Vad sägs om att yeti inte är en varelse utan en kultur? Yetierna borde komma från motsvarigheten till Himalaya och består av yak-liknande minotaurer, snöleopardiska kattfolk, snömakakiska apfolk, dvärgar (de gillar berg av någon anledning), människor (finns ju i verkliga Himalaya), och liknande. Har en ide om att grupper av handelsmän och/eller kunskapare/magiker (o/e kanske legofolk) kommer ner från bergen till de lägre brädgraderna av någon anledning då och då - här behövs förslag på anledning, för det mesta fungerade ju handelsmän så att man reste ju inte ända till varans ursprung utan till närmaste handelsstad som hade varan o vars folk inte ville transportera den vidare, o det känns som det behövs en bra anledning till att kunskapare tar sig så långt hemifrån o då återkommande. För att yetierna ska vara vanliga nog att folk i större städer i alla fall har hört talas om dem, tillskillnad från verkligheten där folk från övre Himalaya var en väldigt ovanlig syn runt Sydkinesiska havet/Japanska havet.
Kanske lite för mycket SF men vad sägs om att anledningen är att yeti kulturen arbetar för mi-gor? Alltså de utomjordings antagonisterna i Lovecrafts
Viskningar i mörkret. Mi-gorna var där ute efter sällsynta jordartsmetaller, ny kunskap och att hålla koll på vad jordens folk viste om saker - möjligen, all information vi har om dem är i andra hand eller genom källor som kan ha blåljugit. Men om vi utgår från att mi-gorna som styr yetierna är ute efter sällsynta jordartsmetaller, ny kunskap* och att hålla koll på vad Altors folk i närområdet vet om saker.* P.g.a. att mi-gorna inte gillar lägre höjd över havet, är hemlighetsfulla av sig och inte tycks vara bra på att slåss eller lönnmörda (om man utgår från
Viskningar i mörkret) så använder de agenter som letar efter där man kan hitta sällsynta jordartsmetaller och etablerar gruvor, eller handelskontakter, och samla på sig kunskap.
* som här kan betyda allt sådant vi klassar som naturvetenskap, filosofi, teologi, magi och liknande - mi-gorna har i flera spelmoduler givits ljudbaserad vapen/teknologi, o de kan då vara så att de är även intresserade av nya (för dem) musik instrument, detta skulle kunna gör att de samarbetar, eller är i konflikt med,
@afUttermark akustiklärda
Vad får då yetierna ut av detta? Mi-gorna ska vara läbbigt kunniga i medicin, speciellt kirurgi, o kan ha delat med sig denna kunskap till yetiernas läkare, vilket gör att de har ett praktiskt/teoretiskt kunnande om anatomi o kirurgi som är på 2000-tals nivå, även om de nog saknar den medicinska teknologin att nyttja all den kunskapen. Detta kan göra att ha en yeti medikus är något varje herre-/rikeman vill ha.
De kan också fått avancerat matematiskt kunnande. Vet inte hur detta ska appliceras i praktiken i spelvärden, men är nog användbart när man ska impa på andra lärda.
Alkemiskt kunnande är också något de kan ha fått, vilket kan vara väldigt användbart kombinerat med det medicinska kunnandet, och kan också leda till saker som krut som inte skapar bländande rökmoln när det antänds.
@Mekanurg s
Gondika spel har flera idéer om alkemiskt skapade saker som yetierna kan kunna, även
Götterdämmerung hade några alkemistiska saker som kan inspirera. Detta kan användas för att impa på hov o lärda, men slutresultaten kan också användas som handelsvaror.
Med tanke på att
Kopparhavets hjältar är ett fantasyspel och mi-gorna hade mystiska ritualer i
Viskningar i mörkret, så borde de också ha en hel del magiskt kunnande som de kunde dela med sig, möjligen bara småsmulor av deras kunnande men nya/exotiska saker för Altors folk.