Nekromanti Jenseits von Gut und Böse

Quan'talis

Swashbuckler
Ja, alltså, jag har börjat planera en alignment-fri D&D-kampanj och tar gärna emot en del praktiska tips. T.ex kommer jag ju att få ändra en hel del prästformler, men borde jag bara ta bort dem eller borde jag försöka ändra dem så de fungerar annorlunda i stället? Ska jag ge paladiner något annat i stället för detect evil? Verkar det vettigt att helt enkelt ta bort alla alignment-definierade outsiders (demons, celestials) eller borde jag ändra dem också? Finns det någon annan viktig sak som också skulle ändras av det här?

/Quan'talis - tycker att alignments gör det omöjligt att ha med moraliska frågor i D&D, och moral tycker vi ju alla om, eller hur?

Dilandau

Myrmidon
Bara för att du tar bort alignments, betyder det att det inte finns goda och onda varelser?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jo, det blir så att varelserna är neutrala eller försvinner helt. Det var ju också det Quan'talis frågade om. Jag tycker att man kan låta varelserna vara kvar men ännu mer sällsynta ifall det går. Men det var en annan sak jag tänkte på. Om det inte finns några ond varelser, blir det ju inte direkt något hack n slash eftersom ingenting kommer attackera. Eller hur hade du tänkt? Med besvärjelserna så tycker jag att du kan modifiera den lite och paladinen kan få detect traps eller något annat mysigt istället...

Lycka till med fortsatta arbetet.

Kotten

Veteran
Aligment fritt, nej tack!

Själv tycker jag att aligment är en underbar gåva av D&D för det låter spelarna få en inriktning på hur dem vill vara om dem ska vara /images/icons/smile.gif eller /images/icons/devil.gif. Varför vill du ta bort det?

Kotten

Veteran
Aligment fritt, nej tack!

Själv tycker jag att aligment är en underbar gåva av D&D för det låter spelarna få en inriktning på hur dem vill vara om dem ska vara /images/icons/smile.gif eller /images/icons/devil.gif. Varför vill du ta bort det?

"Varför läggar alla en massa onödiga citat?" /Kristoffer Schill

Dilandau

Myrmidon
Vad jag menar är att även om Good, Evil, Chaos, Law inte existerar som naturkrafter (för det är ju det de är i D&D) så finns det ändå onda och goda, kaotiska och ordnade, människor och varelser. Därför borde det vara möjligt för en paladin att känna av ondska, även om ondskan vilar på annan bas än tidigare.

Quan'talis

Swashbuckler
Jo, det blir så att varelserna är neutrala eller försvinner helt.

Inte riktigt. Om man tar bort alla alignments försvinner ju neutral också...

Om det inte finns några ond varelser, blir det ju inte direkt något hack n slash eftersom ingenting kommer attackera. Eller hur hade du tänkt?

Om det inte blir någon hack'n'slash kommer ingen att vara gladare än jag (observera dock att det här bara är för en kampanj; i allmänhet har jag inget emot alignments). Tanken är att det ska bli mindre strider: i en vanlig kampanj attackerar man monster bara för att de är onda, här ska man åtminstone vänta tills de gjort något ont. Sen är det väl inte bara onda varelser som attackerar? (jag känner ett par paladins som attackerar minst lika ofta som någon onding, t.ex)

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Aligment fritt, nej tack!

I vanliga fall har jag ingenting emot alignments, men just det här ska vara en kampanj som handlar om moral och om att välja mellan rätt och fel, och då tycker jag att alignments kommer i vägen.

Ett exempel: alla vet att alver är goda och orcher onda, så om man ute i skogen stöter på ett par tjog alver som omringat fem orcher tänker man inte ens på möjligheten att just den här gången kan det vara alverna som uppför sig ont.

Eller ett annat exempel: en grupp äventyrare kommer till den lilla staden sent en kväll och ser två ogres i en mörk gränd. Attack! Sen visar det sig att just de hör ogrena (eller vad det nu heter i best. form plur. på svenska) inte alls terroriserar stan utan jobbar som renhållningsarbetare.

Okej, inget av de här exemplen kräver man gör sig av med alignments, men det blir lättare för spelarna att se klart på situationen om de vet att i den här kampanjen gäller inte de vanliga stereotyperna. Och dessutom gillar jag att ändra fullständigt klara och välfungerande regler så att de blir invecklade och svåra att använda /images/icons/smile.gif

Dilandau

Myrmidon
Ja, det är en möjligthet. Fientlighet mot dem själva eller fientlighet i allmänhet? Annars kan man tänka sig att de kan känna åsikter och tankemönster som kraftigt strider mot den egna religionen. Inte _vilka_ åsikter eller tankar, men _att_ de finns. Detta skulle kanske göra paladinerna lite mer inkvistor-aktiga, men i en värld utan alignments har å andra sidan ingen Good naturkraft som garanterar deras godhet.

Quan'talis

Swashbuckler
Annars kan man tänka sig att de kan känna åsikter och tankemönster som kraftigt strider mot den egna religionen.

Låter riktigt bra, tycker jag. Paladiner passar rätt bra som inkvisitorer, speciellt när det inte är så självklart att de har rätt.

Kalil

Swordsman
Moral och alignments

Jag tycker att det går utmärkt att ställa RP inför moraliska dilemman i en värld med alignments. Det beror på hur SL väljer att tolka alignmentkonceptet. Den dum-dryga ADD tolkningen är att:

- Rollpersoner, alver, dvärgar och söta små änglar är goda.
- Orcher, demoner, röda drakar och häxmästare är onda.
- Vanligt folk är neutrala.

Men som jag tolkar alignments så är de oberoende av personens "power-level" d.v.s det finns stor och liten ondska. Den sure gamle slaktaren på hörnet som spottar efter katter är Chaotic Evil. Men kan rollpersonerna döda den stackars slaktaren bara för att han är "ond"? Visst han slår sin dräng när han är full, men förtjänar han att dö? Troligen inte.

Annat exempel: En alvisk ärkemagiker skickar ut äventyrarna för att hämta en magisk bok. Han betalar ganska bra, men bara en femtedel av bokens egentliga värde. Anledningen att han vill ha boken är för att lära sig mer om magi. Anledningen att han anställer rollpersonerna är att han ogärna vill riskera sitt eget skinn, dvs han vet att rollpersonerna kan dö i sin strävan att utöka hans makt. Vilken alignment har han? Troligen är han Neutral Evil, eftersom han är självisk och maktgirig. Trots detta hade de flesta rollpersoner tagit hans erbjudande.

Se alignments som ett stöd för magisystemet och för att ta fram intressanta och väldefinierade NPC:er. Inte som ett hinder.

/Kalil