att folkslag, eller möjligen kulturer, är ett överlägset bättre ordval än raser. Dels för att det handlar mellan de olika folken mycket om just identitet och levnadssätt och skillnaderna mellan grupperna är inte stora nog för att klassa dem som olika raser. För det andra med tanke på var en uppdelning av människan i olika raser leder.

För övrigt kan jag gärna diskutera begreppet identiteter med dig närmare men det är bättre att göra med privata meddelanden i så fall för det skulle bli VÄLDIGT OT.

Mvh / Phelan

Mouja

Hero

Sorry... var nyvaken och trodde vi talade om folkslag *ursäktar sig lite*

Äsch, nu har jag kommit för långt bort.
Visst, det är fel.
Och egentligen vet jag inte själv vad jag pratar om....

ejectXreject

Veteran

Med tanke på att det dessutom finns alver, dvärgar och tiraker så är det nästan enklast att referera till allt som olika raser.
Jag ser snarare på alver, dvärgar och tiraker som olika arter, skilda från människan. Men för att inte vara allt för självgod så erkänner jag att jag titulerar dem som olika raser eftersom..eh..vi alltid har gjort det :gremblush: Jag har heller inga belägg för att det faktiskt är tal om olika arter snarare än raser, men i mitt Mundana är det så det förhåller sig.