Nekromanti [julklappar] Ljudböcker

Vimes

Sillkung
Hej!

Jag hade tänkt att ge ljudböcker i julklapp till min sambo. Hon kör mycket bil långa sträckor. Min första tanke var att skaffa ett Storytel-abonemang och en aux-kabel så att hon kan strömma via mobilen till bilens högtalare, men det visade sig att bilen saknar ingång för att koppla in extern spelare. Så vad gör jag? Finns det någon vettig lösning för att hyra ljudböcker på skiva?

JohanKarlsson

Not the one
Saknas aux-ingång kan man ju alltid köra en sån där lokal FMsändare, men de funkar inte helt perfekt i min erfarenhet.

Vimes

Sillkung
Hmm. Nä alltså, bilen är hyfsat ny. Det finns en aux-knapp på stereon men ingen ingång (jag gissar att det är ett tillval som inte gjorts).

Paal

Imaginär fantast
Vissa bilar har aux-ingångar på skumma ställen. Vet några modeller som har i handskfacket.

Helmgast
Även om det inte går att ge bort som julklapp så brukar jag själv låna ljudböcker på CD på biblioteket.

Ett alternativ skulle kunna vara ett par högtalare som drivs från bilens elkontakt, och sen är det bara att koppla in mobil eller annan ljudkälla till dessa. Det går att kombinera med Storytel eller liknande, men har nackdelen att det blir ett separat högtalarsystem. Är du lite händig och designinriktad kanske det går att placera högtalarna på något snyggt ställe i bilen.