Nekromanti Johanne Hildebrandt - Sagan om Vallhalla

walium

Ganska töntig, faktiskt
Sett hennes böcker och mer eller mindre klassificerat dem som ointressant skräp. Har jag fel? Någon som läst hennes böcker? Hennes hemsida.

Tydligen har några hoppfulla slängt ihop ett rollspel baserat på hennes böcker. Länk.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Johanne Hildebrandt - Sagan om Vallhall(a?)

Tja...hon har i radiointervjuer åtminstone bekräftat en fullständig inkompetens vad faktakoll beträffar. Skräckexemplet är väl att hon påstod midsommarstången vara en fallossymbol från förkristen tid, en välkänd myt, men icke desto mindre helt utan verklighetsbakgrund. (Midsommarstången är en kristen korssymbol som kom till Sverige från Tyskland på 1800-talet).

Att hon dessutom kallar Valhall för Valhalla stör mig hårt - hallååå, vi pratar väl svenska här, inte norska, danska eller engelska? (Ska jag säga, som heter 'Ymir'...)

Så, well...jag har inte läst böckerna, men mina intryck av författarinnan räcker för att inte ta i dem med tång. Tantsnusk (är det det?) gör sig dessutom bäst på stenåldern :gremsmirk:

- Ymir, som därmed inte påstår att 'Grottbjörnens Folk' är något att hänga i offerträdet

Krille

Super Moderator
Midsommarfallos

"Midsommarstången är en kristen korssymbol som kom till Sverige från Tyskland på 1800-talet"

Fast i Tyskland är det inte en korssymbol alls. Där är det en upprättstående stång, ibland med en horisontellt liggande cirkel högst upp. Tvärslån som gör det till kors är något som vi svenskar lagt till själva på egen hand.

De är väl sådär.
Har man läst lite fantasy innan, så är det inte mycket att hänga i granen.
Som en sidonotis...Om det är någon som har bra fantasy skriven på svenska att rekommendera, så är jag väldigt nyfiken. Jag har inte lyckats att hitta någon sådan ännu...