Givetvis vågar jag inget annat än att hålla med om det som Krille sade (skrev) i sitt inlägg.
Dessutom måste jag bidra med en av mina favoritargument, som sgs alltid fungerar: Det viktigaste med rollspel är att man har roligt!
Som SL är det kanske inte så roligt om labyrinten som man konstruerat inte utgör något hinder, men spelarna kan har ganska roligt då de på ett så enkelt sätt kan övervinna SL:s hinder. För övrigt anser jag inte att SL skall vara en person som ger spelarna en massa hinder, utan istället vara en snubbe som ger spelarna möjlighet att ha det roligt.
Som SL är man underhållare, inte förstörare.
Nu skall du inte tro att jag påstår att man inte skall sätta ut hinder för spelarna, givetvis skall man det, för det är inte heller roligt om man klarar allt utan problem.
Man borde fråga sig vad man vill uppnå med sina "hinder". Skall det hota RP:na, fördröja dem, göra äventyret mer spännande? Är det logiskt att ett hinder som detta finns just där de finns, varför har någon byggt t.ex. en labyrint här?
Du kan ju också vara förutseende, om en RP har besvärjelsen Karta kan du ju tänka på det och se till att det inte är en labyrint som är den avgörande delen av ett äventyr, en labyrint kan vara med, men inte som det viktigaste i äventyret.
Ett ganska intressant hinder som vi stötte på var en 10 m lång o. 10 m djup nersänkning i golvet, på kanterna och golvet av nersänkningen fanns det långa rakbladsvassa taggar. Det tog oss 1½ timme IRL att komma vidare, och ändå blev en av RP:na ganska skadad av taggarna. Men vi hade roligt då vi kämpade för att komma över.
Om inget annat hjälper kan du ju bestämma att spelarna gör magiker, kanske är det så att magin i världen är slut, eller så kan landets härskare ha bestämt att det är förbjudet att utöva magi i landet, förutom för hans egna inspektörer, som reser runt i landet och söker illegala magianvändare. Ett annat sätt att effektivt begränsa magianvändningen är att man hittar på ett farligt monster som dras till ställen där någon använder magi, så att om man vill använda magin finns det alltid risken att ett monster kommer.
Det är bättre om man kan se magin som ett hjälpmedel istället för "en jobbig sak som gör att spelarna klarar äventyren för lätt", men som sista utväg kan man ta bort magin på ett eller annat sätt.