Nekromanti Jorges bestiarium

Ezping Orm

Hero
Är det bara jag som tycker att Eon-produkterna känns trista jämfört med t.ex. Jorges Bestiarium eller Vildhjarta? Om man jämför omslagen så vinner Riotminds stort, deras omslag är mystiska och stämmningsfulla. Omslagen till Eonprodukterna däremot, känns inte speciellt spännande och säger oftast ingenting om själva produkten. Om man sedan kollar på innehållet så är ofta Eon-materialet välskrivet, men det börjar bli jävligt tråkigt med samma gamla trista layout. Sedan så tycker jag även att klassen på Eonmodulerna har blivit betydligt sämre.. eller visserligen så var ju inte "Monster & Varelser" någon höjdare, och den var en av dom första Eonprodukterna. En stor skillnad mellan Eon och DoD6 är kvalitén på bilderna, DoD6 har hundra gånger bättre illustrationer!

Nej, nu ska jag inte bara klaga.. mycket av det som släppts till Eon har varit jäkligt bra (Mundana, Mystik & Magi, Dvärgar, Alver & Tiraker), men det känns som att Neogames behöver förnya sig. Eon är ju trots allt mitt favoritrollspel..

Watchman

Warrior
Alla illustrationer är inte tråkiga eller dåliga, det finns riktiga höjdare lite här och var, men i genomsnitt så är materialet till DoD6 snyggare. Fast jag tycker inte att det gör särskilt mycket om modulerna är lite slarvigt illustrerade och har tråkig layout så länge materialet är välskrivet vilket det mesta av det som Neogames ger ut är (om man bortser från lite stavfel och slarvfel :)).

soda_UBBT

Warrior
Vad du inte får glömma mr Snake är att fundamentalt så är Eon så fantastiskt mycket bättre än DoD. Bara det att de kör med yrkesnivåer gör ju det sänker själva ”motorn” i dod. Vad jag uppskattar med Eon är dess önskan att vara realistiskt och inte bara färga allt i ont o gott, svart o vitt. Ondska som sådant existerar inte utan är bara betraktares uppfattning av en annans beteende. Ingen frisk individ betraktar sig själv som ond, utan handlar gott efter sin egen världsuppfattning. Att sedan bönderna i Soldarn tycker att grottrollen är onda när de slår sönder deras hus o äter deras familjer är som ovan nämnt bara betraktares ”bondens” uppfattning av trollens beteende. Trollen själva tycker inte att det är konstigare än när bonden fäller en hjort i skogen (behöver jag en skriva vad hjortens familj tycker om bonden??)

Kan väl bara lägga till att jag tycker att det senaste tillskottet L&H inte direkt hjälpte till men jag väljer att skita i mycket i den modulen då en modul inte skall sänka en massa andra bra.

Med allt detta sagt så att inte jag bara klagar på Eon så håller jag faktiskt med dig i din uppfattning om DoDs och Eon produkter. Men jag hoppas att det skall leda till en hälsosam konkurrens företagen emellan, något som Neogames definitivt behöver då det verkar ha stagnerat helt på senare tid.

Ezping Orm

Hero
Efter att ha läst igenom Jorges Bestiarium, så upptäckte jag hur mycket stämmningen och layouten betyder för min egen del. Jag skulle gärna betala en hundring extra för en modul med snyggt omslag, snygga bilder och stämmningsskapande layout.

Blippe

Warrior
Att se neogames trycka D&D böcker vore en trevlig sak (vilket aldrig kommer hända om inte upplagan gått i höjden). Jag älskar utseendet på Dungeons and Dragons, men att betala 600-700 för EonII som har samma kvalitet är jag inte intresserad av, tyvärr... (om man inte delade upp den i tre delar, och del ett gick att spela med i sig, då skulle de lura mig på två sek).

Vindhand

Myrmidon
Vad du inte får glömma mr Snake är att fundamentalt så är Eon så fantastiskt mycket bättre än DoD. Bara det att de kör med yrkesnivåer gör ju det sänker själva ”motorn” i dod.

Är det verkligen "fundamentalt" för DoD? v6 är den första versionen som innehåller detta grepp och reglerna för att strunta i dem tar upp en halv sida ungefär.

Vad jag uppskattar med Eon är dess önskan att vara realistiskt och inte bara färga allt i ont o gott, svart o vitt. Ondska som sådant existerar inte utan är bara betraktares uppfattning av en annans beteende.

Är den fundamentala ondskan uttalad i DoD? Står det i sexans regelbok att världen är uppdelad mellan gott och ont på ett svart-vitt vis? (detta är inte en retorisk fråga; jag har inte läst V6an...)

Jag vet att många haft den inställningen till DoD förr i tiden men det säger nog mer om deras egna önskemål än om DoD. I äldre versioner har jag i.a.f. inte sett någon skarp skiljelinje. Nekromanitiker är traditionellt onda, trots det finns det en upplyst härskare som är just nekromantiker och bedriver sitt värv moraliskt. (Källa: DoD Gigant)
Orcher är i många andra spel en traditionellt ond ras; i DoD (de versioner som har dem) är de i stället ett barbariskt stamfolk som tyvärr har en tendens att flockas runt en stark ledare och därför är lätta att utnyttja för dolska syften. (källa: första Monsterboken)

(behöver jag en skriva vad hjortens familj tycker om bonden??)

Jag betvivlar att hjortar tänker på det viset om inte disney är inblandade på ett hörn... /images/icons/wink.gif

Men jag hoppas att det skall leda till en hälsosam konkurrens företagen emellan, något som Neogames definitivt behöver då det verkar ha stagnerat helt på senare tid.

Konkurransen verkar synnerligen hälsosam eftersom båda företagen är bästsäljande... :gremwink:

Vindhand

Myrmidon
Det är nog mest frågan om olika prioriteringar... Modulernas utseende är bara en förlängning av spelens inneboende karaktär.
Riotminds satsar hårt på att frammana en sagostämning i sina produkter. Det spelar inte så stor roll om saker är verklighetstrogna, bara de ökar spänningen och spelupplevelsen. Världen är skissartad och får form först i spelledarens huvud, så det behövs stöd för att SL skall komma in i den rätta stämningen.
Neogames satsar på realism vilket naturligtvis gör världen mundanare (sic!). Att vräka ur sig stora mängder regler och fakta om spelvärlden har den naturliga bieffekten att böckerna känns som torra faktaböcker. Det kan inte bättre illustrationer ändra på. BNP är lika tråkigt även om man ritar blommor runt det :gremwink:

Whoop

Veteran
(behöver jag en skriva vad hjortens familj tycker om bonden??)

Jag betvivlar att hjortar tänker på det viset om inte disney är inblandade på ett hörn...

vem bryr sig om hjorten övrhudtaget? Du förstod ju vad han menade ellerhur?

Kullendorff

Warrior
Vad jag älskar ...

Vad jag älskar med Eon och dess värld är bredden, vid blotta anblicken så är det väldigt mycket grisodlarrollspel med skit under naglarna. Men gnuggar man lite så ser man de oerhörda möjligheterna för lite mer "episk" (ja jag vet att episk betyder berättande Krille, men ni vet vad jag menar).

Min första jättekampanj handlade just om urgammla alviska artefakter, gnetna nekromantiker, förlorad kärlek etc etc .. allt som skulle platsa i typ Eddings (hemsa tanke!!), men spelarna upptäckte inte vad som gällde förrän de var mitt inne i skiten. Och just kontrasten mellan det faktum att karaktärerna vistas och umgås med folk i en väldigt Mundan värld som överlag inte vet vad som lurar under ytan skänkte iaf oss väldigt mycket nöje.

Bra exempel var när karaktärerna precis återvänt ifrån Takalorr efter en jakt på alvisk kunskap om "varelsen som inte kan dö" och hade upplevt div saker som man skulle kunna klassa som "high fantasy" för att sedermera kastas rakt in i det pyrande inbördeskriget i Soldarn och en småslug barons intrigerande för att säkra hans rätt till grannbaroniet. Från att ha försökt tyda urgammal alviska gravtexter och försvara sig mot div vandött otyg till att klä ut sig till fårfarmare och lura baronens knektar .. steget var väldigt litet och funkade skitbra.

Jag tycker om de omslags illustrationer som Eon har, de visar ganska perfekt på hur iaf jag upplever Mundana - Jordnära men med dolda äventyr under varje sten.

Men vissa illustrationer inne i vissa moduler är ju inte så sköna, men jag kunde inte bry mig mindre.
Jag vet hur jag upplever Mundana i mitt huvud.

MvH
Kullendorff

Emil

Hero
Är det bara jag som tycker att Eon-produkterna känns trista jämfört med t.ex. Jorges Bestiarium eller Vildhjarta? Om man jämför omslagen så vinner Riotminds stort, deras omslag är mystiska och stämmningsfulla. Omslagen till Eonprodukterna däremot, känns inte speciellt spännande och säger oftast ingenting om själva produkten.

Jo, Paul Bonner är en höjdare på att göra bilder. Men är det inte så att DoD 6 har en mörk och mystiskt värld, medan Eon har en ovanligt ljus värld för att vara fantasy (inga varelser som är onda från födseln).

Om man sedan kollar på innehållet så är ofta Eon-materialet välskrivet, men det börjar bli jävligt tråkigt med samma gamla trista layout. Sedan så tycker jag även att klassen på Eonmodulerna har blivit betydligt sämre.. eller visserligen så var ju inte "Monster & Varelser" någon höjdare, och den var en av dom första Eonprodukterna.

Monster & varelser är väl undantaget som bekräftar reglen.
Jag tycker Dod 6 har lagt för mycket energi på layouten och för lite på innehåll.

En stor skillnad mellan Eon och DoD6 är kvalitén på bilderna, DoD6 har hundra gånger bättre illustrationer!

Där kan jag inte hålla med dig alls. Jag är visserligen inte särskilt förtjust i Hellerviks bilder, men bilderna i DoD är minst lika tråkiga. Bergtings färgbilder är snygga, men de enfärgade bilderna är bara för tråkiga.

/Emil

Utopi

Warrior
illustrationer, MiG!

Dom moduler illustrerade av MiG känns mycket mer levande. Jag vet inte riktigt heller vad du menar med att omslagen inte säger något alls om modulerna. Det känns lite som det är ett par dvärgar på Dvärg-modulen, eller har jag fel? Iofs känns ibland layouten lite "använd" fast jag tycker man koncentrerar sig mest på texten.

Ezping Orm

Hero
Re: illustrationer, MiG!

Ni får självklart tycka vad ni vill, men jag tycker personligen att omslagen (i de flesta fallen, jag gillar t.ex. grundbokens omslag) är tråkiga och känns inte alls som Mundana.

Sen så tycker jag även att man kan skapa en intressant och stämmningsfull layout, samtidigt som man behåller dom välskrivna och faktarika texterna. Det är absolut inte "antingen eller".