Nekromanti Jobbig Spelledare...

coltninja

Veteran
Hej, det här blir mitt förstaa inlägg är... I alla fall, i våran spelgrupp, vi spelar gmala mutant, (den svarta boxen) inte UA, blandat med Mutant Chronicles, så har vi ett problem, nämligen våran spelledare. Han är skittråkig, :gremmad: särskillt när vi ska göra nya gubbar och spela med så lägger han sig i och så... och när vi spelar så är det likadant.... Vi försöker att spela som vi vill i alla fall, men då "hämnas" han och skickar massa typ odödliga robotar och cyborger och skit som vi måste slåss mot... fast det är ingen annan som vill spelleda, så vad ska vi görea?

< 0 |_ 7 |\| 1 |\| J 4

Rickard

Urverk speldesign
Eftersom det är ditt första inlägg så borde jag vara snäll, men det tänker jag <STRIKE>fanimig</STRIKE> inte vara.. *plockar fram stora pekfingret och höttar med det*

Gnäll inte på spelledaren utan försök fixa till det själv istället.. Ta över spelledarrollen och visa hur du vill att det ska gå till.. Det är det enda råd jag egentligen vill ge.. Du ska inte tro att vara spelledare är en dans på rosor.. Spelarna behöver ju bara gå till spelmötet, luta sig tillbaka och vänta på att spelledaren ska servera en historia (så funkar i de flesta spelgrupper, men inte i alla).. Det är skitirriterande som spelledare, både att möta den attityden att denne ska göra allt samt att spelarna inte inser att det faktiskt ligger jobb bakom det hela.. Spelledaren måste ju (mer eller mindre) förbereda sig..

Hur var det innan han var spelledare (jag antar liksom automagiskt att det är en "han")? Är han den förste spelledaren, vad har ni då att jämföra med? K, nu låter han inte som en bra spelledare, men om ingen av er <STRIKE>slöa(!)</STRIKE> spelare vill ta tag i det hela som spelledare (*sarkasm* Vaddå, det kräver ju jobb) så kan jag ge två råd till..

1: Ta in en annan kille i spelgänget som har erfarenhet av rollspel sedan tidigare, antingen som spelare eller spelledare.. Denne ska helst ha lite pondus att säga emot spelledaren, eftersom första (och andra) regeln i rollspel INTE är "spelledaren har alltid rätt".. Det är en vettig rättelse som har slagit fel då bokstavstroende verkligen tror stenhårt på att det är så i 100% av fallen (snarare 60-80% av fallen)..
2: Prata med spelledaren.. Vill han inte inse att hans spelledande inte passar er stil så diskutera det med honom.. Jag antar (igen ett antagande) att det är ett kompisgäng så ni borde ju inte ha några som helst problem att tala med varandra.. Gnäll dock inte! Gnäll gör snarare att man tvärnitar och inte vill lyssna alls..

Lycka till!

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kan bli lite smått rabiat när det gäller klagande spelare som inte själva vill göra något konkret

Man Mountainman

Storsvagåret
Man får inte glömma att rollspel är en social aktivitet, där alla har samma ansvar för att det ska vara roligt för alla. Er spelledare tar uppenbarligen inte det ansvaret, men genom att själva inte vilja spelleda eller ta den konfrontation det innebär att försöka rätta till hans brister så tar ni själva inte heller det. Ni är alltså alla lika skyldiga. Det kanske är dags att lägga ned rollspelet och börja med Warhammer eller något liknande?

Vehener

Veteran
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Det skall vara givande för alla

Chip o välkommen...

Kommunikation är A och O. Har ni (spelare och spelledare) suttit ner och pratat om hur ni vill spela och vad ni vill få ut av spellupplevelsen. Be spelledaren uttveckla hur han har tänkt sig att kampanjen skall fungera, tänk sedan en och en efter om det finns någon del av hans vision som just ni (du) kan låta forma era karaktärer och leva i.

Sånt här är sällan olösligt på sikt (efter ett tag anpassar sig endera sidan eller så axlar någon annan speledaransvaret), men om alla ges utrymme att på ett konstruktivt sätt säga vad de tycker så brukar man spara tonvis med tid. Men är spelledaren fullständigt, absolut och kompromisslöst gift med sin spelidé och ni andra under unga omständigheter kan tänka er att spela efter denna så bör ni nog fundera över om det inte är bättre om någon av er andra börjar spelleda. Rollspel skall vara roligt för alla inblandade.

Feuflux

omjonasson.se
nämligen våran spelledare. Han är skittråkig, särskillt när vi ska göra nya gubbar och spela med så lägger han sig i och så...

Vadå "lägger sig i"? Jag är alltid med när min spelare skapar nya karaktärer för att se till att allt går rätt till. :gremwink: "Lägger jag mig i" om jag hindrar alla mina spelare från att spela dvärgkrigare med tvåhandsyxor (eller whatever) för att jag tycker det skulle bli ett aptråkigt äventyrargäng? Beskriv gärna vad han gör.

och när vi spelar så är det likadant....

Humm, en SL som inte lägger sig i när man spelar låter som en publik. :gremlaugh:

Vi försöker att spela som vi vill i alla fall, men då "hämnas" han och skickar massa typ odödliga robotar och cyborger och skit som vi måste slåss mot...

Det låter ju moget... Låter som ni allihopa måste snacka igenom hur ni vill spela egentligen.

fast det är ingen annan som vill spelleda, så vad ska vi görea?

Aaah, det borde jag ju listat ut, annars hade ni väl redan bytt SL låter det på dig som. Jag säger såhär då, om du ska kunna förvänta dig att SL förbättrar sig måste nog ni andra förbättra er också. Rollspel tenderar att bara vara kul om alla har kul.

Lord Duregar

Warrior
Det är ett litet problem med tråkiga Spel ledare, en som jag känner han har lite trista kommentarer t.ex.
Ska ni verkligen göra så........jaha
sedan så kommer lite argh ljud och han blir tröttare för varje minut.
Men säg bara till på skarpen att han måste skärpa sig annars så spelar ni inte med han, det är bättre att ni säger det rakt ut än att ni håller det i er.

Dranolir

Veteran
Öhum.... (OT)

Kunde bara inte låta bli att lägga mig i, jag är en sådan där jobbig typ ni vet...

Har ni (spelare och spelledare) suttit ner och pratat om hur ni vill spela och vad ni vill få ut av spellupplevelsen.
Det lät bara lite konstigt. Få ut av spelupplevelsen. Låter som ungefär som skolkuratorn när hon går igenom pojkkroppen i sjuan....

Ursäkta för att jag störde.....