Nekromanti Julklappstips: spel till föräldrarna

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
  • Inte allt för krångliga regler, men ändå med viss substans. Settlers of Catan brukar funka bra med dem, för att ge en känsla.
  • Ska gå att spela både på tu man hand och vid familjesammankomster (det vill säga fyra personer).
  • Bör helst vara på svenska och helst inte allt för nördrelaterat i fråga om tema.
  • Bör vara något jag också kan ha roligt med, för vi kommer oundvikligen att spela det i jul.

Xyas

Swashbuckler
Pandemic uppfyller alla de där kraven finfint och brukar vara mitt go-to spel när jag ska spela med o-nördiga släktingar. Jag har för mig att jag sett det på svenska också.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
xyas said:
Pandemic uppfyller alla de där kraven finfint och brukar vara mitt go-to spel när jag ska spela med o-nördiga släktingar. Jag har för mig att jag sett det på svenska också.
OK, ser ut som om det dessutom finns på SF-bokhandeln i Malmö, så det kan jag kolla upp. Tack!

hakanlo

Hero
Ticket to ride fungerar bra. Enkla regler, ett parti tar inte alltför lång tid, fungerar bra på två spelare, snygga spelplaner. Finns i ett flertal varianter. Min favorit förblir orignalspelet, men (obs!) med expansionen 19xx (minns ej vad xx var).

Pilzefrau

hon/henne
Seconded på båe Ticket to Ride och Pandemia (den svenska versionen heter Pandemia medan den engelska Pandemic...). Jag har spelat båda med föräldrar som, precis som dina, utgick från Settlers och Carcassonne.

Fienden

Hero
Mindtwister Games är ju svenskt och har gjort två fantastiska spel: Repello och Pentago. Jag rekommenderar båda två STARKT!

Ticket to Ride gillar båda mina föräldrar, för att bättre på statistiken för det fantastiska spelet.

Möller

Hubert Hortlax
Kolla in vilka spel som vunnit Spiel des Jahres. Nästan alla där lär vara köpvärda. Ticket to Ride, Carcassone och Settlers of Catan är ju alla vinnare varsitt år.

Mäster

Veteran
Hej!

Jag har precis skrivit ett inlägg med en mängd julklappstips på sällskapsspel på boningen.org jag tror samtliga kan passa. De flesta av dem bör finnas på svenska. Ett direkt tips är Ticket to Ride.
http://www.boningen.org/archives/bradspel/sallskapsspel-arets-julklapp

Annars så kan jag också rekommendera den julklappsguide som går att finna via boardgamegeek.com
http://www.boardgamegeek.com/wiki/page/Board_Game_Gift_Guide_2011

Lycka till och God Jul!

Mäster Johan
boningen.org