Nekromanti JB

Torbjörn

Swordsman
Nej det handlar inte om whisky, även om det är fredag. :gremsmirk:

Sitter och tittar på en av de tidiga Bond-filmerna på 5:an, "Man lever bara två ggr". Filmen är måttligt fängslande men har ändå ett visst underhållningsvärde. Kommer osökt att tänka på rollspelet James Bond som fanns någon gång på 80-talet. Är det någon som vet vad som hände med detta, är det rent av någon som spelar det fortfarande? Moduler och annat?

Torbjörn - som bara är nyfiken.

Gastono

Hero
Bondrollspel?

Never heard of men det skulle vara coolt att titta lite i det.
Ett intressant tema - det känns svårt att göra ett bra rollspel om det känns det som menar jag.

Big Marco

Läskig
Jag har en komplett samling i bokhyllan - ett riktigt kanonspel! Vissa genialiteter börjar komma som standard i rollspel av idag, där James Bond var 20 år tidigare.

Modulerna var påkostade men mot slutet blev de billigare och kvaliteten sjönk. Victory Games försvann runt -90, om jag inte minns fel.

Torbjörn

Swordsman
Ok. Tack för upplysningen, jag var egentligen bara lite nyfiken. Det har ju kommit och gått ett antal spel genom åren och man kan ju inte ha koll på alla. Vid 80-talets mitt spelade jag i stort sett bara svenska spel (läs DoD, Mutant o Chock) och hade ganska dålig koll på vad utlandet hade att erbjuda.

Vissa genialiteter börjar komma som standard i rollspel av idag, där James Bond var 20 år tidigare.
Några speciella du tänker på?

Kunde spelet fånga filmernas stämning? Orealistisk action blandad med en nypa humor och vackra kvinnor?

Torbjörn

Big Marco

Läskig
Kunde spelet fånga filmernas stämning? Orealistisk action blandad med en nypa humor och vackra kvinnor?

Jadå - 00-klassade rollpersoner var asbra jmf med Mooks. Det som är genialiskt är bland annat att det ingick ett satsningssystem för biljakterna (JB har fortfarande ett av de mest uppskattade jaktsystemen), där spelarna ökade svårigheten för att försöka vinna initiativet - den som vågade gå högst började, men riskerade också att drabbas om svårigheten blev för hög.

Hjältarna har Hero Points för att göra heroiska Bondiga grejer - skurkarna har Survivial Points för att undkomma på skurkiga sätt.

Bra regler för interaktion mellan RP och SLPer, men stöd för förförelse och införandet av "foils" - osäkra kort i storyn.

Skadesystemet var ultradödligt - blev du väl träffad var det ofta illa. Istället får man se till att inte bli träffad. En cool detalj är att biffiga snubbar kan ignorera alla typer av skador från obeväpnad närstrid - detta fick de effekter man såg i filmerna, när Bond meningslöst slogs mot helt oberörda fiender som Oddjob eller Jaws.

Det mindre bra i systemet är att skalan är svårförstådd, då det följer ett eget resolutionssystem - värden går mellan 1-30 och multipliceras med en svårighet mellan 1-10 för att ge en summa mellan 1-300, mot vilken man slår 1T100 och avläser kvaliteten av slaget beroende på hur lågt man slår. Mycket av reglerna underlättades tack vare en multiplikationstabell mitt på rollformuläret, men det gjorde snabba överslag svåra och det är i sanning inget speciellt intuitivt system.

MrG

Swashbuckler
Bond RPGet hade också snyggaste konventscenariona och grymt cool sponsring till dem med bond-chipspåsar, sånt impar :gremgrin:

Arfert

Facit
jag gjorde illustrationerna till några konventscenarier för BOND... var alltid bra mycket scenarier, genomjobbade, vill jag minnas