Nekromanti Julprojekt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Min spelgrupp sprids för vinden, och återfinns inte förrän nån gång i mitten på januari. Så vad skall jag göra av den mörkaste och ödsligaste tiden om året?

JO! Jag skall börja läsa igenom alla dessa meter med olästa rollspel jag samlat på mig (säkert drygt en halvmeter bara iår). Vem vet, TSOY visade ju sig vara en riktig guldklimp, det kanske döljer sig fler skatter där i hyllan.

En snabbkik visade att jag iaf har följande som är oläst:
<ul type="square">
[*]Agon
[*]Baron Munchausen
[*]Blue Planet
[*]Burning Empires
[*]The Burning Wheel
[*]Changeling: The Lost
[*]Cthulhu Dark Ages
[*]Cyberspace
[*]Dark Consipracy
[*]Dragonstar
[*]Godlike
[*]Hero's Banner
[*]Fritz Leiber's Lankhmar
[*]Mechanical Dream
[*]Space 1889
[*]Spaceship Zero RPG
[*]Spirit of the Century
[*]Star Wars : Saga Edition
[*]Stormbringer 5th Ed
[*]Top Secret/SI
[*]Traveller 2300
[*]Traveller the New Era
[*]Tribe 8
[*]Trinity
[*]True20
[*]Wild Talents
[/list]

Något som är speciellt intressant? Någon som vill höra mitt omdömme om något av spelen? Det lär bli kapselrecensioner isf, för jag har som sagt ingen spelgrupp att testa på.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Spelläsarutmaning

Det är nästan så man borde utlysa en spelläsarutmaning. Där deltagarna läser och kommenterar på sina egna hyllvärmare. Det lär väl vara fler än jag som kommer ifrån sina spelgrupper och bara har ickespelare att umgås med över helgerna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill se en recension av Mechanical Dream som inte bara säger "ospelbart" och låter det vara bra med det.

Mogger

Hipsteranka
Inte nu igen... [ot]

Men för tusan Krank! Du har tjatat om det här i flera år. Nätet dryper av reviews av MD och de flesta tycker inte bara att det är spelbart, utan riktigt bra dessutom.

Själv har jag inte läst det men varje gång du omnämner det som "ospelbart" har jag kollat upp, och kommit på mig själv med att jag visst redan hade gjort. MD är, om man får tro andra, innovativt om något, men knappast ospelbart.

Var kommer det här ifrån Krank?

Arfert

Facit
av de där har jag läst (och gillar):

Agon
Burning Empires
The Burning Wheel
Cthulhu Dark Ages
Space 1889
Spirit of the Century

Av olika anledningar...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Inte nu igen... [ot]

Nätet dryper av reviews av MD och de flesta tycker inte bara att det är spelbart, utan riktigt bra dessutom.
...men inte av nån jag litar på =)

Var kommer det här ifrån Krank?
...det var det enda spelet på listan jag ville se Wilper recensera? Och då jag vet att det finns två sorters recensioner av MD - antingen nöjer man sig med "ospelbart" och låter det vara bra, eller så har man faktiskt läst igenom spelet ordentligt. Jag ville att Wilper skulle läsa igenom det ordentligt.

Själv vill jag nog kalla det "svårspelat", för övrigt. Mest för att det är så urbota svårt att komma på äventyr och kampanjer i världen... Och om du nu tänker påstå att nätet vimlar av äventyr, kampanjer, intressanta SLP:er och intriger som passar MD, så får du fan ta och länka, för jag har inte hittat trots att min google-fu är ganska hyfsad.

Det borde fan vara dödsstraff på att inte ha med exempeläventyr i grundboken... Skit i spelmekaniken, ge os äventyr och uppslag...

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar Agon och SotC, det skulle vara intressant att höra vad du tycker om dem. Sedan finns det spel som Hero's Banner som jag själv inte har koll på och därför skulle kunna vara intresserad av att få reda på mer om (men inte tillräckligt för att leta recensioner :gremsmile:). Och Star Wars Saga Ed., kanske.

Jag ska försöka beta av min oläst-lista en del i jul också. Först på tur står Shock.

/Dimfrost

Eksem

Champion
Baron Munchausen läser man på typ två timmar, och är en mycket trevlig läsupplevelse, så den är bara att riva av.

Stormbringer är ett spel jag tyckte var väldigt bra tills jag spelade spel som var bra på riktigt. Den kan du egentligen låta ligga.

Att läsa och smälta Burning Wheel tar hur lång tid som helst, men är i viss mån värt besväret.

SW:Saga vill jag se en recension av.

Hellzon

Långsamma Vargen
En röst till på Burning Wheel/Empires.

Sen är jag ju chockad, CHOCKAD, att du inte läst True20 än. :gremgrin:

MrG

Swashbuckler
Baron Munchausen! Lättläst, enkelt och kul att spela och ett lagom annorlunda sätt att spela på (lite ögonöppnare för mig i alla fall)

Annars har jag läst några andra av spelen, Trinity tyckte jag var ett av de sämre ww-spelen, Space 1889 är lite heligt i känslan, men kändes inte spelbart (fast man kan glatt rippa världen)... Inget mer som jag har nått tips om (fast tror jag läst fler)

-Gunnar

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle lätt sätta tänderna i Chutulu Dark Ages, alla gånger !
Sedan så är kag xåå lätt nyfiken på Tribe 8, det har jag för mig att jag spealde via msn med folk härifrån för en massa år sedan. Så det skulle vara kul att höra mer om.

/ Johan K, som gjärna höra wilpers röst om spel & sådant.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja

Burning Empires och Changeling är två spel som jag borde läsa i alla fall, även om de är ganska omfångsrika. Jag har en motsvarande lista över spel som jag köpt men aldrig läst eller i bästa fall skummat igenom. Burning Empires är visserligen tjockt men ganska litet och behändigt ändå så det kanske man skulle krypa upp med i fåtöljen under julledigheten?