Det gäller att vända på steken
Jag har själv råkat ut för en del jobbiga typer genom åren /images/icons/frown.gif, dock inte någon som verkar vara i klass med den du berättar om. Som tur är så går det att trixa lite så att man antingen blir av med dem eller får dem att skärpa sig.
börjar slå de som sitter bredvid honom och störa sig. Dessutom orkar han aldrig göra egna rollpersoner, utan får låna en av en spelare som inte är närvarande. Dock brukar han på grund av ovanstående anledningar tröttna på att spela halvvägs in i äventyret, varpå han begår självmord med rollpersonen och går hem (alla pustar ut!).
Eh, hur gammal är killen egentligen? Yngre än din tolvårige bror hoppas jag, för annars framstår han faktiskt som smått vansinnig. Blir nästan lite rädd när jag tänker på att det kan finnas såna snubbar i vårt kära Lund.
Och det känns ju minst sagt taskigt att bara sparka ut honom, då jag känt honom sedan lågstadiet (visst, han har varit störig och slagit folk hela tiden då också).
Det gäller att försöka vända på det så att han så att säga sparkar ut sig själv. Vara lite manipulativ helt enkelt, en sorgligt nog väldigt användbar egenskap. Istället för att du sätter dig i postionen som den som kommer med krav får du framställa spel hos dig som ett erbjudande. Märk skillnaden mellan följande två fall:
Fall 1: Den snälle spelledaren frågar spelaren på andra sidan spelbordet om han inte kan skriva en bakgrund till sin rollperson. Spelaren säger nej, det vill han inte. Eftersom spelaren är en i gänget kan inte Den snälle spelledaren beordra honom saker och säga att ”min åsikt är mer värd än din, du ska göra som jag tycker”. I så fall framstår ju Den snälle spelledaren som Den egocentriske spelledaren som ska bestämma över folk.
Fall 2: Den manipulative spelledaren ringer spelaren några dagar innan spelmötet. Han berättar att han tänker ha ett spelmöte på fredag och att alla som vill får vara med men först ska de göra rollpersoner på onsdagen och skriva bakgrund till dem. Spelaren säger att han inte vill göra någon rollperson eller bakgrund. Den manipulative spelledaren svarar att spelaren väl i alla fall kan tänka på saken och dyka upp på onsdagen om han ångrat sig. Därefter avslutar Den manipulative spelledaren snabbt samtalet. Han har inte nämnt för spelaren var eller vid vilken tidpunkt man ska spela på fredagen. Bollen ligger då hos spelaren. Antingen får han hoppa över spelmötet eller så måste anpassa sig efter de krav som var med i erbjudandet, dvs att dyka upp på onsdagen och göra rollperson. Att bara dyka upp till spelmötet är rent praktiskt svårt om han inte varit med på onsdagen och varit med och bestämt tid och plats. Om han trots allt dyker upp på spelmötet och vill köra sin vanliga stil så är det han som framstår som Den egocentriske spelaren. Alla har ju nämligen fått samma erbjudande från Den manipulative spelledaren, så vad är han för någon som i så fall ställer sig över de andra och bestämmer att han ska ha sina egna regler?
Jämför med om några polare frågar dig om du ska vara med och se på video en kväll. Har de inte sagt något om vilken film de ska se så anser du dig antagligen ha full rätt att vara med diskutera filmvalet. Ringer de däremot och säger ”vi tänkte se filmen X ikväll, ska du vara med?” är det svårare för dig att säga ”nej, den vill inte jag se, vi ska se filmen Y istället, fatta det, jag skiter i vad ni tycker!”.
Ett liknande tricks är att man kort nämner för spelaren att ”X, Y och Z tänkte börja köra en kampanj med väl beskrivna rollpersoner, inget jättegoda/jätteonda bla, bla...”. När han svarar att det låter skittråkigt, nickar man bara kort att man uppfattar det han sagt och byter sedan samtalsämne. Sen spelar man utan att ringa till den jobbige spelaren. Om han får reda på att man spelat utan honom och gnäller för det så låtsas man vara förvånad och säger ”Men du sa ju att det var skittråkigt, så vi trodde inte du ville vara med”. /images/icons/wink.gif
Som sagt var så verkar killen ifråga inte vara riktigt klok så jag kan ju inte garantera något. Men tänk på att du helt enkelt måste göra något åt det. Risken är annars att de vettiga spelarna försvinner istället och då står du där ensam kvar med en galning. Och då är frågan vilket som är värst, att förlora en idiot eller att förlora flera vettiga kompisar?