Hur kan det hända så här mycket på ett spelmöte? Jag är helt utmattad!
Spelare: Rolfor den Svarte (lvl 2 scientist), Groggdan the Barbarian (lvl 2 fighter), Captain Quill (lvl 2 scientist)
Henchmen: Hobbs - halfling, Nunky- dvärg, Oliver - cleric, Aurgh - Moktar, Nibelung - fighter, Mull Melba - thief, Francis Del Gregg - fighter, Karo the Sweet - fighter.
Det hela började lugnt och sansat med att Groggdan hade rekryterat lite folk till att flytta in i The Gatehouse, "Bullet" Bill Thompson - ammunitionssmed till yrket och 10 mindre tydliga NPCs flyttade in och håller på att bygga en smedja i Rum 26.
Groggdan har även skyltat vid den raserade ingången till ASE att gruppen söker folk - så att det på sikt ska gå att rekrytera henchmen utan att åka in till stan.
Captain Quill har väckt visst intresse hos Vetenskapskyrkan genom att avlägga två helt olika rapporter till två falanger i kyrkan. Ingen av rapporterna var helt sanningsenlig.
Tillbaka i The gatehouse enades de om att platsen behövde ett namn - ett som skulle göra att det gick att marknadsföra en högteknologisk framtidsbunker med tillhörande dungeon i. ASE klingar illa, efter som det är ett tre tusen år gammalt namn och tiderna förändras.
Eden? Grönland?
Till slut enades de om Elysium IV.
Med fyra henchmen, Hobbs, Nunky, Oliver, och Aurgh - rekryterade var det dags att gå ner i mörkret igen.
De tog sig ner på level 1.
Fyra av de döda Skrikarna hade animerats av Likgeléerna, men de tillintesgjordes snabbt men han sätta tänderna i Nunky. Sen hittade gruppen det gömda silverskelttet.
Värre var det när Groggdan tog initiativet att leta bland skeletten i Benkatedralen (rum 9) för att få tag på en skalle som skulle passa i socklarna i Korsrummet. Skrikarna vällde in och trotts en ganska god plan att begrensa hur många som kunde anfalla så gick Hobbs, Oliver, Aurgh och två med-packs åt innan alla skrikarna låg döda, överst på benhögen.
Gruppen retirerade till The Gatehouse.
XP och Guld: 1063 varav 900gp. 354 per spelare, efter som alla henchmen var nedgjorda.
Ett par dagar senare begav sig gruppen till Chelmsfordshire för att proviantera och rekrytera nya henchmen. De valde att sova kvar i byn. Under natten smyger sig en varulv på dem, men Captain Quill's vakthund Target märkte att någon snokade.
Groggdan sträcker sig ut och sliter tag i den för honom okända fienden. Rolfor är inte sen att slita fram silverdödskallen. Efter som Varulven i vart fall hade 50% chans att vilja fly runda ett så lät jag den slå sin tärning redan nu. Den flydde.
De samlade sina pengar och köpte ett avsågat hagelgevär med åtta skott.
Med fyra nya friska henchmen, Nibelung,Mull Melba, Francis Del Gregg och Karo the Sweet så utforskade de några rum till och hittade bland annat Skrikarnas barn och skatter. Folkmordet var ett faktum. Groggdan hade redan svurit på att leta upp skrikarnas barn och dräpa dem. Sen hittade ett mycket märkligt rum bakom en onödigt komplicerad hemlig dörr. Rummets väggar vara målade som en skog och konstgjorda buskage täckte stora delar av golvet. I mitten stod fyra trästatyer föreställandes treögda gnomer. I gnomernas hattbrätten satt ädelstenar som hägrade för mycket.
Mull Melba - tjuven undersökte rummet noga och konstaterade att statyerna inte tycktes vara minerade.
Planen var att bära bort en av gnomerna och långt från de andra ta loss ädelstenen. Men det sket sig såklart och plötsligt var rummet fullt av trädelementarer, eld, döende henchmen och seger.
Sen var det för sent för att fortsätta.
XP och Guld: 2170 xp varav 2000 i guld. det blev 542 xp var, efter som Francis Del Gregg och Karo the Sweet fortfarande levde och tillsammans tog en del av xp:n.
Död och förintelse: Det dog henchmen som flugor! Groggdan vara nere på 1HP och vände.
Hur känns det: Det var kul. Men nu vill jag bara vila i två veckor. Jag trodde det skulle bli en TPK i Benkatedralen, efter som henchmen:en gick åt fort och deras plan flippade. Sen missade fem attacker Groggdan (som just då hade 1 hp) och vinden vände. Jag förstår inte hur jag ska klara av att spelleda så här mycket nästa vecka också. Alla tabeller gav omvärlden rätt mycket stämning. Jag måste också lista ut när/om/hur The Unyielding Fist , trollkarlens arme, tar nån notis om en bättre nedgång i ASE- jag menar Elysium IV.