Nekromanti Jordnötssmör!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jordnötssmör är riktigt bra saker, men man ska ha den släta sorten och inte den med bitar i! Den släta sorten är mycket mer estetiskt tilltalande och dessutom mer användbar, och om man nu behöver ha bitar någon enstaka gång så är det ju bara att hacka extra jordnötter och slänga i.

Den absolut bästa applikationen av jordnötssmör är i min mening den klassiska smörgåsen med jordnötssmör och marmelad. Själv föredrar jag apelsinmarmelad eller nästan ännu hellre äppelgelé. Brödet ska vara mjuk och saftigt och gärna av en vitare sort för bästa resultat. Om det har lite lätta surdegstoner så skulle jag säga att man har något riktigt smaskigt framför sig! Ätes helst tillsammans med ett glas kall mjölk eller en kopp te.

En annan smarrig använding av jordnöttsmör är om man köper sånna där frusna vårrullar. Tillaga dem som angivet på förpackingen, men sen skär ni upp dem och häller ner lite soja och en rejäl klick jordnöttsmör. Allternativt så har man istället i hackade jordnötter och sweet chilie-sås. Det är också mycket gott!

Vill man ha en god, varm jordnöttsås så fräser man på hackade jordnötter och hackad lök i en stekpanna. Slå över kokosmjölk, rör ner en stor sked jordnöttsmör, sojasås och farinsocker. Koka ihop och njut.

Vill man ha en kall jordnötssås så blandar man hackade jordnötter med en klick jordnötssmör, yogurt (eller gräddfil) och hot madrass currypulver eller tandorikrydda.

Slutligen kan man bara sitta och äta jordnötssmör med sked. Också mycket gott!

Här gör en astronaut en jordnötssmörsmörgås!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2vio09T-8qA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/2vio09T-8qA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Den här tråden förutsätter att jordnötssmör är fantastiskt!

Leon

Leo carcion
Jordnötssmör är barnmat. Detta framgår med största tydlighet av färg, burk och konsistens. På smörgåsen kan du istället med fördel ha sardin, äggmojs eller krabba.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Stackars den unge som får en sked jordnötssmör i käften. Men det kommer i alla fall att vara en väldigt tyst unge. Vad gäller dina förslag på pålägg så vet jag inte om de verkar passa så bra ihop med jordnötssmör. Möjligen krabban, men det andra tror jag kommer att skära sig lite.

chrull

Stockholm Kartell
Jordnötssmör är nyttigt och bra. Det ska innehålla bitar, inget tillsatt socker (så få tillsatser som möjligt såklart...) och dessutom vara ekologiskt.

Ätes bäst med sked, eller med en bit ekologisk choklad med 85% eller mer kakao.

Poseur

Swashbuckler
Jag har ett fenomen jag kallar Jordnötsparadoxen.

Tesen är rätt simpel och fullständigt subjektiv och i och med det oomkullrunkelig!
"Hur kan något så gott bli så äckligt som jordnötter och jordnötssmör"

Förövrigt finns Olivparadoxen, men den fungerar helt omvänt.

/Poseur tycker att jordnötter är manligt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Poseur said:
"Hur kan något så gott bli så äckligt som jordnötter och jordnötssmör"
Jag håller med om att jordnötter inte är något vidare, men jag har aldrig lyckats omvandla jordnötssmör till jordnötter förut. Om du orkar får du väldigt gärna förklara hur den processen går till.

Leon

Leo carcion
Mitt nästa rollspel KRÄM! kommer att ha en kvalitetsstege, ungefär som framgångsstegen i FATE.

Den kommer att se ut så här:

5:Krabbsmör
4:Ejderns kaviar
3:Västkustsallad
2:Räksmör
1:Smör
0:Kakdeg
-1:Gammal kakdeg
-2:Guck
-3:Jordnötssmör
-4:Coté d'Or bredbar chocklad
-5:Nutella

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmmm... påminner lite om Lu-kaazh betygssystem för filmbedömningar:

PÅ en skala mellan 12-142
där 12är uselt och 142 är ännu sämre
och 100 är fantastiskt och 50 är helt okej.
Blir det inte lite förvirrande när -1 är sämre än 0 men -3 är bäst och -5 är rätt okej?

Leon

Leo carcion
Men... om Jordnötssmör är BRA? Innebär det att även David Hasselhof, The Simple Life och styckmord är BRA?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bra fråga. Det enkla svaret är självfallet: "Bara i trådar dedikerade till att handla om hur bra de är."

Egentligen är ju frågan förståss lite mer komplicerad, men det är ett annat ämne som du får starta en egen tråd för :gremsmile:

Zorbeltuss

Hero
Jag brukar "späda" mitt jordnötssmör med kokosfett, man kan ha cirka 50/50 utan att märka någon skillnad förutom bredbarhet.

/Zorbeltuss

Vimes

Sillkung
弾幕 said:
Jordnötssmör är nyttigt och bra. Det ska innehålla bitar, inget tillsatt socker (så få tillsatser som möjligt såklart...) och dessutom vara ekologiskt.
Detta.

Edit: Alltså, jordnötssmör är ett jättevettigt livsmedel om man väljer ett utan tillsatt socker.

Eksem

Champion
Jag älskar innehållsförteckningar som är typ: 99.1% Jordnötter, 0.9% salt. Det är ju så man vill att alla innehållsförteckningar ska vara.

Jag äter gärna jordnötssmör med sked eller med knäckebröd.

Zorbeltuss

Hero
Rymdhamster said:
Åhå! Kanske ett bra sätt att dryga ut det lite också?
Det är det definitivt, samt att kokosfett är nyttigare än jordnötsfett.

/Zorbeltuss

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah, en god poäng! Jag ska definitivt pröva det här vid något tillfälle och se hur det funkar. Har länge känt att jordnötssmör skulle kunna vara lite mer lättbrett om inte annat.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Igår åt jag följande glass:
2-3 skivade frusna bananer (minns inte exakt mängd)
1 dl jordnötssmör
1/2 matsked honung (enligte recept då, men kocken S byggde den med en rätt generös matsked istället)

Mixa ihop. Ät med eller utan garnering (jag toppade med en skitsmarrig muffin).

Funkade över förväntan, typ 3,5 av 5. Would eat again.