Nekromanti Julrecept

w176

Förlorad dotter
Apelsin- och Honungsenap

Apelsin och honungsenap
Det är den godaste senap jag stött på hittils, och den är inte ens klar än. Stark, men honungen och apelsinen lyfter smaken en massa.

INGREDIENSER
Portioner: 1 stor burkTid: Mer än 60 minuter
1 dl senapspulver, Colman
2 dl koncentrerad apelsinjuice
2 dl flytande honung
2 dl dijonsenap
1 msk finrivet apelsinska

1. Blanda senapspulver, apelsinjuice och honung i en bunke. Vispa ihop för hand till en slät sås.

2. Blanda med senapen. Avsluta med att garnera med apelsinskal Låt gärna senapen dra någon vecka.

Receptet är hämtat ur Fredrik Erikssons bok "Hela årets kokbok" (Natur & Kultur).

Organ

Out of time, out of mind
Glögg à la Organ

Ingredienser
5 liter svagdricka
50 g jäst
2.5 kg socker
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca. 5 cm)
1 påse hela kryddnejlikor
500 g russin
1 kanelstång
5 skalade och skivade potatisar

Instruktioner
Blanda ner alla ingredienser i en plasthink, täck över med plastfolie, gör lufthål i folien, vänta 3-5 veckor (den är färdig när det slutar låta i hinken), sila väl, häll upp på flaska, drick.

Det kanske är i senaste laget för den sugne att hinna med till den kommande julen men det ska komma fler har jag hört. (Eller så bjuder man över mig på advents- eller julfika och ber mig ta med lite. Jag gjorde dubbel sats i år så det finns att ta av.)

/Anders

Christoffer

It's all pig.
Re: Glögg à la Organ

Den är fruktansvärt god. För den som vill bygga vidare efter den jäst kan jag rekommendera att bränna endel socker samt hälla i brandy efter smak och tycke. Passade fruktansvärt bra.