Nekromanti Julklappstipstråden

Recca

Femme Fatale
Tänkte att vi kunde ha en julklappstipstråd.

Själv behöver jag tips på vettiga, roliga, intressanta, smarta och framförallt ekonomiskt rimliga presenter.

Kring 100 kronor är rimligt för mig. Idéer? :gremlaugh:

Hittills har jag köpt 3 ex av vita kränkta män, vilka jag tänkte ge bort lite randomly. Har också köpt nåt spel för två personer som jag tänkte ge till mamma.

Vimes

Sillkung
Det tristaste men bästa tipset:

Böcker. Jag tycker det är awesome att ge bort böcker. Det är hyfsat billigt (50-300), det finns ett enormt utbud, det är personligt ("Du borde gilla den här!"), böcker har hög status ("Man är aldrig fattig om man har något att läsa."). Har jag ingen bättre idé köper jag alltid böcker. Men! det är verkligen viktigt att försöka köpa någon bok som man tror att mottagaren faktiskt skulle uppskatta, det är värt att lägga lite tanke på. Ur egoistisk synvinkel är det ett mindre problem om boken blir läst eller inte, så länge du inte köpt helt fel bok ligger läsansvaret på den som fått boken.

God45

#PrayersForBahakan
En tänkvärd bok, bättre alkohol eller gott godis :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Ja, bra alkohol är aldrig fel.

Edit: Bra spel också. Alla hushåll som inte äger ett Carcassonne borde göra det, till exempel.

Anarchclown

Swashbuckler
Carcassone är lite dyrare än 100 spänn. Om man ändå ska köpa dyra saker så verkar Mice & Mystics vara otroligt kul enligt mina vänner.

Ond bråd död

Swashbuckler
Dominion är jäkligt nice spel. Innan spelade vi lite allt möjligt, nu har Dominion tagit över helt. Grundboxen kostar 300 spänn, men sen vill man ha mer kort... Intrigue är doch bättre än originalet att ha som start om man är lite seriösare gamer.

Annars är nog böcker ett bra tips, men skönlitteratur är lite lurigt att träffa rätt med. Tror faktaböcker är säkrare kort.

Recca

Femme Fatale
Finns Dominion på Bokia eller Akademibokhandeln? Jag kommer inte ha möjlighet att handla på sci-fi-bokhandeln innan jul.

Carcassonne har jag redan handlat åt släkten förra julen. Skulle kunna tänka mig köpa Ticket to Ride eller Settlers of Catan som present. Då kan man ge till ett helt hushåll, varför det också blir en rimlig total summa. ^^

Ond bråd död

Swashbuckler
Ingen aning. Bokhandlarna brukar ju inte ha spel annat än kanske kassa frågespel eller nåt. Det hör iaf till de riktigt populära spelen så det har bättre spridning än många andra spel.

solvebring

Superhero
Folk har väl redan sagt det, men ...

Ja, har man lite koll på att personen dricker och möjligen vad så kan en flaska vara en bra present. Vin finns ju i alla versioner och priser. Kan ju kombineas med mycket annat, som t.ex. lite ost och kex. Varför inte en hemmasnickrat presentkorg?

Böcker är ju svinbra; antingen kan man föra vidare någon personlig favorit, eller månne någon kritikerrosad sak, i annat fall klassiker – varför inte sätta ihop ett pocketpaket med klassiker? Pocketböcker är billiga och lämpade för ändamålet.

En film eller en CD-skiva kanske inte heller är så dumt, om man har koll på personens smak.

Glas och skålar och sådant är inte heller dumt; alltifrån en dyr grej till ett packe med flera billiga i; vad man nu tror går hem. Fastnar man så finns det mängder av just sådana knäppoknas-butiker där man kan plocka ihop något skoj mest bara för att.

Är personen i fråga en pysslare? Ett Scrapbooking-set då kanske? Finns i många former och prisklasser. En skrivande typ vill alltid ha en najs reservoarpenna till hands.

Annars funkar kanske sådana där mjuka standardsaker som tofflor, morgonrock, en skön halsduk eller mössa, öronmuffar (fett underskattat!) osv. Månne ett hemmasnickrat ta-hand-om-dig-set med typ badsalt, två och en gosig badhandduk.

Spel i all ära, of course, men det är fan svårt att hitta spel till rimliga priser. Ska man tjacka spel åt flera stycken blir det genast väldigt dyrt. Annars har folk nämnts en del hyvens spel. ... Hade Zombie Cinema varit billigare så hade jag sagt åt dig att beställa det åt typ allihop. Det bör alla ha! =)

Mja, det är svårt det här. Julklappar är svårt ... Lycka till!

Hunk

Hero
Recca said:
Finns Dominion på Bokia eller Akademibokhandeln? Jag kommer inte ha möjlighet att handla på sci-fi-bokhandeln innan jul.

Carcassonne har jag redan handlat åt släkten förra julen. Skulle kunna tänka mig köpa Ticket to Ride eller Settlers of Catan som present. Då kan man ge till ett helt hushåll, varför det också blir en rimlig total summa. ^^
Dominion finns i svensk översättning (som dock inte är särskilt bra gjord). Action (i betydlelsen handling har t.ex. konsekvent översatts med "aktion"), så det skulle kunna finnas i bok- och leksaksaffärer. Dock är Ticket to Ride ett bättre (men någon hundring dyrare) spel än Dominion (och defintivt bättre än Settlers).

Annars är Lost Cities ett juste hyfsat billigt (runt 200 kr) tvåmannaspel i den tyska skolan, men det finns nog bara i specialbutiker. Även dess flerspelarvariant Keltis (namnet på den tyska och svenska utgåvan - på engelska heter det Lost Cities the Boardgame) är bra (bättre än Dominion och Settlers) och den svenska varianten har jag sett i leksaksaffärer (vågar dock inte yttra mig om kvaliteten på översättningen), men den går nog på ca 350 kr.

När det gäller böcker tycker jag att du skall rikta in dig på allt Ann Coulter har skrivit :gremwink:.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, ska man köpa böcker så rekommenderar jag nåt av Peter F. Hamilton. Riktigt bra scififörfattare, tycker jag. Hans böcker är dessutom jättetjocka och tenderar att hänga ihop, så man brukar få rätt bra med läsning för pengarna.

Hans senaste, Great North Road, är fristående och riktigt bra.

Ond bråd död

Swashbuckler
Den svenska versionen av Dominion har dessutom översatt namnen på korten men behållit den engelska bokstavsordningen. Betydligt störigare än vad det låter, eftersom man oftast vill slumpa nya kort för varje parti.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Äh, folk behöver inte mer bråte.

Köp delikatesser, godis, fin choklad, sprit, eller något annat som kan förbrukas.

Annars håller jag med om böcker-tipsen som redan har varit.

(Oräknat barn, barn blir lyckliga av bråte. Köp LEGO.)

Pilzefrau

hon/henne
Jag ska ha julklappsmakarworkshop i mitt kök på fredag. Än så länge ska vi göra salsa, pesto, knäckebröd och buljongtärningar. En person som kommer vill nödvändigt göra någon sorts kakor också, men jag tänkte undvika det. Goda matgrejer är mitt tips.

solvebring

Superhero
wilper said:
Äh, folk behöver inte mer bråte.

Köp delikatesser, godis, fin choklad, sprit, eller något annat som kan förbrukas.

Annars håller jag med om böcker-tipsen som redan har varit.

Jävligt bra poäng! ... Fast tja, jag, jag vill ju ha mer bråte – fast jag kommer inte få något eftersom vi bara ger till barnen sedan några år nu. Men annars, väldigt bra poäng. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper said:
Man kan ge vuxna LEGO också. Starwarslego till exempel.

Och så kan man skriva ut ett ex av Mobile Frame Zero...

gizmo

temporary sunshine
Pilzeman said:
Jag ska ha julklappsmakarworkshop i mitt kök på fredag.
Älskar iden! Får notera det för nästa år.
Självgjorda buljongtärningar? håller de sig?

Anchorman

Swashbuckler
Ska man köpa böcker rekommenderar jag intressanta biografier, typ nån musiker eller ett helt band

Ymir

Liten kantbaron
Jag har ingen aning om marknadspriset i Sverige, men ett LSD-frimärke tror jag de flesta hade kunnat uppskatta.

Jag gillar också såna här dinosaurieplantor, mest för att det är de enda växter jag kan ha som inte ofelbart dör. Mamma verkade inte uppskatta den jag gav till henne härom julen dock, hon har bara dumma julstjärnor, tussilagos, krysantemer och grejer över allt, men det är nog bara min familj som är konstig.

32 GBs USB-minnen har alla nytta av. Jag vet inte hur det är i Sverige, men här kan man få dem för under hundringen, även rosafluffiga varianter.

Jag har länge velat ha en WiFi-antenn, så jag kan gå på de sunkbilliga restaurangerna/barerna, och parasitera på WiFi:n hos de dyra, snobbiga ställena strax bredvid.

Köp en bussresa mellan Shangri-la och Deqin, så tvingar du mänskan ifråga att spendera en halv tiotusenlapp på att åka dit, men ger hen i gengäld henoms livs mest awesome naturupplevelse.

Om man inte tycker Bonsaiträd är koola har man inget hjärta; så fort jag fick ett skulle jag bygga ett Warhammer-diorama runt det, ofc. Bonsaiträd kanske är skitdyra dock, blompriserna i Sverige är ju helt störda?

Investera, för varje person du tänkt köpa julklappar till, en hundring i Läkare utan gränser/Röda korset/Röda halvmånen/Vi-skogen, nåt sånt, så ger du julklapp inte bara åt ditt och andras karmakonto, utan också åt bättre behövande i tredje världen.

Köp islam-parafernalia på Tahara; vem har inte alltid drömt om en qiblakompass, en burkini, eller en sån där sweet sufi-hatt?