KH Jih-puns hjältar: Samurajer i KH

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Nej, jag menade Koppharavets hjältar grundboken inte DoD Samuranj när jag sa grundboken.
Ah sorry jag är lite korkad :)

EDIT: Alla våra gudar är inte "globala". Kan tänka mig att det finns både lokala gudar/makter (hela vägen ned till lokala Kami), och gemensamma gudar.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Jadedraken
Gryningsöarna står under den himmelska Jadedrakens särskilda beskydd. Detta gudomliga vidunder är kejsarhusets särskilde beskyddare och upprätthållare av den gudomliga ordningen. Mer än en gång har han ingripit direkt för att skydda gryningsöarna eller kejsarhuset, oftast genom en våldsam vind men ibland i egen, hög, grönglänsande person.

Den himelska drakkulten är den dominerande trosformen i Gryningsöarna. De flesta utövare av de Åtta vägarna dyrkar även Jadedraken.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Universitetet draktronens svurna fiender i öster, uppdelade i fem huvudspår.
Ett örike styrt av de lärda.

Astronomi, vetenskapen om himlakropparna och universum. Här utbildas och tränas ignostikerna. Det är män och kvinnor utan fruktan uppsöker och likviderar de tankemönster som fått liv av okunniga, oförnuftiga tänkare. Ignostiker livsuppgift är att utplåna: Demoner, spöken, poltergeistrar och religionsutövare i Draktronens land och dess omedelbara närhet. En utövande ignostiker får dock på inga villkor nyttja sina krafter mot de levande varelser som urkrafterna satt att värna jorden. (För en ignostiker är frågan om gudars existens nonsens och har samma logiska status som frågan: "Vilken färg har tisdag?)

Aritmetik, läran innefattar grundläggande egenskaper hos siffror, som hur de skrivs och hur de fungerar. Här utbildas Vektoristerna, en mycket aggressiv och praktisk matematisk filosofi som inte bara lär sina kandidater att räkna utan också att slåss med en skarpslipad räknesticka, den så kallade Vektorianska sabeln.


Akustik, läran om ljudet både buller och välljud behandlas inom akustiken.


Horologi, läran om tid. Här avhandlas tidmätningen och det är från de Horologiska lärorna som de första Urmakarna steg upp och böjde knä inför universitetets rektor
. Horologium Mirabile Aifriande, är egentligen bara namnet på det gigantiska astronomiska ur som pryder det sjutton våningar höga torn som utgör Urmakarnas Gille. Detta torn rymmer också. Räknemaskin Artimetica Proccesorium och all annan sköns urverksmekanik. I Urmakarnas värld är termodynamik, läran om energi, dess omvandling mellan olika former och särskilt samspelet mellan värme och arbete oerhört viktigt. Liksom läran om orikalk och smide. Och hur mekaniken fungerar, med fjädrar, pistonger, kugghjul, block och taljor.

Memoristerna, Minnets barfred, Retorikernas magnifika palats. Retorikerna utbildar här, guvernanter, skrivare, bibliotekarier och andra vars makt ligger i ord, snarare än handling. Här utbildas förvisso även en mörkare aspekt av bibliotekarier, de så kallade Bibliomanikerna. Dessa rödklädda retoriker som har som livsuppgift att, bränna, dissekera och förstöra förbjuden litteratur som omnämner ritualmagi, böner och dylikt förvrängande texter från utlandet.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Aritmetik, läran innefattar grundläggande egenskaper hos siffror, som hur de skrivs och hur de fungerar. Här utbildas Vektoristerna, en mycket aggressiv och praktisk matematisk filosofi som inte bara lär sina kandidater att räkna utan också att slåss med en skarpslipad räknesticka, den så kallade Vektorianska sabeln.
174353597_2828524270701341_7704466400224531752_n.jpg
Av Centurii-chan


Memoristerna, Minnets barfred, Retorikernas magnifika palats. Retorikerna utbildar här, guvernanter, skrivare, bibliotekarier och andra vars makt ligger i ord, snarare än handling. Här utbildas förvisso även en mörkare aspekt av bibliotekarier, de så kallade Bibliomanikerna. Dessa rödklädda retoriker som har som livsuppgift att, bränna, dissekera och förstöra förbjuden litteratur som omnämner ritualmagi, böner och dylikt förvrängande texter från utlandet.
Extremt stora och buskiga ögonbryn är ett kännetecken för Mentaterna Memoristerna, och det finne en hemlig handel i ögonbryns-topper för de Memorister som inte kan växa dessa.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Religion bland gryningsöarna

Makter och gudomligheter fungerar likadant bland Gryningsöarna som i övriga Athos. Det finns andar, elementarer och smågudar överallt. De högre gudarna delas in i Himmelska gudar och kaosmakter, men kan ofta kännas igen i sina Kopparhavsmitsvarigheter. Det finns en solgudinna som knyter an till Shamash, Utu och Sholak, en österns stormherre som är Marduk i annan form etc.

Men det som skiljer Gryningsöarna från Kopparhavet är främst hur religionen är organiserad. Tron på gudar och makter är allmän, men utöver det finns det tre stora religiösa rörelser:
- Drakkulten. Den officiella kejsarkulten. Nära kopplad till de Himmelska gudarna. Sköts av kejserliga präst-byråkrater och centrerad i den Förbjudna Huvudstaden.
- Förfädersdyrkan. Lokala präster och helgedomar. Gryningsöarna är fulla av spöken och att hålla ordning på efterlivet är viktigt.
- De Åtta Vägarna. Söker perfektion inom skapelsen och omforma Gryningsöarna till en väldig mandala/världslotus genom vardagliga handlingar som strävar efter perfekt harmoni med skapelsen. Krigarens väg, himlens väg, fridens väg, drakens väg etc
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Kunskapens väg

Nära malströmmens mitt reser sig en mäktig klippa upp ur oceanens djup. Ett flertal terass odlingar löper längs med klippans branter och på dess topp tronar ett sjuttiosjumeter högt klocktorn. Detta är Universitetet. Klippans innanmäte är ett virrvarr av korridorer, rum och föreläsningssalar. Här finns både torg, kaserner, boskapsuppfödning och smedjor. Att nå hit gör man endast genom att flyga eller genom den reva i verkligheten som utgör en portal till Grå Hallarna. En portal som vakats av Aritmetikerna som kan räkna ut de kosmiska vinklarnas hemligheter och en dvärgisk legion under översikt av överlektorinnan Jayahintra.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
En idé. Vi har ju föreslagit en massa djurmänniskor, kaniner, katter, elefanter etc. Inspirerad av byn Animal Village i tv-spelet The legend of Zelda: Link's Awakening skulle denna plats kunna vara fri från människor och bara bestå av olika djurmänniskor? Kanske djurmänniskorna tycker att människornas inflytande är destruktivt och därför behandlas människor som besöker platsen vänligt, men om de planerar bosätta sig där eller stanna längre ses de med misstänksamhet?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
För djurfolk bör vi ha samma filosofi som i KH - dvs de tillhör olika kulturer precis som människor, och är ofta (men inte alltid) integrerade delar av människornas samhälle. Det kanske är ovanligt att ett rävfolk är Buke/Shi, men det kan förekomma. Och visst kan det finnas separata rävfolksstammar, men de är inte så att allt rävfolk lever separat i ett eget samhälle.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
De åtta vägarna:
- Krigarens väg (förmåga för Ädling, Bushido)
- Fridens väg (förmåga för Munk, Judo/Aikido)
- Kunskapens väg (förmåga för Munk, kunskapsbonusar)
- Drakens väg (förmåga för Munk, Munkmagi)
- Stormens väg (förmåga för Sjöfarare. vädervarning)
- Kaos väg (förmåga för Magiker, en flavour Skolmagi)
- Himmelns väg (förmåga för Magiker, en flavour Skolmagi)
- Jordens väg (förmåga för Spejare, kommunicera med naturen)
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
För djurfolk bör vi ha samma filosofi som i KH - dvs de tillhör olika kulturer precis som människor, och är ofta (men inte alltid) integrerade delar av människornas samhälle. Det kanske är ovanligt att ett rävfolk är Buke/Shi, men det kan förekomma. Och visst kan det finnas separata rävfolksstammar, men de är inte så att allt rävfolk lever separat i ett eget samhälle.
Jag var nog lite otydlig, menade inte att alla djurfolk skulle leva separat, bara att människor kanske inte förekommer eller åtminstone är ovanliga i smältdegeln. Fast nu när jag tänker efter blir det kanske lite för mycket Kung Fu Panda av det hela då 😊
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Jag var nog lite otydlig, menade inte att alla djurfolk skulle leva separat, bara att människor kanske inte förekommer eller åtminstone är ovanliga i smältdegeln. Fast nu när jag tänker efter blir det kanske lite för mycket Kung Fu Panda av det hela då 😊
Med tanke på att i alla fall flera av djurfolken är/borde vara av modellen kort-i-rocken jämfört med människor kan det ju vara en en storleksfråga istället för rasfråga - de gillar inte folk som anser att 1-1.5 m är kort. Så inga människor, alver eller minotaurer, men kaninfolk, råttfolk, dvärgar, ankor, o liknande
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Fängelset i Malströmmens mitt

Under ett av Gudarnas sista krig tog tre av Gudarna hjälp av en kosmisk varelse från en av de yttre sfärerna. Gudarna namngav styggelsen Jayahintra och gav henne Jadedraken till kompanjon och riddjur. Efter kriget vägrade varelsen att återvända till sin hemsfär och Gudarna spärrade då in henne på en klippa mitt i havet i en av världens avkrokar. De skapade en malström runt fästet som för varelsen till sin hemsfär om den så mycket som doppar tån i havet runt klippan. Jadedraken och dess avkomma sattes att vakta himlavalvet av Gudarna så att Jayahintra inte skulle fly den vägen.
Men den kosmiska härföraren ville näppeligen fly sin kos. Den satt förnöjsamt i sitt fängelse, långt från det kaos den lämnat i sin hemsfär. Efter tusentals år hade varelsen lockat till sig både dvärgar, alver, djurfolk och människor. Som hjälpte den att sakta skapa en flyktväg från denna värld till en annan. En reva i Gudarnas skapelse men ännu för liten för att släppa igenom Jayahintra i sin sanna form.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Huerfolket

Huerfolket leds av en kargomitisk vampyr som flytt undan GyllneSvärdets Helgade Solordern. Han har i tvåhundra år lett ett folk bestående av utstötta tritoner, alviska hajmän, ankor och mänskliga trälar från galärskeppet Bladguld. För hundra år sedan nådde de Gryningsöarna och skapade sig en nisch. Tack vare att få sjöfarare var dristiga nog att färdas genom malströmmen kunde Huerfolket slå sig in i denna och ta marknadsandelar då de kunde leverera varor på mycket kortare tid än alla andra. Hemligheten är att skeppets galärslavar är odöda. Och så länge den kargomitiske fursten får betalt i blod slutar aldrig hans besättning att ro.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Jadedraken
Gryningsöarna står under den himmelska Jadedrakens särskilda beskydd. Detta gudomliga vidunder är kejsarhusets särskilde beskyddare och upprätthållare av den gudomliga ordningen. Mer än en gång har han ingripit direkt för att skydda gryningsöarna eller kejsarhuset, oftast genom en våldsam vind men ibland i egen, hög, grönglänsande person.

Den himelska drakkulten är den dominerande trosformen i Gryningsöarna. De flesta utövare av de Åtta vägarna dyrkar även Jadedraken.
Till skillnad från vad vissa utlänningar tror så är inte kejsarhusets de världsliga regenterna över gryningsöarna utan rikets spirituella ledare o högsta beskyddare. Kejsarinnorna (det har alltid varit en kejsarinna) bryr sig inte om värdsliga saker som handel, skatter, gränsen mellan olika herremäns domäner, eller att folk går ut i krig. De bryr sig om onda andar, demondyrkare, kätterska trosinriktningar som leder folk fel, när strider blir för blodiga så noterbar intalans/orenhet skapas, oförsiktig magisk/alkemisk forskning (speciellt efter magikatastrofen på Honun ön) och liknande. De värdsliga herrarna vill många gånger ha kejsarinnas välsignelse för vad de har gjort, eller planerar att göra, för att rättfärdiga sig själva, men det är i praktiken inte något som många bryr sig om om de inte får.

De försök att från krigsherrar med hybris, falska profeter eller invaderande utbölingar att gisslan ta eller döda kejsarinnan har alla möts med Jadedrakens vrede.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Till skillnad från vad vissa utlänningar tror så är inte kejsarhusets de världsliga regenterna över gryningsöarna utan rikets spirituella ledare o högsta beskyddare. Kejsarinnorna (det har alltid varit en kejsarinna) bryr sig inte om värdsliga saker som handel, skatter, gränsen mellan olika herremäns domäner, eller att folk går ut i krig. De bryr sig om onda andar, demondyrkare, kätterska trosinriktningar som leder folk fel, när strider blir för blodiga så noterbar intalans/orenhet skapas, oförsiktig magisk/alkemisk forskning (speciellt efter magikatastrofen på Honun ön) och liknande. De värdsliga herrarna vill många gånger ha kejsarinnas välsignelse för vad de har gjort, eller planerar att göra, för att rättfärdiga sig själva, men det är i praktiken inte något som många bryr sig om om de inte får.

De försök att från krigsherrar med hybris, falska profeter eller invaderande utbölingar att gisslan ta eller döda kejsarinnan har alla möts med Jadedrakens vrede.
Ja, detta! Gryningsöarna styrs i praktiken av hel räcka guvernörer (mer kejsartrogna) och krigsherrar (mindre kejsartrogna). Ju närmre man kommer kejsarinnans huvudstad ju färre av den senare sorten. Men den verkliga maktkampen står mellan de tre religiösa krafterna kejsarinnan som vill ena öarna under Drakens beskydd, de Åtta vägarna som vill omskapa öarna till en harmonisk Mandala i perfekt balans. Och förfäderadyrkare och lantpräster som vill bevara traditioner och sina kultplatser. Det är dessa religiösa rörelser som tävlar mot varandra om religiös, inte politisk, makt.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Med tanke på att vi har quack-fu o ankido, borde vi också ha harate, en stridskonst utvecklad av har- o kaninfolk? Borde nog ha fruktade hop-sparkar.

Akustik, läran om ljudet både buller och välljud behandlas inom akustiken.
Kan se ett äventyrar koncept i form av att man är en akustikgesäll som har i uppdrag att hitta o samla på sig musikinstrument som läromästarna inte känner till/har hört. Alternativt ny djur med nya läten.

Ignostiker livsuppgift är att utplåna: Demoner, spöken, poltergeistrar och religionsutövare i Draktronens land och dess omedelbara närhet.
Så länge de håller tyst om det markerande borde de vara välkomna på många platser, annars anses de nog vara farliga galningar.

En utövande ignostiker får dock på inga villkor nyttja sina krafter mot de levande varelser som urkrafterna satt att värna jorden.
Så hyrda muskler är helt ok att använda?

de levande varelser som urkrafterna satt att värna jorden.
Är det här en etablerad grupp (som jag har missat) eller några som Ignostikernas skrifter talar om?

Horologi, [...]
Liksom läran om orikalk och smide. Och hur mekaniken fungerar, med fjädrar, pistonger, kugghjul, block och taljor.
Om vi kör med iden om daVincipunk minimekor/exorustningar, så känns de här som en grupp som kan ligga bakom delar av teknologin.

[djurfolk] är ofta (men inte alltid) integrerade delar av människornas samhälle
Eller tvärt om - jag gillar personligen iden om människor som bara en annan minoritet i fantasy värden, istället för att vara majoriteten.

Absolut, sedanhar vi redan existerande östasiatisk fantasy settings man kan stjäla idéer, koncept o design från - t.ex. Legend of Five Rings (Bönsyrsaklanen känns mest intressant för vad vi verkar diskutera); Okko; MtG:s Khans of Tarkir; Avatar the Last Airbender (både Tv-serien o filmen är intressanta ur ett design perspektiv, även om den senare inte är en bra historia); The Portent världen av Peter & Sofia Bergting;
Vi har ju också
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Monsunlandet
Söder om Gryningsöarna ligger Monsunlandet, ett land av djungler, regnskog och deltan. En gång ett blomstrande rike styrt av naga-kungen med avancerade odlingssystem, magnifika palats, lärda magiker, kontrollen av handels rutter som kortade ner resan noterbart, en stark arme som gjorde det möjligt att driva in tull skydda allt detta. Nu är det en skådeplats för ett allt mer fruktansvärt krig. Två familjer, med samma anspråk till den nu tomma nagatronen, har drivit hela riket i misär i sin kamp mot den andra. Kriget har pågått i generationer och ju längre det har pågått ju mer villiga har båda sidor blivit att begå fruktansvärda och förbjudna handlingar. Soldater, krigar-adel och svärdsmagiker må fortfarande slåss på slagfältet, men de gör det med och emot odöda, demoner, svartkonstnärer, odjur och liknande. Än så länge har ingen av sidorna fått övertag, och medan kriget fortsätter, så växer odlingarna igen, kanalerna blir omuddrade, palatsen och templarna förfaller. Vem som en vinner kommer vinna ett värdelöst rike.
Även om handelsmän, diplomater, lärda och konstnärer inte längre kommer till Monsunlandet kommer det fortfarande utlänningar: legoknektar, ninjor, svartkonstnärer, alkemister och annat folk som inte bryr sig om hur de får sitt sold. Skeppen som tar dem till Monsunlandet lämnar riket fulla med flyktingar som har fåt betala ockerpriser för sina platser.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Monsunlandet
Söder om Gryningsöarna ligger Monsunlandet, ett land av djungler, regnskog och deltan. En gång ett blomstrande rike styrt av naga-kungen med avancerade odlingssystem, magnifika palats, lärda magiker, kontrollen av handels rutter som kortade ner resan noterbart, en stark arme som gjorde det möjligt att driva in tull skydda allt detta. Nu är det en skådeplats för ett allt mer fruktansvärt krig. Två familjer, med samma anspråk till den nu tomma nagatronen, har drivit hela riket i misär i sin kamp mot den andra. Kriget har pågått i generationer och ju längre det har pågått ju mer villiga har båda sidor blivit att begå fruktansvärda och förbjudna handlingar. Soldater, krigar-adel och svärdsmagiker må fortfarande slåss på slagfältet, men de gör det med och emot odöda, demoner, svartkonstnärer, odjur och liknande. Än så länge har ingen av sidorna fått övertag, och medan kriget fortsätter, så växer odlingarna igen, kanalerna blir omuddrade, palatsen och templarna förfaller. Vem som en vinner kommer vinna ett värdelöst rike.
Även om handelsmän, diplomater, lärda och konstnärer inte längre kommer till Monsunlandet kommer det fortfarande utlänningar: legoknektar, ninjor, svartkonstnärer, alkemister och annat folk som inte bryr sig om hur de får sitt sold. Skeppen som tar dem till Monsunlandet lämnar riket fulla med flyktingar som har fåt betala ockerpriser för sina platser.
Flyktingarna från Monsunlandet kan nu mera finnas i alla hamnstäder runt Västhavet i mer eller mindre stora kvarter och mer eller mindre accepterade. De har ett ryckte om sig som framstående smyckesmakare, exotiska krigare och lärda magiker, även om vad som händer i Monsunlandet också har givit dem ett rykte som svartkonstnärer och blodtörstiga barbarer under ett tunt lager av civilisation och grannlåt. Vad som stämmer och vad som inte gör det varierar från monsunlädare till monsunlädare. På Gryningsöarna har deras närvaro skapat ett nytt mode med lösa turbaner, likt de som många av monsunlädarna bär, de senares smak för läppsmycken har dock inte tagits upp.
 
Top