Nekromanti Joan, Jeanne

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jo hon jäntan som räddade Orleans... och förde en kung till tronen, samt blev bränd på bål.
Jeanne d'Arc alltså, skulle en sådan figur kunna figurera i Eons värld och i så fall som Daaktroende eller som Samoritroende (eller annan tro)? Finns någon motsvarande i mundanas "historie"böcker?

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Krille

Super Moderator
"Jeanne d'Arc alltså, skulle en sådan figur kunna figurera i Eons värld"

Jaförfan! Enda orsaken till att vi inte har stoppat in någon är väl att vi har snott tillräckligt mycket ur historien redan. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Targon

Hero
Mitt tips är att du möbelerar om legenden om Jeanne d´Arc till oigenkännlighet och försök hitta nya infallsvinklar på den gamla konflikten mellan religion och politik. Situationen på Jeanne d´Arcs tid, dvs med hundraårskriget som omedelbar bakgrund, kan nog med viss möda översättas till förhållanden i Mundana. Gör din Jeanne till en profetissa, t ex för samorismen i ett gränsland till Jargien, t ex Damarien. Landet kämpar för sitt politiska oberoende gentemot Jargien, som ständigt trycker på och skickar in sina inkvisitorer i landet för att göra rent hus. Härskaren i Damarien, Tamas envåldshärskaren (eller vad han hette) är en marionett i händerna på kejsar Jargus, men är hotad av en samoristisk revolt. Jeanne sluter sig till rebellrörelsen men blir sedan förådd och överlämnad till den jargiska inkvisitionen. Eller nått sådant. Krydda till det med extra prylar som skymmer direkta kopplingar till Jeanne d´Arc. Lycka till!

- Targon, skrivare

Eva Florén

Swashbuckler
Hmmm, det enda är att jag är rädd att man aldrig kan möblera om en bra historisk person som nyligen förekommit i så kallade storfilmer utan att någon rackarns spelare avslöjar vem hon/han är.

*funderar hastigt på Den heliga Birgitta och andra små gosiga helgon - där borde finnas mer matnyttigt bland de mindre kända*

Men orakel och profetior är då helt klart guld att använda... så länge det inte gäller rp personligen... hm... kanske kan vara något till helgens spel (som iofs aldrig avbrutits från förra helgen... varje kväll spelar maken och jag vidare det som sker kring en viss Azit, Asima och Meleka...)

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Joan, Jeanne (ot)

Vilket faktiskt är en underbar källa att ösa ur, tänk bara vilka ruskigt bra händelser man kan bygga på.

Kan faktiskt inte glömma en spelledare som jag spelade med vid två tillfällen. Han körde Harnmaster (besides the point but anyway) han slog fram rollpersonen med oss och sedan lutade han sig bakåt i tre minuter med näsan i en dagstidning. Därifrån tog han med oss till en för mig okänd värld och byggde äventyret på inspirationen han fått från dagstidningen. Jag greppar det fortfarande inte...

Ignatius

Veteran
Tamas Vitfjäder(som han heter) är absolut inte någom marionett för Kejsar Jargus(må han leva för evigt!). Han är en riktig diktator. Att säga att han är en marionett för Kejsar Jargus är som att säga att Mao Zedong var en marionett åt Stalin!

Somliga straffar Daak genast!

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Joan, Jeanne (ot)

Jo, som jag minns det, å andra sidan var det i början av min rollspelande karriär (runt 1992 sådär) så jag var inte så petig. Men jag är väl en av de få idioterna som försökt att supa en dvärg under bordet... (aj aj sånt ont huvud man har)

Undrar om han fortfarande spelar... *förlorar sig i tidens vimmel med gråblå drömmande ögon*

Targon

Hero
Ha! En riktig liten marionett är vad han är, den gode Tamas. En veritabel motsvarighet till general Jaruzelski i Polen på 80-talet. Det är bara de svarta solglasögonen som saknas. Så är det. Basta!

- Targon, skrivare

Morollan

Veteran
Jaförfan! Enda orsaken till att vi inte har stoppat in någon är väl att vi har snott tillräckligt mycket ur historien redan.

Jordesoldaten då är det inte lite åt det hållet. Som icke Daak troende så får jag för mig när jag läser om honom att han inte alls försvann pga en gudomlig gest. Utan därför att de styrande beslutade sig för att få bort honom utan att göra honom till martyr, vilket nästan lyckades...

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

damarien och jargiens förhållande till varandra.

Vad har du hittat det skitsnacket? Jag skulle tro att Thamas är så vänligt sinnad mot jargien bara för att inte bli anfallen i ryggen NÄR han tar över asharinahalvön. Det verkar inte som särskilt många kan stoppa honom med tanke på nattgardet, och alla dessa tränade soldater. Soldarns bondemilis? Knappast. När Thamas mosat asharien och alla andra kommer han nog börja utöka sitt rike ännu mer. Jargien har en potensiell utmanare i Damarien. OM de växer... Men just nu är de vänliga mot varandra. Kina och Sovjetunionen. Glasklart för faen.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Ezping Orm

Hero
Re: damarien och jargiens förhållande till varandra.

Då glömmer du tydligen alla dvärgar och alver som florerar i området. Tror du att alverna i Sunari och dvärgarna i Talon skulle låta Thamas ta över hela Asharina-halvön.. förmodligen inte. Sen så finns det fler problem för den galne kungen.. exempelvis träskmarkerna i Västmark och stenöknen i Asharien.

Ezping Orm