Eftersom det är ditt första inlägg så borde jag vara snäll, men det tänker jag <STRIKE>fanimig</STRIKE> inte vara.. *plockar fram stora pekfingret och höttar med det*
Gnäll inte på spelledaren utan försök fixa till det själv istället.. Ta över spelledarrollen och visa hur du vill att det ska gå till.. Det är det enda råd jag egentligen vill ge.. Du ska inte tro att vara spelledare är en dans på rosor.. Spelarna behöver ju bara gå till spelmötet, luta sig tillbaka och vänta på att spelledaren ska servera en historia (så funkar i de flesta spelgrupper, men inte i alla).. Det är skitirriterande som spelledare, både att möta den attityden att denne ska göra allt samt att spelarna inte inser att det faktiskt ligger jobb bakom det hela.. Spelledaren måste ju (mer eller mindre) förbereda sig..
Hur var det innan han var spelledare (jag antar liksom automagiskt att det är en "han")? Är han den förste spelledaren, vad har ni då att jämföra med? K, nu låter han inte som en bra spelledare, men om ingen av er <STRIKE>slöa(!)</STRIKE> spelare vill ta tag i det hela som spelledare (*sarkasm* Vaddå, det kräver ju jobb) så kan jag ge två råd till..
1: Ta in en annan kille i spelgänget som har erfarenhet av rollspel sedan tidigare, antingen som spelare eller spelledare.. Denne ska helst ha lite pondus att säga emot spelledaren, eftersom första (och andra) regeln i rollspel INTE är "spelledaren har alltid rätt".. Det är en vettig rättelse som har slagit fel då bokstavstroende verkligen tror stenhårt på att det är så i 100% av fallen (snarare 60-80% av fallen)..
2: Prata med spelledaren.. Vill han inte inse att hans spelledande inte passar er stil så diskutera det med honom.. Jag antar (igen ett antagande) att det är ett kompisgäng så ni borde ju inte ha några som helst problem att tala med varandra.. Gnäll dock inte! Gnäll gör snarare att man tvärnitar och inte vill lyssna alls..
Lycka till!
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kan bli lite smått rabiat när det gäller klagande spelare som inte själva vill göra något konkret