Doktor Laser
Warrior
Inte så jättemycket underlag för diskussion här, kanske, men snarare lite av en julhälsning med tillhörande anekdot som kan tänkas roa grabbarna på for’at. Vi är ett litet gäng som brukar syssla med spridda old west-nörderier; cowboy-campa, åka på träffar i vilda västern-städer, härja på med Cowboy Action Shooting osv. Så här inför jul pitchade min storebror, den högst drivande parten i det där med att dra igång en westernskyttesektion hos den lokala klubben, att vi kanske borde ta en kväll i saloonen (för självklart har han byggt saloon på övervåningen) under mellandagarna och lira något westernrelaterat sällskapsspel. På skämt skickade jag ett foto på en äldre utgåva av Western-rollspelet som jag hade liggande och skrev att jag kunde spelleda en omgång i skytteföreningens regi så att vi kunde tigga pengar från Sverok till Stetson-hattar och hölster. Sedan eskalerade det fort… En annan i gänget råkar ju även han vara inbiten rollspelsfantast, så han hetsade mig till att köra på. Det blev till att plugga in reglerna till tredje utgåvan av Western och hitta ett enkelt scenario; vilket fick bli introduktionsäventyret Skyttetävlingen från den gamla 80-talsutgåvan (som min andra storebror hittade åt mig på någon loppis för evigheter sedan, roligt nog).
På annandagen blev det sålunda ett intensivt spelmöte med mycket slirande på reglerna, lite för mycket eldvatten, precis lagom många westernfilmstroper och en shootout för lite. Japp, mina spelare var överraskande pigga på att ställa till med jävelskap, jaga skurkar och planera bakhåll, men var lik förbannat lite för söliga så att banditerna hann ana oråd, smita undan och spoliera möjligheterna till en storslagen slutstrid. Att bli så snuvade på konfekten ledde dock till att brorsan blev revanschsugen och nu mer eller mindre kräver att det blir någon sorts uppföljare till det här. Jag antar att en ny jultradition är född. Dessutom har jag blivit uppmanad att fundera på hur man kan inkorporera lite faktiskt luftpistolskytte i bruket av den där träffmallen, för inlevelsens skull, så nu måste jag reflektera över det också.
Inte så illa pinkat för att vara första gången jag suttit på spelledarsidan i det spelet, och jag måste säga att det där gamla scenariot är ett föredömligt introduktionsäventyr.
Så från Root Mountain Rustlers, till er alla, god jul och gott nytt år! (Ja, vi gick all-in, undertecknad till vänster i bild)
På annandagen blev det sålunda ett intensivt spelmöte med mycket slirande på reglerna, lite för mycket eldvatten, precis lagom många westernfilmstroper och en shootout för lite. Japp, mina spelare var överraskande pigga på att ställa till med jävelskap, jaga skurkar och planera bakhåll, men var lik förbannat lite för söliga så att banditerna hann ana oråd, smita undan och spoliera möjligheterna till en storslagen slutstrid. Att bli så snuvade på konfekten ledde dock till att brorsan blev revanschsugen och nu mer eller mindre kräver att det blir någon sorts uppföljare till det här. Jag antar att en ny jultradition är född. Dessutom har jag blivit uppmanad att fundera på hur man kan inkorporera lite faktiskt luftpistolskytte i bruket av den där träffmallen, för inlevelsens skull, så nu måste jag reflektera över det också.
Inte så illa pinkat för att vara första gången jag suttit på spelledarsidan i det spelet, och jag måste säga att det där gamla scenariot är ett föredömligt introduktionsäventyr.
Så från Root Mountain Rustlers, till er alla, god jul och gott nytt år! (Ja, vi gick all-in, undertecknad till vänster i bild)