Nekromanti Jazzhjälp

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag fick ett ryck och tänkte investera i ett par schyssta jazz-skivor. Jag har däremot rätt luddig koll på vad som finns och vad som är riktigt bra.

Jag gillar instrumental jazz.
Det känns som att nyare jazz är mer min :tekopp: än "gamla klassiker".
Ska det sjungas så ska det nog vara en kvinna.
Och "munter jazz" är bra.
Jag tycker om Miles Davis och Sheila Jordan.

Har ni några rekommendationer?

Och som en liten parentesfråga:
Jag missar tyvärr Stockholms jazzfestival, men hur är Göteborgs dito?

Organ

Out of time, out of mind
Jag gillar instrumental jazz. Det känns som att nyare jazz är mer min än "gamla klassiker".
Då skulle jag rekomendera Jonas Kullhammar. Börja med "Plays Loud for the People" eller "Kullrusk" som han spelade in med Per "Ruskträsk" Johansson. Om du är intresserad av jazz som är rolig och inte särskillt traditionell kan du med fördel kolla in de andra släppen på Kullhammars lilla bolag Moserobie.

Ska det sjungas så ska det nog vara en kvinna.
Eftersom du inte var så intresserad av jazz av mer tradiotionellt slag så lämnar vi Ella och Billie därhän. Även om den mesta av dagens vokaljazz är starkt rotad i klassikerna så finns det ett par undantag. Madeleine Peyroux t.ex rör sig i gränslandet mellan jazz, blues och pop. Plattan "Careless Love" rekomenderas. Diana Krall är en dam i samma genre som ej heller får missas. Börja med "The Girl in the Other Room". Det är den senaste av hennes plattor och den som ligger längst från tradiotionell vokaljazz. Även Cassandra Wilson är bra (det visades förövrigt en konsert med henne på TV igår).

Jag tycker om Miles Davis
Det är svårt att gilla jazz utan att gilla Miles. Personligen gillar jag hans electro/funk-period från början av 70-talet bäst. Om du tycker om den blandningen kan jag även rekomendera Roy Hargrove. Hans blandning är lite softare än Miles och innehåller även element av Soul och RnB. Börja med plattan "Hard Groove".

Hoppas det gav nått.

/Anders

Arfert

Facit
Om du gillar miles davies är ju såklart "Kind of Blue" ett måste i skivsamlingen... har ju kallats den bästa jazzkivan någonsin, och är lite jazzens "sgt peppers" , personligen gillar jag hans sena 50-talsplattor bäst, de är banbrytande... sen gillar jag ju killar som Dexter Gordon, Chet Baker... om du vill kolla in lite svensk jazz så rekommenderar jag Lars Gullin...

Organ

Out of time, out of mind
Om du gillar miles davies är ju såklart "Kind of Blue" ett måste i skivsamlingen... har ju kallats den bästa jazzkivan någonsin, och är lite jazzens "sgt peppers" , personligen gillar jag hans sena 50-talsplattor bäst
Håller med. Den perioden kan nog anses som hans "viktigaste" och är en bra startpunkt om man ska bege sig in i Miles-land. Ett säkert kort är att skaffa hans "in"-plattor (Relaxin, Workin, Steamin och Cookin).

/Anders

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tack för all hjälp

Vi ska se om jag hittar något av det ni nämnt, för det verkar intressant. Tack, som sagt!