Nekromanti jobbigt...

crypt

Veteran
jag har just tagit med mig en ny spelare i min grupp. jag kände honom inte innan, det är en kompis kompis. nu är problemet att han är aströg och fattar ingenting! några citat:
"varför har man massa olika stats för? varför har man inte bara en stat som avgör hur bra man är?"
"jag slår honom i huvet med min spikklubba så att hans skalle spicker. vaddå ska jag slå med tärningarna också?"
han sa att han kunde reglerna innan och han har players handbook men han har uppenbarligen inte läst den. eller så fattar han inte vad det står helt enkelt. jag vill bli av med honom men på ett snyggt sätt så att jag inte stör det övriga spelet. jag vill inte tex. säga att "du blir träffad att ett slag bakifrån. slaget tar 600 hp skada och du sprängs i bitar."
utan mer något som ingår i äventyret. nån som kan komma på nån bra "olyckshändelse" eller liknande? annars får det väl komma en /images/icons/witch.gif som slänger en förbanelse på honom så att han inte får snacka eller liknande.....

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nasty tips

Nu tycker ju jag att du kanske borde ta dig ett snack med honom innan du gör någonting alltför drastiskt. Tycker resten av spelarna att han är lika hemsk? Det låter onekligen som om han inte har någon erfarenhet av rollspel alls.

Om du verkligen vill bli av med honom på ett snyggt sätt så har jag ett elakt men effektivt sätt. Eftersom många karaktärer, framförallt de som tillhör orutinerade spelare, är rätt så macho och tämligen amorösa så vore det inte helt fel att låta honom drabbas av en otrevlig könssjukdom. Låt en medlem av "det lätta gardet" ha en trevlig stund med honom och låt han sedan drabbas av en könsjukdom. Vilka effekter den här sjukdom sedan ger är helt upp till dig som SL. Några tips på fantasifulla namn är: skrumpepung, flåpinne, blåkotte, osv.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ta hjälp av de andra spelarna

Han lär ju börja fatta läget när alla andra måste slå en massa tärningar. Varför skulle han då slippa? Så ta hjälp av de andra spelarna, de vill nog att han följer reglerna, eftersom de måste det. Och de kan ju hjälpa till att lära honom hur det går till. /M

Boobis

Warrior
Det tycker jag är helt fel tillvägagångssätt. Om han inte vill lära sig reglerna, eller det av någon annan anledning inte funkar kring spelbordet så lös det, utanför spelet. Prata igenom det hela med dina andra spelare och kom fram till hur ni vill lösa det, och sen förklarar du det för den nya spelaren. Kräver förvisso lite råg i ryggen, men det förtjänar han väl?

Problem mellan spelare tycker jag inte skall "lösas" i spel. I spel löser man problem (intriger, konspirationer och annat elakt gottande :gremwink: mellan rollpersonerna.

mina 2c

-J

Hasse

Hero
Ge honom en chans.

"jag har just tagit med mig en ny spelare i min grupp. jag kände honom inte innan, det är en kompis kompis. nu är problemet att han är aströg och fattar ingenting! några citat:"

Varför inte be honom komma en timme före de andra inför nästa spelmöte och tillsammans med honom gå igenom och förklara de grundläggande reglerna. Låt honom därefter få åtminstonde ett par spelmöten att komma in i reglerna ordentligt. Prata även med de andra speciellt den som är kompis med kompisen så att de/han hjälper honom att lära sig reglerna under och mellan speltillfällena.

Fortsätter han att ha problem efter detta så kan problemet lösa sig själv då det knappast är troligt att han kommer tycka att det är roligt att spela rollspel, iaf skulle inte jag tycka det var roligt att spela ett spel som jag inte fattade.