Nekromanti Jargiska Handelshus

Tachim

Veteran
Jag håller på och spelar en samberättar kampanj centrerad i Norra Övärlden/Katar/Thern, jag vore jättetacksam om någon har förslag på jargiska handelshus som verkar i området.

Jag hade hört att det fanns någon som hade huvudkontor i Tiban?

Tack på förhand.

Carl Johan Ström

Swordsman
Det finns mig veterligen inte något jargiskt handelshus med huvudkvarter i Tiban (då skulle det ju varit ett tirakiskt handelshus). Däremot har både Compania Valinna och Leo Daakisa filialer i Tiban.

Compania Valinna, som ägs av släkten Quintillis (Kejsardömets rikaste släkt) ägnar sig åt nästan all slags handel. Primärt är man intresserad av varor och marknader där man kan uppnå stora volymer och samtidigt begränsa konkurrensen. Släktens dåliga relationer till Kejsar Jargus har dock medfört att man haft mycket svårt att köpa de privilegiebrev som ytterligare skulle underlätta. Valinna har en hel del utrikeshandel, speciellt genom sin filial i den tirakiska staden Tiban. Inom handelskompaniet finns många Marnakhtiraker (även inom kejsardömets gränser). Handelskompaniets flagga är röd med en silverne sträng.

Leo Daakias: Det jargiska handelskompaniet 'Daaks lejon' är det största handelskompaniet vad det gäller utrikes handel. Handelskompaniet har sin bas i staden Morus, men man har en stark närvara i alla andra lemiriska hamnstäder. Dessutom har man en stor filial i Daval. Handelskompaniet kontrolleras av ett råd som domineras av släkterna Arcadis och Randarian. Rådspresident är för närvarande Marius Randarian. Man samarbetar för närvarande utan större problem – trots att de tillhör gula respektive gröna och på många håll har precis samma intresseområden. Alla ledande representanter för handelskompaniet visar upp en djupt religiös inställning till sin verksamhet. Att man på senare tid blivit allt mer beroende på den lukrativa slavhandeln är dock ett stort moraliskt dilemma som man ständigt måste rättfärdiga genom kontakter med Daakkyrkan. Nyligen har Leo Daakias etablerat sig i Tiban som handelsmän i vin och lyxartiklar. Vinet säljs huvudsakligen till Tibans utländska befolkning medan lyxartiklar av diverse slag köps in och skeppas till jargiska hamnar. Leo Daakias symbol är silver med en grön stjärna.

/ CJ

Poseur

Swashbuckler
Såhär på rak arm har jag faktiskt ingen aning om det finns några officiella jargiska handelshus i de trakterna.
Men det är väl egentligen bara att skapa dem, speciellt då ni spelar en samberättarkampanj så är det väl nästan bara att hitta på lite grann och skriva ett par rader om dem. Hitta på ett passande namn och lite vad de handlar med och vad som gör just det handelshuset speciellt.

/Poseur hos flickvännens studentbjudning