Nekromanti [Jarnheim] "Snart" ett komplett rollspel

Björn Wärmedal

Björning Wheel
eller "Skam den som ger sig" :gremsmile:

Nu är jag närmare än någonsin att slutföra drömmen om ett eget rollspel och för första gången tror jag att jag har möjligheten att tillföra något fräscht och värdefullt till hobbyn.

Här sker all utveckling numera och senaste veckan har det gått ganska fort. I ett par dagar har jag kämpat med att komma igång med själva världen, men nu har jag en strategi att börja med iaf.

Målet
Min förhoppning är att skriva ett rollspel som kräver minimal förberedelse men kan bjuda på både intressanta och actionfyllda one-shots och långvariga kampanjer med element av skräck, action, intriger, adelsspel, kulturspel och utforskande. Jag vill att spelledaren ska kunna plocka upp boken i början av spelmötet och inom några minuter ha starten till en kampanjvärld eller ett äventyr framför sig; att spelarna inte ska känna sig begränsade av förutbestämt officiellt material utan känna att världen formas under spel. Det ska vara en överraskning för både spelledaren och spelarna att se hur miljön ser ut, vilka kulturer och arkitekturer de möter, vilka organisationer och aktörer som samverkar och motverkar varandra.

Det mesta ska alltså kunna genereras av slump, utan att bli alltför detaljrikt eller -fattigt. Samtidigt ska det hänga ihop någorlunda konsekvent; man ska inte behöva kämpa för att hindra världen från att bli helt schizofren. Efter 50+ spelmöten ska man fortfarande kunna generera innehåll och substans till den värld man kört hela tiden utan att det blir helt bisarrt.

Reglerna är redan klara. Jag tror inte att det behöver vara mer komplext än så. Vill man ha mer att stödja sig på så kan man ta reglerna ifrån valfritt annat spel vars stämning man gillar. Det som ska till är tips om handlingsresolution/konfliktresolution. Magins omfattning och möjligheter kommer att regleras i fluffet. Notera att det är upp till varje spelgrupp att bestämma vilken sorts tärning de vill basera sitt spel på.

Strategin
Som ni ser på wiki-sidan är det väldigt lite som existerar än så länge. MYCKET behöver skrivas för att det här ska bli en spelvärld, men så här tänker jag:
- Länderna är mer eller mindre spikade. Varje land kommer att få lite info om kultur, lag och rätt och normer (möjligtvis delvis modifierbart av slump).
- För varje land kommer jag att göra tabeller/andra verktyg för att snabbt generera byar, städer/stadsdelar, SLPer, organisationer och regioner (typ baronier, grevskap, hertigdömen) som kan vara av mer specifik typ.
- Det kommer att finnas ett kapitel som är allmängiltigt för att generera SLPer, värdshus, intriger, relationer, händelser, monster, (mera?)
- Det kommer inte att finnas några kartor eller massa demografiskt information eller detaljerad historia.

Frågor
Vad tror ni? Är det här ett intressant sätt att beskriva en spelvärld? Kan det vara användbart? Vilken typ av spel tror ni det skulle passa för eller inte passa för? Har ni några tips och tricks eller andra tankar att dela med er av? Vad krävs för att det här ska bli bra och vad ska jag akta mig för?

Fotnot:
Igår beställde jag Vornheim, så det blir inspirationsläsning när den dimper ner i brevlådan.

slanfan

Hero
Björn Wärmedal said:
Vad tror ni? Är det här ett intressant sätt att beskriva en spelvärld?
Jag tror det är ett fantastiskt sätt att göra det på! För det var min plan och du stal den! Ur mitt huvud! Vilket skrämmer mig! Mycket!

Vornheim kommer inspirera dig.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
slanfan said:
Björn Wärmedal said:
Vad tror ni? Är det här ett intressant sätt att beskriva en spelvärld?
Jag tror det är ett fantastiskt sätt att göra det på! För det var min plan och du stal den! Ur mitt huvud! Vilket skrämmer mig! Mycket!
Självklart! När du sov :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Jag gillar't! Jag tror att utmaningen blir att hitta lämplig nivå på mängden grejer man slumpar fram. Jag skulle nog föredra att slumpa fram en intressant detalj för en viss grej och improvisera resten. Ska jag hitta på en stad vill jag inte slumpa befolkningsmängd, styresskick och främsta exportvara, liksom. Jag vill slumpa en gång och få fram "Staden ligger i anslutning till ett illaluktande träsk, där exotiska vackra blommor odlas" och sedan hittar jag på resten.

Det var därför jag tipsade om Abulafia tidigare i vrålan. Där kan slumptabeller anropa andra slumptabeller och presentera det som en enhetlig grej. Det kan ge mer variation utan att man behöver rulla tärningarna fem gånger. Men du gillar ju tärningar. :gremsmile:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det kommer utan tvekan att bli en utmaning att balansera lagom mängd info på ett varierat sätt med så få slag som möjligt. Det skulle vara en mardröm att behöva bläddra runt och slå på massor av olika tabeller varje gång man kommer till en by :gremsmile:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nästan lite trådnekromanti, men det här projektet fortgår i långsamt tempo. Här kommer ett smakprov och lite frågor:
Lyfeliska staterna
I stora delar av den kända världen finns stadsstater som tillhör en sammanslutning som kallas Lyfeliska staterna. En sådan stat består i regel av en större stad med omgivande mark. De Lyfeliska staterna lyder formellt under en och samma kung, men är väldigt självstyrande. I varje stat finns ett kapitelhus tillhörande Lyfeilla, en orden svuren till konungen som utbildar både soldater, riddare och magiker. Staterna betalar ingen skatt men är skyldiga att skydda sina medborgare och komma till undsättning ifall någon närliggande frändestat blir belägrad. Sålunda är det av yttersta vikt att de militära förbanden är väl utrustade och så skickliga som bara är möjligt.

De stater som har en någorlunda geografisk närhet till varandra klarar av yttre hot betydligt bättre än de som ligger avlägset från övriga. Även om teorin säger att staterna tillhör det Lyfeliska kungadömet så är många svagare städer i regel lydstater till omgivande riken, alternativt i någon slags förbund med dessa. I ett fåtal fall har stridande riken kommit överens om att låta städer i områden som ofta skiftar händer bli Lyfeliska stater och neutral mark. Vissa av staterna får även in extra pengar genom att hyra ut sina garnisoner som legoknektskompanier periodvis.

Kungadömet grundades av Anabella Lyfel, som var en skicklig magiker och en extraordinär diplomat. Det överlever än idag på sitt goda internationella anseende; städerna förblir självständiga genom goda kontakter och affärer.
Räcker det här som en introduktion till riket? Jag vill inte gärna skriva så mycket mer, framförallt eftersom de här staterna kommer att vara så radikalt olika beroende på var de befinner sig.

För att göra det här landet komplett skulle jag vilja lägga in lite tabeller eller andra verktyg för att snabbt generera grundstommen till en lyfelisk stat/stad. Några tips på vad det skulle kunna vara för tabeller/verktyg?