Nekromanti John Wick försöker designa om d20

Storuggla

Champion
Jag har inga åsikter om saken, eftersom jag tror han försöker sälja något till en målgrupp som inte behöver eller vill ha hans produkt (och då måste man ha en helvetes marknadsföring), men det kanske intresserar någon.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/P6F_QDYhKOs"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/P6F_QDYhKOs" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0NBSwQltFzw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/0NBSwQltFzw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, har en bok

Ulfgeir

Swashbuckler
D20 behöver fixas, men det där blir onödigt komplicerat.

Bästa d20-variantern a jag set är Mutants & Masterminds 2nd edition (Dc Adventures som är 3rd edition förenklar fel saker för mycket), Star Wars Saga edition, och slutligen Pathfinder (som tyvärr lider av en hel del av de buggar som finns i vanlig d20)

/Ulfgeir

Storuggla

Champion
"D20 behöver fixas, men det där blir onödigt komplicerat"

Jag håller inte med. D20 fungerar fint för de flesta som använder det, misstänker jag. Det kanske inte är allas kopp te, men det fungerar. Wick försökte bli av med tärningen t20, men bara råkande lägga till en massa jox.

Storuggla, skriver i blindo

Blasphemy

Swashbuckler
Alltså... jag tycker att Wicks argument i vanliga fall brukar vara lite roliga. Men i just detta fall... nja...

Visst - en D20 flänger både hit och dit och det är mycket vanligt att fullkomligt obildade personer lyckas med något som är svårt och att de som är skickliga misslyckas med något enkelt. Men charmen och enkelheten med D20 är ju just det att du bara slår EN enda tärning. Hade det inte varit enklare att lösa det med någon form av "hjältepoäng" som man kunde addera till sin D20 ungefär som Force points i Star Wars.

Sedan att låta spelare få sin Con-bonus Hit points och inte mer... det känns bara... ehhh va? Visst - bli rädd om det kommer en Goblin med en rostig dolk. Men i sådana fall man kanske skall ha ett helt annat typ av system än D20.

Så nä... fail...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hm.

Jag, som gillar D&D4e men inte d20 speciellt mycket (och som dessutom är fett n00b på hela området), tycker att det där var... intressant. Det är definitivt den sortens "fix" jag skulle ha önskat när d20 kom, och jag nerd-rage:ade som mest över att det kom en massa spelvärldar med (som jag tyckte) undermåligt regelsystem. Förslagen gör traditionellt grottröj ganska svårt, så där jag tycker att d20 sätter sig mellan två stolar, kanske hans förslag ändå låter systemet sätta ner ena skinkan på en av stolarna...

Nå; jag gillar inte när man adderar stora tärningspölar, och jag tyckte att han upprepade sig väldigt när han snackade damage. Men framför allt additionen...

Storuggla

Champion
Där tror jag du har en bra poäng. Varför inte bara ta ett annat system? :gremsmile:
Visst, som ett tankeexperiment är det roligt men i praktiken känns det som något konstigt, som att försöka bygga om en hammare till en högaffel.

Storuggla, nu ser jag inte vad jag skriver

Storuggla

Champion
Traditionellt grottröj kanske han menar att man ska använda hans Dirty Dungeon-hack? I vilket fall som helst tror jag han försöker förändra D&D till något det inte är. Vilket är lite dumt.

Det är en fail, en epicfail tom!

Låt D20 vara, det gör det det ska göra och de som gillar det kommer troligtvis med största sannolikhet inte gilla det han föreslår.

Annat spel, andra regler som Blasphemy sa.