Nekromanti Joss Wheedons Firefly

magoo

Hero
Jag har sett de första fyra episoderna av Joss Wheedons trevliga serie Firefly från 2002. Elva avsnitt blev det innan den las ner, men man kan ju alltid hoppas på en fortsättning...

Serien utspelar sig 500 år i framtiden och är en slags rymd-western med Buffy-dialog och trevliga överraskningar. Jag gläds åt att huvudpersonerna i likhet med Farscape-besättningen inte alltid är snälla och godhjärtade. Jag älskar miljön, revolvrar och cowboyhattar blandat med högteknologi.

Se den och inspireras till rollspel - jag känner ett sug efter att spela Star Wars eller kanske Mutant efter 45 minuters underhållning med Firefly.

Troberg

Sinister eater
Jag har sett de första fyra episoderna av Joss Wheedons trevliga serie Firefly från 2002. Elva avsnitt blev det innan den las ner, men man kan ju alltid hoppas på en fortsättning...
11 avsnitt plus en osänd pilot och tre osända efter sista avsnittet. Hade man fått rekommendera att låta internet förse sig så skulle jag gjort det.

Tyvärr lär det inte bli fler avsnitt, men vill du ha en liknande fix så rekomenderar jag Starhunter som höll i två säsonger.

Troberg

Sinister eater
Nu sändes ju pilotavsnittet - det var det sista avsnittet som visades.
OK, my mistake. Jag ser inte serier på TV, så jag hänger inte med på detaljerna kring olika kanalers sändningar.

Piloten var dock rätt kass om jag minns rätt, var den inte i princip samma som första avsnittet?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det första som visades p åamerikansk teve var the Train Job och den var inte alls likt pilotavsnittet.

Innan det hade gjorts ett pilotavsnitt som var tänkt att introducera alla Karaktärer. Det fick inte sändas (och bidrog antagligen till Fireflys för tidiga nedläggning) och lades på hyllan. Då de lade ned serien så bestämde man sig för att visa pilotavsnittet för att prångla ut det. Till detta avsnitt spelades in lite nytt material och andra ändrades - men förändringarna var väldigt, väldigt små.

Och det sög inte alls... :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Det första som visades p åamerikansk teve var the Train Job och den var inte alls likt pilotavsnittet.
Innan det hade gjorts ett pilotavsnitt som var tänkt att introducera alla Karaktärer. Det fick inte sändas (och bidrog antagligen till Fireflys för tidiga nedläggning) och lades på hyllan. Då de lade ned serien så bestämde man sig för att visa pilotavsnittet för att prångla ut det. Till detta avsnitt spelades in lite nytt material och andra ändrades - men förändringarna var väldigt, väldigt små.
OK, som jag skrev, länge sedan jag såg den. Kanske det var 1-11 & 1-12 som ver något slags hopklipp?

Det här är i alla fall vad jag har:

FireFly 1-00 Serenity (unaired pilot).avi
FireFly 1-01 The Train Job.mpg
FireFly 1-02 Bushwhacked.mpg
FireFly 1-03 Our Mrs Reynolds.avi
FireFly 1-04 JaynesTown.mpg
FireFly 1-05 Out Of Gas.mpg
FireFly 1-06 Shindig.mpg
FireFly 1-07 Safe.mpg
FireFly 1-08 Ariel.mpg
FireFly 1-09 War Stories.mpg
FireFly 1-10 Objects In Space.avi
FireFly 1-11 & 1-12 Serenity.avi
FireFly 1-13 Heart Of Gold (unaired).mpg
FireFly 1-14 Trash (unaired).avi
FireFly 1-15 The Message (unaired).avi

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Både FireFly 1-00 Serenity (unaired pilot).avi och FireFly 1-11 & 1-12 Serenity.avi är istort sett samma avsnitt (och var det jag syftade på i tidigare post). Listan verkar med andra ord stämma alldeles utmärkt (även om om ordning har ändrats om till DVD:n för att passa Whedons önskemål och inte tevekanalens).