En av Äventyrsspel tidiga värdsmoduler var ju Drakar & Demoner Samuraj, som utspelade sig i på öriket Jih-Pu, so i teorin var en del av Altor men i praktiken var fantasy Samuraj-era Japan, utan några alver, dvärgar, ankor eller liknande som man hittar på andra ställen på Altor.
Om man skapade en Kopparhavets hjältar version av Jih-pun där man försöker hålla sig till grundkonceptet - fantasy samuraj Japan inspirerat av Kurosawa-filmer, Usagi Yojimbo, Ensamvargen & valpen, Okko, o liknande -, eller i alla fall har det som grund, men som faktisk har representanter av djurfolk, dvärgar, alver, o liknande i sig, hur tycker folk man ska göra med saker som ståndssystemet (ska icke-människor i praktiken bara räknas som människor o finnas i alla stånden, eller anses du endast tillhör ett vist stånd baserat på din ras, eller att du kan inte tillhöra ett specifikt stånd om du tillhör en vis ras, eller räknas du som någonting som står över/vid sidan om systemet som något mer eteriskt (likt munkar), eller under/vid sidan av det för att du tillhör en ras som anses bara vara barbarer o odjur).
Borde man också lägga in grejer som noterbart gör Jih-pun som något mer eget än bara fantasy Japan med djurfolk? Likt hur Legend of 5 Ring:s Rokuga har Japan som grund men har element från flera andra östasiatiska kulturer o från amerikansk standard fantasy. Om så vad?
Vad mer bör man tänka på?
Också, medeltida Japan var ju inte någon monokultur utan du hade ju Ainufolket i norr o Okinawa i söder* (o möjligen fler jag inte kände till), det borde finnas någon typ av blinkning till det, men bör man bara ha fantasy versioner av medeltida Hokkaido o Okinawa (vilket känns lite mer problematiskt än bara fantasy Japan) eller skapa något annat?
* inkorporerades i Japan först under andra hälften av 1800-talet
Om man skapade en Kopparhavets hjältar version av Jih-pun där man försöker hålla sig till grundkonceptet - fantasy samuraj Japan inspirerat av Kurosawa-filmer, Usagi Yojimbo, Ensamvargen & valpen, Okko, o liknande -, eller i alla fall har det som grund, men som faktisk har representanter av djurfolk, dvärgar, alver, o liknande i sig, hur tycker folk man ska göra med saker som ståndssystemet (ska icke-människor i praktiken bara räknas som människor o finnas i alla stånden, eller anses du endast tillhör ett vist stånd baserat på din ras, eller att du kan inte tillhöra ett specifikt stånd om du tillhör en vis ras, eller räknas du som någonting som står över/vid sidan om systemet som något mer eteriskt (likt munkar), eller under/vid sidan av det för att du tillhör en ras som anses bara vara barbarer o odjur).
Borde man också lägga in grejer som noterbart gör Jih-pun som något mer eget än bara fantasy Japan med djurfolk? Likt hur Legend of 5 Ring:s Rokuga har Japan som grund men har element från flera andra östasiatiska kulturer o från amerikansk standard fantasy. Om så vad?
Vad mer bör man tänka på?
Också, medeltida Japan var ju inte någon monokultur utan du hade ju Ainufolket i norr o Okinawa i söder* (o möjligen fler jag inte kände till), det borde finnas någon typ av blinkning till det, men bör man bara ha fantasy versioner av medeltida Hokkaido o Okinawa (vilket känns lite mer problematiskt än bara fantasy Japan) eller skapa något annat?
* inkorporerades i Japan först under andra hälften av 1800-talet