Nekromanti John Wick sågar spel och definierar om "rollspel"

Storuggla

Champion
John Wick (ja, den John Wick) har kommenterat det kommande D&D4. Och i förbigående definierar han "rollspel" på ett för mig veterligt nytt sätt.*
För de som är intresserade av sådant, eller bara vill hacka på speldesign som skiljer sig från sin egen länkar jag härmed till där man kan läsa hans åsikter.
That said, kan karln inte få ur sig Houses of the Blooded snart? (jag vet, jag vet, stora nyheter snart och ett företag som trycker biblar ska trycka spelet...)

Storuggla, it's like sinning done wrong

<font size="1">* = Nej, jag var inte seriös där.</font size>

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: John Wick sågar spel och definierar om "rollsp

Intressant, får jag väl säga.

Och jag håller nog nästan med honom om vad som gör ett rollspel till ett rollspel. Det gör ju dock att narrativisterna skulle vara tvungna att säga sig hålla på med något annat ("berättelsespel?"), och vi har ju lärt oss sedan tidigare att det är fult, fel och dåligt att racka ner på andras definition av rollspel...

Marcus J

Hero

Hans eller-sats i definitionen gör ju att även narrativister sysslar med rollspel.

Sen vet jag inte om jag håller med, men ska fundera mer på det.

Selly

Level 5 Laser Lotus
This is new and interesting!

So basically, rollspel vs. rollspel-smörjan all over again, fast … värre, eftersom D&D tydligen inte ens är ett rollspel, utan ett brädspel rätt och slätt. Yeah, right. ¬_¬

Sensmoral: Presentation is the key. Any point he might’ve had got lost somewhere in what was otherwise the biggest pile of bull I’ve read all year.

Zire

Swashbuckler

Näe.. jag håller inte med honom. Han säger bl.a. att man måste lägga till character and motivation till schack (förutom namn och dialog) för att göra det till ett rollspel. Förvisso sant, men det skulle ju kunna utgöras av pjäsens möjliga drag.

Som i exemplet "I want to protect my Queen more than I want to protect my Bishop, even though the smart move is to protect my Bishop", så verkar han sakna en del inlevelse i kungens situation. Precis som att påstå att "näe, jag mår prima" efter att karaktären har fått ett tvåhandssvärd i huvudet med massiva KP förluster i huvudet.

Jag skulle nog hellre påstå att det hänger ihop med inlevelsen (och alltså en ganska subjektiv upplevelse hos spelaren) hellre än att det är någon egenskap i själva spelet.

olaberg

Hero

Jag håller med om hans kritik av D&D3-familjens syn på balans: "Game balance in a roleplaying game comes down to a simple question: "Is each character fulfilling his role in the story?""

Att det viktiga är att designa figurroller (klasser, yrken, figurvarianter, bla bla) för delaktighet, inte nödvändigtvis teknisk brahet (vad nu än råkar vara tekniskt bra).

Och då tycker jag att de äldre D&D-utgåvorna var lyckade utan att behöva powerboosta figurerna så mycket (feats feats feats) för att få dem i duglighetsbalans.

Pom

Swashbuckler

Att det viktiga är att designa figurroller (klasser, yrken, figurvarianter, bla bla) för delaktighet, inte nödvändigtvis teknisk brahet (vad nu än råkar vara tekniskt bra).
Jag tycker den tekniska balansens fördel är att man mer sällan bestraffas för att spela den roll man valt. Systemet ser till att alla karaktärer är tekniskt kompetenta i de roller de valt. Man kan strunta i optimerande och ägna sig mer åt att spela rollerna.

Grog

Swordsman

så allt det där dravlet handlar om att han insett att han är en rollgestaltare medan hans polare är gejmers. det enda anmärkningsvärda är att han inte insett det förr.

Basenanji

Postd20modernist
Kort spontant svar

Jag har inte hunnit läsa speciellt noga även om jag tyckte att det verkade mycket intressant.

Pris till Storuggla för braig länk!

Min första tanke är att spänningen mellan rollspel och rollspel, trots allt nog ändå är en huvudkonflikten nr 1.

Jag gillar brädspel, förklätt till rollspel. Jag gillar D&D 3,5.
Jag börjar bli gammal och tråkig, med andra ord... :gremgrin:

/Basse

Eksem

Champion
Insikt 2008

Wow. Det var den minst imponerande slutsatsen någonsin. Dessutom 10 år efter alla andra.

Storuggla

Champion
Re: Insikt 2008

"Det var den minst imponerande slutsatsen någonsin. Dessutom 10 år efter alla andra."

Observera att den är gjord offentlig för att folk har begärt det. De fann det så genialt att vi andra bara måste delges denna visdom, alltså :gremgrin:

Storuggla, snart morgonrus

Eksem

Champion
D&D4 och XP?

När jag tänker efter, skulle inte D&D4 ändra XP-reglerna så att de faktiskt blev ett verktyg för att flytta berättelsen framåt? Eller har jag missförstått något här?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om D&D och Wick

Eller har jag missförstått något här?
Svårt att säga, inget av det materialet som avslöjats hittills har visat på något sådan, förutom lösa diskussioner om hur man strukturerar "quests". Inte mycket att ta på.

Men det jag egentligen vill ha sagt är att så fort Wick uttalar sig ska man minnas några saker; han är självupptagen som få, och han hatar D&D. Så om han kan fundera ut nått som diskvalificerar D&D från att vara ett rollspel, så kommer han att tänja på definitionerna så att definitionen passar just det målet. :gremlaugh:

/M

Storuggla

Champion
Re: Om D&D och Wick

"och han hatar D&D."

Historia för de som inte känner till den redan: Wick har hatar D&D ganska länge, första kontakten han hade med D&D var när han bodde nere i en sydstat och den enda spelgruppen han hittade spelade D&D. De gjorde gubbar och sedan inledde de äventyret med att säga "Lets go kill us some green niggers!". Det var snubbens första kontakt med spelet.
Sen, många år senare, efter att han vunnit pris och fått beröm för sina spel så släppte han ett spel samtidigt som D&D 3.0 släpptes... och han blev skitlack för att han sålde färre ex än Players Handbook. Feliath-arg.
Så ja, vi kan nog säga att han kanske inte är den mest neutrale i frågor om D&D...

"Svårt att säga, inget av det materialet som avslöjats hittills har visat på något sådan, förutom lösa diskussioner om hur man strukturerar "quests". Inte mycket att ta på."

Vad har de sagt om quests egentligen? Att man kan hitta på egna? För det låter mest som att de precis kommit på en fisktank och försöker sätta challenge ratings på det...

Storuggla, ull från getter

Gordeg

Hero

Jag håller med om hans kritik av D&D3-familjens syn på balans: "Game balance in a roleplaying game comes down to a simple question: "Is each character fulfilling his role in the story?""
När jag läste det tänkte jag att Wick kanske inte spelat med många powergamers. Eller ochså är det just det han har gjort och fördömer deras spelstil på detta vis.
När man har powergamers vid spelbordet kan man inte ha den syn på spelbalans som Wick presenterar i länken, då havererar kampanjen i en orgie av kicking ass and taking names.
Och en grupp utan powergamers störs inte av att någon lagt ner en massa jobb på att (hyfsat) balansera klasserna mot varandra.

Gordeg

Gordeg

Hero
Re: Kort spontant svar

Min första tanke är att spänningen mellan rollspel och rollspel, trots allt nog ändå är en huvudkonflikten nr 1.
Jag har aldrig fattat varför man måste göra en konflikt av det. Att analysera rollspel genom att titta på rollgestaltningskomponenten och spelkomponenten var för sig är inte fel, däremot blir det fel om man börjar heja på den ena aspekten och buar ut den andra aspekten. Alla utom de mest extrema använder ju faktiskt båda samtidigt.

Gordeg

olaberg

Hero

Min hållning är att om någons spelstil (powergaming eller vadsomhelst) blir ett problem så har den personen inte vid spelbordet att göra.

Regler för att hålla vissa folk i schack tenderar att göra det mindre roligt för dem som vill ha regler som möjliggörare av skoj.

Gordeg

Hero

Min hållning är att om någons spelstil (powergaming eller vadsomhelst) blir ett problem så har den personen inte vid spelbordet att göra.
...och min erfarenhet är att rollspelare är powergamers i mycket större utsträckning än de själva uppger, eller ens är medvetna om.
Det finns ju ett talesätt som säger att när man frågar en kille hur många tjejer han legat med ska man dividera svaret med tre för att få en siffra som ligger nära sanningen, och när man frågar en tjej hur många killar hon legat med ska man multiplicera svaret med tre. (Detta talesätt är nog mest bara ett skämt, men...)
Jag tror att fråga en rollspelare om dennes powergaming är som att fråga en tjej om hur många killar hon varit med, multiplicera med tre! Minst. För det är en klassisk munchkintaktik att prata vitt och brett om hur mycket man ogillar powergaming, hur mycket mer andra powergamar mer än en själv, och så vidare. När man tvingas lyssna på den klassiska "jag är ingen powergamer"-ramsan funkar inte multiplikation (kan inte multiplicera med 0 ju), då måste man byta räknesätt till addition.
Jag påstår inte att du powergamar! Men jag vet att många andra gör det i större utsträckning än de medger.

Jag tycker därför att det är en dålig lösning att be powergamers lämna spelbordet för i så fall kan man bli sittande utan spelgrupp, och ibland får man inte ens vara med själv. Hallå, hur smart är det att låta böckerna och tärningarna ligga ensamma i ett rum och spela sig själva? Funkar inte.

Gordeg

olaberg

Hero

Jag har precis avslutat en session powergaming (med gammel-D&D förstås) och håller med dig.

Dock: vad jag sade var att om någons spelstil blir ett problem (oavsett vilken stil det gäller) så är det ett skäl för denne att lämna bordet. Alltså: personella problem kanske hellre kan lösas personellt än regelmässigt.

Jag upplever balanserandet i 3.5 som ett problem. Det leder till inflation i förmågor.

Ett annat sätt att hantera powergamers kan ju vara som i tidiga D&D: man ser helt enkelt till att det inte finns sådana mängder av ägiga grejer att samla på sig.