Nekromanti Jorges (konstiga) bestiarium

Neptune

Veteran
Vid närmare eftertanke så är Jorges bestiarium ganska udda!
Det finns knappt någon varelse som är hyffsat "vanlig" för att
kunna användas i dod. nästan alla är lämpliga åt rollpersoner
vid yn mästare.
Den innehåller också någon errata.( det gör iförsig alla RPG )
Jämnför regelbokens skogstroll ( kp 15 ) med Jorges ( kp 41)
Ni får tycka vad ni vill men jag spelar aldrig med Jorges destiarium/images/icons/hairy.gif

Krille

Lord
"Det finns knappt någon varelse som är hyffsat "vanlig" för att
kunna användas i dod. nästan alla är lämpliga åt rollpersoner
vid yn mästare."

Med andra ord så tänker du på en varelse i bestiariet som en hög med siffror vars enda syfte är att utgöra motstånd för spelarnas sifferhögar?

Personligen tycker jag att det är skevt. I så fall kan man lika gärna hänge sig åt CRobots eller Codewars eller något lika interaktivt. Om en varelse används som utmaning så är det för spelarnas intellekt, inte för rollpersonernas siffervärden.

Är inte så ovanligt i RPG......

..tittar man i Monster Manual(MM) till D&D 3:ed så sitter man där och blir totalt vettskrämd. Hur ska min lvl 1 rollperson överleva alla dom här monstren tänker man! De flesta monster i MM är rent livsfarliga för RP..........

Men det går bra ändå men en SL som sovrar och gallrar lite bland dessa varelser. Sen är det ju så att man knappast behöver slåss mot allt man möter.........Ibland kan det vara bäst att springa/förhandla........

Caen

Foggmock

Myrmidon
ett tillägg bara, angående att du inte kommenterat hela citatet..
Vanlighet? vafan ska man stöta på någon av de där i mängder, så kanske troll som bor tillsammans eller möjligtvis spindlarna/ tunnelsvinen. de andra [de stora trollen, drakarna, hrimtrursarna OSV] är meningen att man kan bygga en kamoanj/ett äventyr kring ETT eller EN av dem. möjligtivs något större skaror, men poängen är den samma. RP:n tänker knappast 'nej, fyra kungstroll med stora, elaka vapen. de kan vi nog inte slå ner' utan 'shit, de är mäktiga, de vill vi inte bråka med' och snacka sig ur situationen.
nu fick jag nog inte sagt allt jag ville, men det får gå ändå.

Jorkii

Veteran
Kanonmat?

JB innehåller visserligen många varelser som är ovanliga och unika o.s.v.

Kanske Jorge inte brydde sig om att anteckna alla de vanliga bestarna som alla känner/kände till? I vilket fall som helst så tycker jag att man kan få hur mycket inspiration som helst ur boken, jag spelar ALLTID med den.

För mäktiga? JB är utmärkt när det gäller att skapa SLP och liknande. Måste man använda kanonmat i ett scenario kan man ju hitta på egna varelser, då det inte krävs så mycket info om dem. De ska ju ändå dö!

Archer

Swashbuckler
I Jorges har varelserna (ungefär) kp grund x 1.5 i KP, utan att det baserar sig på yrkesnivåer. Jag misstänker därför att det är liknande reglerna i DoD6 Expert fungerar (detta är dock bara en gissning).

Jorge

Veteran
Jo men dom flesta varelser är ju lite mystiska av sig och Skogstrollen är ju ganska normala ändå!
Det är ju inte så att man ska bussa dom mäcktigaste monster man kan hitta i Bestiariumet heller på sina RP!
Man måste ju täncka att RP inte alltid slås heller utan måste lösa problem desutom så är det nog vanligare att RP slås mot onda mänskliga varelser för dom finns det gått om!

PS: att man får ju lite fluff om Trudvang med i Jorges!

Neptune

Veteran
Re: Du har rätt på ett sätt!

På ett sätt har du rätt!
Men man vill ha lite lätta varelser också!
såklart man kan ha ett stort troll som "boss"
men man tröttnar på att bara använda skogstroll som
vanliga "hinder"./images/icons/hairy.gif

Foggmock

Myrmidon
Re: Du har rätt på ett sätt!

som sagt, varelserna är inte till för att nedmejas av nån vapenkåt RP/rollspelare utan att förbigås på annat sätt, att sätta in ' leta efter karta, obligatoriskt slagsmål med 12 mesiga skogstroll, obligatoriskt slagsmål med skogrstrollens ledare, Gråtrollet Brugg.' är inte så fantasifullt. säg att de ska ha tag på något från Bruggs grotta, men han får inte dö, för att han vet nåt som nån kan ha nytta av osvosvosv.
Skogstroll ska inte bara vara hinder att slåss med [även om de lämpar sig bra att slänga fram och slåss med om det är lite segt.].. nu ska jag inte berätta f´ör dig hur du ska spela rollspel, men monsterna i Jorges har framarbetats under andra förhållanden än spelbalans och 'boffer-vänlighet'[och då syftatr jag inte på lajvets boffervapen, utan meja, mosa och krossa-vänlighet], de ska vara intressanta och inspirerande. siffrorna har jag inte ens ögnat på, möjligtvis STO, för att få en uppfattning om storlek, fastän det står höjd/bredd på dem.

men man tröttnar på att bara använda skogstroll som
vanliga "hinder".

Enkelt sätt att undvika detta problem: ta fingret och bläddra snabt i Jorges. kör ner fingret när det känns bra, och använd monstret du pekar på. Ett annat tips för att göra varierande äventyr är att göra en lista på ord, ganska vanliga, jag gör en kort åt dig:
1. Skatt
2. Troll
3. Värdshus
4. Runsten
5. Barflickan
6. Hjälm
7. Dvärg
8. Skog
9. Galen trollkarl
10. Nått magiskt föremål, typ en kåpa vävd med guldtråd som är ogenomtränglig, eller nått.

Slå lite på tabellen, och ett knasigt ävetyr kommer fram... typ:*slä tärningar*
Barflickans magiska smörkniv och trollens Runsten

sen är det bara att hitta på nått som har med titeln att göra..
Spela på!