Nekromanti John Nephew gör ett experiment

Rising

Vila i frid
Ja, det var intressant läsning. Det var tråkigt att höra att det inte gick bättre för experimentet, men jag tror ändå att det var många faktorer som stämde in och gjorde experimentet till ett misslyckande (som så många föreslår i den där tråden).

Jag tror man måste ha ett helt koncept som redan från början är utformat för att passa en utgivningsform där man släpper grudreglerna fria som en pdf på nätet. Regler försöker ju ofta vara tillfredsställande i sig själva; fullständiga. En bra regelbok får en att känna att man har allt man behöver.

Det är alltså helt fel inställning, man borde snarare ge ut en regelbok där man känner att "ja! Det här vill jag spela! För att få ut det mesta så måste jag bara först skaffa mig den här och den här boken..."

Så... om man tänker till från början så skulle jag mycket väl kunna tro att en sådan här publikationsform kan fungera i framtiden.

/Riz

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Japp

Bra tankar. Att bara "porta" en komplett regelbok till pdf är ingen garanti för att lyckas.

Känner du till någon som ger bort reglerna och hoppas få försäljning på pdf:er?

M.

Helgonet

Veteran
Re: Japp

Arc Dream publishing har nedladdningsbara regler till sitt spel Godlike som är mycket omfattande. Mest tänkt som en förhandstitt så att man senare köper regelboken antar jag då det i princip bara är reglerna och lite till.
De säljer givetvis de flesta av sina produkter i pappersformat men några finns bara i pdf format mot betalning.

Deras hemmasida: godlikerpg.com

Troberg

Sinister eater
Fel motivation

Jag tror att experimentet misslyckades för att man hade fel motivation och därmed inte uppnådde önskat mål.

Att hoppas att man ska sälja mer pappersprodukter genom att vänja folk vid digitala produkter är naivt till gränsen på korkat. Vem som helst kan räkna ut att det inte går.

OM man däremot publicerar i digital form av en annan motivation än att öka försäljningen, då är det fullt möjligt att lyckas. Hade man publicerat med motivet att stärka och utveckla rollspelandet så skulle man kunna lyckas.

Tyvärr har många inte insett att moderna distibutionsmetoder via internet inte lämpar sig för gamla paradigmer. Information wants to be free. Så enkelt är de.

Rising

Vila i frid
Re: Fel motivation

" Hade man publicerat med motivet att stärka och utveckla rollspelandet så skulle man kunna lyckas."

Jag tror att man kan ha ett vinstmotiv och ändå ge ut en gratisversion.

Jag tycker nämligen inte att det handlar så mycket om pappers- kontra digitala produkter, utan om hur man kan ge något gratis och ändå tjäna stålar.

Fördelen med att ge ut en pdf är ju att det kostar väldigt litet, så då kan man alltså ge något gratis åt ens målgrupp utan att det behöver kosta särskilt mycket för en själv.

Jag tror att man kan fresta med en gratisversion för att öka försäljningen av en kommersiell produkt. Det behöver dock göras på ett annorlunda sätt än med Ars Magica.

Den viktiga frågan angående Ars Magica är ju hur gratisversionen kan påverka försäljningen av den nya utgåvan.

"Information wants to be free. Så enkelt är de."

Well, "arbete vill vara lönsamt", så frågan är väl snarast om hur man kan förena dessa två grundregler. Jag tror att det går.

/Rising
som tror att lösningen handlar om att ge ut ett rätt "ofullständigt" rollspel, inte en lightversion utan ett komplett rollspel fast med många hookar som får en att vilja sukta efter expansioner innan de ens har blivit färdigkonstruerade.

Baldyr

Hero
Min tolkning av det hela...

...kan som vanligt läsas på Legend.se. Bortsett från nyhetsnotisen så tycker jag nog inte att det är så konstigt att man misslyckas med en marknadsföringssatsning om man försöker att misslyckas. Fast som inlägg i debatten kan den antagligen inte anses lika misslyckad, varför man verkligen kan undra vad Atlas Games egentligen försökte uppnå.

Jag vågar för övrigt utlova en artikel om ämnet i sig (alltså piratkopiering av rollspel) i novembernumret av Rollspelaren.

Pauli Paananen, som även skrev den ursprungliga notisen på Legend.se

Troberg

Sinister eater

Rising
som tror att lösningen handlar om att ge ut ett rätt "ofullständigt" rollspel, inte en lightversion utan ett komplett rollspel fast med många hookar som får en att vilja sukta efter expansioner innan de ens har blivit färdigkonstruerade.
Eller varför inte göra tvärtom. tror inte jag har sett det än. Släppa tillbehör gratis och ta betalt för grundreglerna? Ge känslan av att "Bara jag köper den här boken så får jag tillgång till allt det här!".

Staffan

Myrmidon

Tja, en hel del företag har ju en del gratis online-support. WOTC har t ex gratisäventyr och annat skoj på sin site. Förvisso säljer de fortfarande saker, men för ett stort företag som dem så kan det nog vara värt de pengarna de kostar att ha gratisjox.

I sammanhanget kan nämnas att Ryan Dancey (f.d. någorlunda högt höns inom WOTC och hjärnan bakom d20/OGL) beskrev större delen av D&Ds produktlinje som "självförsörjande marknadsföring av Player's Handbook).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"PDF leder till merförsäljning" är teorin...

Att hoppas att man ska sälja mer pappersprodukter genom att vänja folk vid digitala produkter är naivt till gränsen på korkat. Vem som helst kan räkna ut att det inte går.
Poängen här var väl delvis att många pirater använder just det argumentet som rationalisering varför pdf-piratande är en BRA sak för spelbolagen: de får fri reklam och säljer därför mer av sin pappersprodukt. Alltså ska piraterna tackas.

Denna teori torde i alla fall John Nephew, liksom andra tänkare som du, ej ställa sig bakom.

Själv vet jag inte, men jag tycker att det var ett intressant experiment. På samma sätt som det var intressant att det på både ENWorld och RPGnet uratade till en diskussion om den semantiska betydelsen av ordet "stjäla", istället för att man där diskuterade kärnfrågan: gör piraterna bolagen en tjänst eller inte?

"Inte" verkar vara Nephews svar, efter att ha testat teorin på sitt eget sätt, och förlorat tusentals dollar.

Somliga blir förvånade över detta, somliga, som du, blir det inte.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: "PDF leder till merförsäljning" är teorin...

Poängen här var väl delvis att många pirater använder just det argumentet som rationalisering varför pdf-piratande är en BRA sak för spelbolagen: de får fri reklam och säljer därför mer av sin pappersprodukt. Alltså ska piraterna tackas.

Denna teori torde i alla fall John Nephew, liksom andra tänkare som du, ej ställa sig bakom.
Jag tror så här:

Det är inte helt fel, men inte helt rätt heller. Tredjepartsproducenterna (föredrar det framför det derogativa ordet pirat) gör ingen nytta för företagen, men heller ingen skada. Däremot gör de nytta för konsumenterna och för branchen.

Hur resonerar jag nu då?

Folk har en begränsad mängd pengar de är beredda att spendera på rollspel. Denna mängd spenderar de i vilket fall. Företagen som grupp får alltså fortfarande in samma pengar, varken mer eller mindre.

Vad som däremot ändras är HUR man spenderar sina pengar. Har man möjlighet att läsa och testa olika produkter så väljer man att köpa de man tycker är bäst. Detta gynnar alltså de företag som gör bra prylar på de dåliga företagens bekostnad, något som är bra för branchen och för konsumenterna.

Man kan se tredjepartsproducenternas ingripande som en forcerad Darwinism. Det har funkat bra inom mjukvarubranchen och drivit utvecklingen framåt på ett sätt som ingen annan enskild åtgärd.

Om folk har möjlighet att granska innehållet i paketet så räcker inte längre en spektakulär paketering.

gör piraterna bolagen en tjänst eller inte?
Bolagen, ja. Enskilda bra bolag, ja. Enskilda dåliga bolag, nej.

"Inte" verkar vara Nephews svar, efter att ha testat teorin på sitt eget sätt, och förlorat tusentals dollar.
Ingen fara, med den utveckling som dollarn har nu så har han snart inte förlorat mer än vad som räcker till att köpa ett paket tuggummi.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Krille, come over here!

Hade varit intressant att höra Krilles syn på saken. Hans erfarenheter av Västmark 2 och 3 borde vara relevanta i sammanhanget.