Nekromanti Jobbsökartips?

solvebring

Superhero
Give me!

The story:
Ja, jag timvikar (på skolor) nu och kort sagt tänker jag väl inte göra det hela livet. Läsa program ska väl göras men tja, då får man ju vänta på hösten (vårstarten är ju förbi och där fanns ändå inte mycket att hämta), ha turen att komma in osv.

Alltså, jag söker jobb, kontinuerligt men fan ... Det får ju gärna hända något också! Nej, jag tänker inte flytta långväga för ett jobb, det är om inte annat bara grymt jävla omständigt med en hel familj. Annars tycker jag väl att jag har driv. Jag försöker revidera CV och personliga brev med jämna mellanrum, jag kollar Platsbanken flera gånger i veckan, söker där typ 4 till 10 jobb per månad och går då mot hela Örebro och Värmlands län.

Kanske är inte det tillräckligt bra, alls? ... Jag vet inte. Samtidigt jobbar jag ju rätt mycket timmar, dessutom.
Så, rent allmänt. Jobbsökartips, tack!
Spruta på allt vad ni har, länkar, CV-knep, do's and dont's för personliga brev osv. osv.
Bara kör!

Tack på förhand! :heart:

/solvebring vars problem kanske är att han inte kan någonting ...?

RasmusL

Champion
Sök inte på annonser, sök på företag/arbetsplatser; alla söker alltid folk om du visar dig duktig nog. Ring till växeln och be att få tala med rekryteringsansvarig på den avdelning du vill ha, ljug ihop något svepskäl i värsta fall. Ge ett fucking great sales speach så får du komma på intervju. Efter det får du klara dig själv :gremsmile:

EDIT: Jag kan tillägga att det här har gett bra utdelning för mig

Patrick Bateman

Warrior
CV: Kolla in Shortcuts CV-akut . Där finns bra och konkreta tips hur du gör ditt CV, enligt exempel på folk som skickat in sina egna ansökningshandlingar och fått dem bedömda. Sajten i övrigt innehåller tyvär rätt mycket blaj. Mycket är i stil med "Undvik de 5 vanligaste CV-missarna!", "Nya trenden: CV som videopresentation", dvs karriärtips i glättigt veckotidningsformat. Men om du orkar går det att vaska fram enskilda guldkorn.

Är du kvalificerad för att få ta del av Arbetsförmedlingens CV-kurser/bedömningar? Ta med dig dina ansökningshandlingar och få dem bedömda av någon professionell. Eller ta hjälp i bekantskapskretsen och låt någon annan titta på dina papper.

Jobbsökarsajter: Använd fler än sajter än bara Plastbanken på AF. Jag tror att det är många annonser som läggs ut på kommersiella jobbsökarsajter som aldrig når Platsbanken. Själv gillar jag Monster (jobbar inom inköp/logistik). Men du behöver nog prova dig fram för att se vilka som passar dina branscher bäst.

G

Guest

Guest
  • Industriell tillverkning
  • Kultur, media, design
  • Pedagogiskt arbete
  • Socialt arbete

Anchorman

Swashbuckler
Gå till arbetsplatsen och prata, mycket bättre än platsbanken

soulsailor

Veteran
Stämmer in i kören och säger som många andra, ring eller uppsök arbetsplatser och tala med chefer/personalansvariga. Ger oftast mer resultat än att söka på annonser.

Var så jag fick mitt nuvarande jobb, är dock även dags för mig (tråkigt nog) att söka nytt jobb då denna arbetsplats ska läggas ner =/

Storuggla

Champion
Jag vet inte om du redan gör det, men ett knep som jag använde när jag fick jobb var att ringa upp tre dagar efter att jag skickat in mitt brev (fysiskt brev, inte email) för att "kontrollera att det kommit fram". Sen fortsatte vi prata och jag fick tid till intervju. Det är antagligen ett rätt lökigt tips som folk redan kör med, men det funkade iaf för mig. Eller så var jag så jävla awesome att de skulle kollat min ansökan ändå.
Annars vet jag inte.

Storuggla, gurkpesten rasar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mitt huvudknep: Kvantitet över kvalitet. Skriv ett ganska generiskt personligt brev med några standardformuleringar, och ett par lucktext-hål där du kan skriva in arbetet du söker, vad som gör dig lämpligt för just det, arbetsgivarens namn, och så.

Bygg en meritlista som innehåller det relevanta för aktuell branch.

Sätt dig sedan och sök 20-30+ jobb per månad. Ett jobb om dagen, eller sju i veckan, tar kanske en eller ett par timmar om man har en mall som låter en arbeta effektivt. Fokuserar man på kommunala arbeten (pedagogiska är ju ofta såna) så brukar allt skötas elektroniskt dessutom; lärartjänster och sånt kan man ju söka hur många som helst av på ingen tid alls.

Lägg inte ner för mycket tid per arbetsplats; investerar man för mycket emotionellt innan man ens fått komma på intervju bränner det för mycket egokraft när man sedan får nobben.

Gör ett excelblad där du bokför alla jobb du söker - arbetsplats, kontaktperson, datum du sökte, när och om du fått svar är bra grejer att skriva ner.

Det är synd att du inte kan tänka dig att flytta långväga, för det tror jag är den faktor som ökar chanserna mest. Man får fler möjliga jobb att söka, vilket ökar andelen ställen som faktiskt kallar till intervju. Men du verkar ha ett hyfsat stort område ändå.

Sedan är ju jag en asocial jävel för vilken det här med att ringa och störa eller gå och krångla hos arbetsgivare rent fysiskt är lika främmande som att... Ja, jag vet inte. Något hemskt konstigt iaf. Och smärtsamt. Så jag spelar på mina eventuella andra fördelar istället.

De gånger jag gått runt och snackat har det mest varit folk som blivit irriterade på att man kommer och stör, "skicka in CV istället, vi hör av oss". Å andra sidan finns det ju folk som inte bryr sig om andra tycker att de är skitirriterande. Min bror till exempel; han skulle kunna bli avsnäst hundra gånger och välkomnad en, och han skulle ändå bara minnas den där enda.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
När man söker till lärare är för övrigt CV't smått värdelöst. De scannar av efter nyckelord - mer exakt, vad man undervisat i. Det är så illa att jag varit nära att inte bli kallad till intervju eftersom jag gjorde nybörjarmisstaget att skriva att jag lärt ut en hoper ämnen istället för undervisat i - och därmed missades det.

Men jag vet inte hur relevant det är för andra yrken. Jag tycker överhuvudtaget att det verkar som ganska mycket nonsens att försöka få sitt CV att "sticka ut" på olika sätt. Om man söker en massa flashiga mediajobb kanske, men söker man jobb på McDonalds, inom äldrevården, eller något annat Vanligt Jävla Kneg (tm) så tror jag sånt spelar mindre roll.

En bild är nog bra att ha på CV't om man kan få till en bild där man inte ser ut som en idiot.

Arfert

Facit
Gör en lista på ställen/företag du vill jobba på (det är inte så viktigt att de söker folk just nu).

1. Försök att ta reda på vem som verkligen bestämmer över nyanställningar. Inte personalchefen, som ofta jobbar som "dörrvakt".

2. Ta reda på så mycket om företaget du kan.

3. Skriv ett mail och/eller brev till personen i fråga, anpassat efter vad företaget sysslar med. Berätta varför du vill jobba just där. Verka superintresserad av just den arbetsgivaren. Och påläst.

4. Om du inte hört nåt på ett tag, ring personen. "Fick du mitt brev... osv".

Upprepa på företag efter företag, tills du får jobb.

Den här metoden har jag fått av en kund som jobbar med rekrytering. 70-80% som jobbat efter den har fått jobb efter ett halvår, oavsett bostadsort.

Arfert

Facit
..och en sak till: Håll ditt CV kort och anpassat efter den som ska läsa det. Ingen orkar läsa långa CV. Och att bara skicka CV funkar naturligtvis inte.

Vimes

Sillkung
Några stycken tips

1. Berätta att du idrottar på hög nivå. OBS! Inte för hög.

2. Berätta något relevant om din barndom.

3. Ha gärna med citat från historiska personer i ditt brev. (OBS! Inga nazister)

4. Tänk på att en bra ansökan är 50% personligt brev, 10% meriter och 80% kroppsspråk.

6. Ha ett foto på dig själv där du balanserar en elefant på huvudet. Eller ett annat stort landdjur, beroende på tjänsten du söker.

7. Glöm inte bort att ta upp viktiga meriter utanför arbetslivet på ditt CV. Stalka rekryteringsansvarig i några veckor för att ta reda på vilka meriter hen av någon anledning tror är viktiga.

8. Gör en regressionsanalys av arbetsplatsen och formulera ditt personliga brev med detta i åtanke.

9. Glöm inte att lyfta fram dina sidor.

10. Ett långt CV är bättre än ett kort, men kom ihåg att det inte får vara för långt. Lite längre än för kort bör ett lagom långt CV vara.

11. Hyr någon (kolla valfritt bemanningsföretag) att kidnappa chefens familj och iscensätt en räddning. När du lämnar över de gråtande barnen frågar du om chefen fått din ansökan.

12. Kom ihåg att du måste älska dig själv för att bli älskad av andra!

13. Tänk på att det är en konst att söka arbete! Klarar du det så klarar du allt!

solvebring

Superhero
Arfert said:
..och en sak till: Håll ditt CV kort och anpassat efter den som ska läsa det. Ingen orkar läsa långa CV. Och att bara skicka CV funkar naturligtvis inte.
Hur långt/kort är för långt?

Arfert

Facit
2 sidor räcker. Det viktiga är den personliga kontakten med rätt person, som jag beskrev ovan. Själva CVt är mindre viktigt.

Caligo

Swashbuckler
Detta kan verka självklart men missas ofta:
Det skall framgå vad du kan göra för nytta för din arbetsgivare. Varför är just du perfekt för just detta jobbet?

(Ofta koncentrerar man sig (för?) mycket på vad man själv vill eller kan.)