Björn Wärmedal
Björning Wheel
eller "Skam den som ger sig"
Nu är jag närmare än någonsin att slutföra drömmen om ett eget rollspel och för första gången tror jag att jag har möjligheten att tillföra något fräscht och värdefullt till hobbyn.
Här sker all utveckling numera och senaste veckan har det gått ganska fort. I ett par dagar har jag kämpat med att komma igång med själva världen, men nu har jag en strategi att börja med iaf.
Målet
Min förhoppning är att skriva ett rollspel som kräver minimal förberedelse men kan bjuda på både intressanta och actionfyllda one-shots och långvariga kampanjer med element av skräck, action, intriger, adelsspel, kulturspel och utforskande. Jag vill att spelledaren ska kunna plocka upp boken i början av spelmötet och inom några minuter ha starten till en kampanjvärld eller ett äventyr framför sig; att spelarna inte ska känna sig begränsade av förutbestämt officiellt material utan känna att världen formas under spel. Det ska vara en överraskning för både spelledaren och spelarna att se hur miljön ser ut, vilka kulturer och arkitekturer de möter, vilka organisationer och aktörer som samverkar och motverkar varandra.
Det mesta ska alltså kunna genereras av slump, utan att bli alltför detaljrikt eller -fattigt. Samtidigt ska det hänga ihop någorlunda konsekvent; man ska inte behöva kämpa för att hindra världen från att bli helt schizofren. Efter 50+ spelmöten ska man fortfarande kunna generera innehåll och substans till den värld man kört hela tiden utan att det blir helt bisarrt.
Reglerna är redan klara. Jag tror inte att det behöver vara mer komplext än så. Vill man ha mer att stödja sig på så kan man ta reglerna ifrån valfritt annat spel vars stämning man gillar. Det som ska till är tips om handlingsresolution/konfliktresolution. Magins omfattning och möjligheter kommer att regleras i fluffet. Notera att det är upp till varje spelgrupp att bestämma vilken sorts tärning de vill basera sitt spel på.
Strategin
Som ni ser på wiki-sidan är det väldigt lite som existerar än så länge. MYCKET behöver skrivas för att det här ska bli en spelvärld, men så här tänker jag:
- Länderna är mer eller mindre spikade. Varje land kommer att få lite info om kultur, lag och rätt och normer (möjligtvis delvis modifierbart av slump).
- För varje land kommer jag att göra tabeller/andra verktyg för att snabbt generera byar, städer/stadsdelar, SLPer, organisationer och regioner (typ baronier, grevskap, hertigdömen) som kan vara av mer specifik typ.
- Det kommer att finnas ett kapitel som är allmängiltigt för att generera SLPer, värdshus, intriger, relationer, händelser, monster, (mera?)
- Det kommer inte att finnas några kartor eller massa demografiskt information eller detaljerad historia.
Frågor
Vad tror ni? Är det här ett intressant sätt att beskriva en spelvärld? Kan det vara användbart? Vilken typ av spel tror ni det skulle passa för eller inte passa för? Har ni några tips och tricks eller andra tankar att dela med er av? Vad krävs för att det här ska bli bra och vad ska jag akta mig för?
Fotnot:
Igår beställde jag Vornheim, så det blir inspirationsläsning när den dimper ner i brevlådan.
Nu är jag närmare än någonsin att slutföra drömmen om ett eget rollspel och för första gången tror jag att jag har möjligheten att tillföra något fräscht och värdefullt till hobbyn.
Här sker all utveckling numera och senaste veckan har det gått ganska fort. I ett par dagar har jag kämpat med att komma igång med själva världen, men nu har jag en strategi att börja med iaf.
Målet
Min förhoppning är att skriva ett rollspel som kräver minimal förberedelse men kan bjuda på både intressanta och actionfyllda one-shots och långvariga kampanjer med element av skräck, action, intriger, adelsspel, kulturspel och utforskande. Jag vill att spelledaren ska kunna plocka upp boken i början av spelmötet och inom några minuter ha starten till en kampanjvärld eller ett äventyr framför sig; att spelarna inte ska känna sig begränsade av förutbestämt officiellt material utan känna att världen formas under spel. Det ska vara en överraskning för både spelledaren och spelarna att se hur miljön ser ut, vilka kulturer och arkitekturer de möter, vilka organisationer och aktörer som samverkar och motverkar varandra.
Det mesta ska alltså kunna genereras av slump, utan att bli alltför detaljrikt eller -fattigt. Samtidigt ska det hänga ihop någorlunda konsekvent; man ska inte behöva kämpa för att hindra världen från att bli helt schizofren. Efter 50+ spelmöten ska man fortfarande kunna generera innehåll och substans till den värld man kört hela tiden utan att det blir helt bisarrt.
Reglerna är redan klara. Jag tror inte att det behöver vara mer komplext än så. Vill man ha mer att stödja sig på så kan man ta reglerna ifrån valfritt annat spel vars stämning man gillar. Det som ska till är tips om handlingsresolution/konfliktresolution. Magins omfattning och möjligheter kommer att regleras i fluffet. Notera att det är upp till varje spelgrupp att bestämma vilken sorts tärning de vill basera sitt spel på.
Strategin
Som ni ser på wiki-sidan är det väldigt lite som existerar än så länge. MYCKET behöver skrivas för att det här ska bli en spelvärld, men så här tänker jag:
- Länderna är mer eller mindre spikade. Varje land kommer att få lite info om kultur, lag och rätt och normer (möjligtvis delvis modifierbart av slump).
- För varje land kommer jag att göra tabeller/andra verktyg för att snabbt generera byar, städer/stadsdelar, SLPer, organisationer och regioner (typ baronier, grevskap, hertigdömen) som kan vara av mer specifik typ.
- Det kommer att finnas ett kapitel som är allmängiltigt för att generera SLPer, värdshus, intriger, relationer, händelser, monster, (mera?)
- Det kommer inte att finnas några kartor eller massa demografiskt information eller detaljerad historia.
Frågor
Vad tror ni? Är det här ett intressant sätt att beskriva en spelvärld? Kan det vara användbart? Vilken typ av spel tror ni det skulle passa för eller inte passa för? Har ni några tips och tricks eller andra tankar att dela med er av? Vad krävs för att det här ska bli bra och vad ska jag akta mig för?
Fotnot:
Igår beställde jag Vornheim, så det blir inspirationsläsning när den dimper ner i brevlådan.